Six Organs Of Admittance :: School Of The Flower

Het eerste regulier te verkrijgen album van Six Organs Of Admittance zorgt nog steeds voor verwarring. Desolate landschappen en neofolk wisselen elkaar af op het intrigerende School Of The Flower. Geslaagd of pretentieus? We zijn er nog steeds niet uit, maar wat een plaatje.

Six Organs Of Admittance is de band van Ben Chasny, die zich bij laat staan door Chris Corsano. Chasny is echter ook gekend van Comets On Fire, speelt af en toe mee met David Tibets Current ’93 en zit samen met Deerhoof-man Rob Fisk in Badgerlore. Daarnaast heeft hij alle vorige albums opgenomen op viersporen recorders en bracht hij deze in kleine oplages (maximaal 800, maar vaak niet meer dan 60) uit. Chasny heeft met Six Organs Of Admittance ondertussen toch wel enige naambekendheid verworven en trad in Europa op in het voorprogramma van Joanna Newson. Ook Devendra Banhart wordt vaak in één adem genoemd met Chasny. Het mag dan ook niet verbazen dat zijn eerdere werk nu ook opnieuw verkrijgbaar is.

"Eight Cognition / All You’ve Left" behoort tot die zeldzame zachtmoedige pareltjes die ons reeds bij de eerste klanken in de juiste sfeer weten te brengen. Met niet meer dan een akoestische gitaar en zijn breekbare stem weet Chasny ook ons te ontdooien. Meermaals hebben we de neiging onderdrukt om elke kwezel met gitaar in het dichtstbijzijnde kampvuur te gooien maar bij dit nummer zien we onszelf gelukzalig glimlachend plaatsnemen aan datzelfde vuur. "Words For Two" is een muzikaal niemendalletje dat ons klaarstoomt voor het aan country verwante "Saint Cloud". That’s some nice fingerpicking, Mister Chasny! Maar dan weerklinkt plots de lokroep van de woestijn en doemen woestijnlandschappen — courtesy of Sergio Leone — voor het geestesoog op. Een fraai stukje sfeerschepping kortom.

En sfeerschepping, daar draait het allemaal om want ook bij "Procession Of The Cherry Blossom" spelen opnieuw het geromantiseerde beeld van het Wilde Westen en de Man Zonder Naam de hoofdrol. In "Home" wordt een weemoedige, bevreemdende toon aangeslagen: de naamloze vreemdeling heeft alweer een duel overleefd en keert huiswaarts. "School Of The Flower" heeft een op hol geslagen drum die echter netjes op de achtergrond blijft terwijl Chasny haast maniakaal eenzelfde melodie herhaalt. Het blijft een gewaagd dubbeltje op zijn kant.

het buitenbeentje is zonder meer "Thicker Than A Smokey", een cover van Gary Higgins (uit diens psych-folk album Red Hash, 1973). Maar ook afsluiter "Lisbon" klinkt naar Chasny’s doen verdomd normaal en prozaïsch. Six Organs Of Admittance blijft met School Of The Flower hangen tussen sfeerschepping, experiment, folk en pretentieus gewauwel. Nu Devendra Banhart en Joanna Newsom de poort geopend hebben voor een vernieuwde en frisse folkgeneratie is voorlopig alles nog mogelijk, dus ook een (bescheiden) succes voor School Of The Flower, maar we durven ons geld er niet op verwedden dat dit een blijvertje wordt want Chasny vraagt veel van zijn luisteraars, heel veel. Het album is te druk om als loutere sfeerschepping te dienen maar het te bewust luisteren zorgt voor frustraties.

Het blijft moeilijk om dit album een plaatsje te geven binnen het geheel. Te abstract en te experimenteel voor de zogenaamde neo-folk maar ook te akoestisch om over echte geluidsexperimenten te spreken, zweeft School Of The Flower ergens in dat niemandsland dat ook in de songs doorschemert. Als een knap maar verre van doorsnee album, is dit dan ook een allesbehalve voor de hand liggende aankoop te noemen. Bezint eer ge begint dus, maar wel een prachtig plaatje.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Schrijf uw reactie
Vul hier uw naam in

vier × een =