Met de demo Brazilian Wax won Rencontrez L’Amour twee jaar geleden zeer overtuigend goddeaus demoproject. Het krachtige surfcombo gaf een hoop weinig betekenende popgroepjes het nakijken, en toonde ook heel wat potentieel om uit te groeien tot de ideale vertegenwoordiger van een aanstormende generatie Belgische, door surf bezielde bandjes. Met de debuutplaat Born Of Punk And Reverb maakt de groep twee jaar na de feiten zijn officiële entree in het Belgische muzieklandschap.
Rencontrez L’Amour had het er zelf reeds over in zijn interview met goddeau: hun muziek is een eigen interpretatie van het surfgenre, en daarbij is er ook plaats voor invalshoeken vanuit andere genres. Het is een aspect dat de groep op zijn debuutplaat klaar en duidelijk onderstreept, in het bijzonder door met de opener "Body Bouncer" maar meteen stevige, beukende gitaren boven te halen, om naarmate het nummer vordert zijn typische surfgitaarlijntjes uit de kast te halen.
Niettemin is "Body Bouncer" wel degelijk de aanzet voor een fijne soundtrack bij de zomer. Het genre is nu eenmaal onder de Californische zon ontstaan, en het is niet meer dan normaal dat Rencontrez L’Amour niet volledig aan die zonneschaduw weet te ontsnappen. In "Dirty Sanchez" hoor je de echo’s van grootmeester Dick Dale op zijn best. Het spannende ritme en de vuile kreten op de achtergrond zijn het antwoord op de vraag hoe Rencontrez L’Amour ook op plaat weet te boeien. Live durft de groep naast zijn eigen nummers ook wel eens covers te brengen om het publiek referentiepunten mee te geven, maar op plaat beroept hij zich daar niet op en is de groep bijgevolg verplicht om dat soort van opwindende momenten naar zijn eigen muziek te vertalen.
Daar slaagt het echter probleemloos in. Nadat Rencontrez L’Amour het na "Dirty Sanchez" een paar songs lang bij het instrumentale houdt, acht de band het nodig om het publiek met "Vlah Vlah Vlah" nog eens even tot meebrullen uit te nodigen en de plaat te injecteren met een extra dosis energie. Het is een nummer dat live om precies dezelfde redenen wel minstens zoveel potentieel moet hebben.
Dat Rencontrez L’Amour zich niet aan het overdadige gebruik van parlando’s laat vangen, is veeleer een zege. De enkele keer dat een vrouw haar sexy bijdrage in de vorm van een stukje tekst ("Do you like my red boots? I’m gonna wrap them around your head and squat over you and wiggle my little butt.") komt leveren is het raak, en overdrijving zou de kracht van zulke woorden alleen maar schaden. Degelijke surfmuziek hoort van nature sexy te zijn, en het feit dat de beperking aan vocals nergens als een écht tekort aanvoelt, moet wel betekenen dat de muziek meer dan onderhoudend genoeg is.
Het venijn zit echter in de staart van de plaat: "Evil Knievel" blijkt een ghost track te bevatten, waarin Rencontrez L’Amour zich aan naar postrock neigende noise waagt. In de finale van een plaat is uiteraard alles mogelijk en is fantasie nooit een écht storende factor, al maakt zo’n uitgerekte track natuurlijk wel duidelijk dat Born Of Punk And Reverb al bij al een vrij korte plaat is.
Vergis u echter niet in de titel van de plaat. Born Of Punk And Reverb is een titel die vooral symbool staat voor het jeugdige enthousiasme van Rencontrez L’Amour. Van de zo vaak met punk geconnoteerde onkunde is hier absoluut geen sprake, en daarvan kan Rencontrez L’Amour u zowel live als op plaat overtuigen.