At The Drive-In :: This Station Is Non-Operational

Enkel mensen met een ziekelijk gevoel voor sadisme en notoire
muziekhaters kunnen de split wensen van een uitstekende band. Vaak
zoeken de leden van ter ziele gegane groepjes namelijk hun heil in
soloprojecten die grossieren in middelmatigheid. Voorbeelden van
dit klaarblijkelijk moeilijk te vermijden proces zijn legio (zei
daar iemand “Billy Corgan”?). Het kan echter ook anders. Naast
Joy Division (met New Order) en Afghan Whigs (met Twilight Singers) is At The Drive-In een
voorbeeld van een band wiens creativiteit en passie voortleeft in
groepen gesticht door de ex-leden ervan. Het verhaal is ondertussen
wel genoegzaam bekend. Voor Omar Rodriguez-Lopez en Cedric
Bixler-Zavala stond stagnatie gelijk aan achteruitgang en ze namen
de harde beslissing om At The Drive-In op te doeken net voor de
commerciële doorbraak. De ritmesectie van At The Drive-In zou met
het niet onverdienstelijke Sparta
de vertrouwde emo-paden blijven bewandelen, terwijl Rodriguez-Lopez
en Bixler-Zavala voor innovatie en experiment opteerden met het in
eclecticisme uitblinkende The Mars
Volta
.

Ondanks de aanzienlijke invloed van de groep op de muzikale
ontwikkelingen (de band stond immers aan de wieg van de emo-golf),
bleef At The Drive-In grotendeels een undergroundband met een groot
incrowd-gehalte. Mensen die het horen donderen in Keulen
wanneer iemand beweert dat The Mars Volta niet de eerste band is
van die gitarist en zanger met hun helmboswuivende haardracht,
kunnen nu hun schade inhalen. ‘This Station Is Non-Operational’
biedt namelijk een mooi en chronologisch overzicht van het korte
maar intense bestaan van de band. Naast nummers uit
‘In/Casino/Out’, ‘Vaya EP’ en het door Ross Robinson geproducete
‘Relationship of Command’ bevat deze compilatie ook enkele
b-kantjes en covers van The Smiths en Pink Floyd. We kunnen echter
niet spreken van een best of in de traditionele zin van het
woord. Daarvoor ontbreken bijvoorbeeld ‘Invalid Litter Dept.’ en
‘Pattern Against User’, songs die, wanneer de setlist net iets
avontuurlijker mag zijn, nog wel eens op Studio Brussel durven
gedraaid te worden. In plaats daarvan, krijgen we een coherent
totaalbeeld van de evolutie die At The Drive-In over de jaren
ondergaan heeft. Enkel de covers lijken wat overbodig, hoewel de
keuze voor het intrigerende Take Up Thy Stethoscope and Walk (van
het Pink Floyd debuut ‘Piper At The Gates of Dawn’) wel al de
voorliefde voor psychedelica en een gezonde dosis weirdness
aantoont die later in The Mars Volta verder zou worden
uitgewerkt.

At The Drive-In staat uiteraard garant voor ongebreidelde energie,
niet in te tomen agressie en bezielde overgave. Retestrakke drums
en heerlijk tegendraadse, onvoorspelbare gitaarpartijen vormen de
basis waarop Bixler-Zavala zich vocaal kan uitleven. De manier
waarop hij melodieuze zanglijnen afwisselt met die bezeten
oerschreeuw laat een blijvende indruk na. De ritmesectie van At The
Drive-In is een geoliede machine die zich, met de gitaar van
Rodriguez-Lopez voorop, in de meeste nummers van haar meest
dissonante en noisy kant laat horen. Die rauwe, oprechte sound
heerst op ‘This Station Is Non-Operational’, hoewel we ze met songs
als ‘Non-Zero Possibility’ en Napoleon Solo ook even van hun meest
ingetogen kant mogen horen. Het spreekt echter voor zich dat ook
deze nummers doorspekt zijn met het nodige gal en venijn. In de
muziek van At The Drive-In kunnen we een voorwaartse drang ontwaren
tot het vertellen van een verhaal. De maatschappijkritische
boodschap die ze in hun songs stoppen blijkt ook uit de video van
‘Invalid Litter Dept.’ die op de bijhorende dvd te vinden is.

At The Drive-In-adepten zullen op deze compilatie weinig nieuws
aantreffen, hoewel het fraai uitgegeven boekje (20 gloednieuwe
foto’s) wel de moeite waard is. De jongere fans van The Mars Volta
krijgen met deze verzamelaar echter de uitgelezen kans om de
muzikale voorgeschiedenis van hun geliefde prog-rockers te
ontdekken. Voor rockliefhebbers die nog nooit van deze band hadden
gehoord is slechts één devies mogelijk: betuig deze band het
respect dat ze verdient en spurt onverwijld naar de betere
platenzaak.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Schrijf uw reactie
Vul hier uw naam in

1 × een =