Missy Elliott :: This Is Not A Test

Missy ’Misdemeanor’ Elliott en Timbaland gaan al een tijdje mee. Het was 1997 toen ze samen het muzikale landschap bombardeerden. Hip hop en R&B zouden nooit meer hetzelfde zijn, ook mede dankzij producers als Darkchild en The Neptunes. Het vijfde album is ondertussen een feit en wij waren uitermate nieuwsgierig naar het resultaat.

Eén goeie raad: zet deze plaat nooit op als je al lichte hoofdpijn hebt, want dat is gewoon sadistisch. Een eerste luisterbeurt was ons zodoende niet zo goed bevallen. Maar we hebben doorgebeten — zo zijn we — en ziehier: we hebben toch nog wat schoonheid ontdekt. Al is dat meestal aan meester-producer Timbaland te danken want Missy solo bakt er niet zoveel van.

Er zijn zo van die dingen die nooit veranderen. Zo is het ook met de blijkbaar obligate slow jams die hip hop- en r&b-platen sieren. Enkele uitzonderingen daar gelaten, ben je er in het geheel niets mee. En dat laatste is op This Is Not a Test helaas ook het geval. Opvallend is echter dat ze enkel op naam van Missy staan.

Eerst komt het ronduit irriterende "Is This Our Last Time" langs, een tijdje later is het de beurt aan het slijmerige "Dats What I’m Talking About". Missy Elliott wringt zich in alle mogelijke bochten om haar lover — antagonist van dienst is mister teenage-lover R. Kelly — te pleasen. "It’s Real" is eens te meer weinig inspirerend en het lijkt of ze eerder zichzelf moet overtuigen van de echtheid van haar relatie.

"I’m Not Perfect" is dan weer van een ander allooi: het is funky en krijgt een serieuze soulinjectie dankzij de medewerking van The Clark Sisters. Missy heeft een boodschap, zoveel is duidelijk. Via dit nummer wil ze haar luisteraars laten weten dat ze net is zoals hen, op de miljoenen dollars na, natuurlijk. Haar andere mededeling richt zich tot de hip hoppers. In het denderende "Wake Up" roept ze samen met Jay-Z: ’keep it real’. Je hoeft immers niet al de blingbling, bentleys en andere leuke gadgets te hebben om hip hop te zijn. Een terugkeer naar de old school hip hop, dàt is wat ze willen. Dat Missy ondertussen zelf met veel diamanten, de ’gepaste’ outfit en een Hummer op de cover staat, lijkt haar nu net even te ontgaan.

Uitschieters op de plaat zijn de single "Pass the Dutch", het voornoemde "Wake Up" en "Toyz", Missy’s liefdesverklaring aan de vibrator. Want ’every girl must have a toy’, qua seksuele opvoeding kan dat tellen. "Pump It Up" is dan weer een, samen met Nelly ingezongen, ode aan de big ass girls. Vrolijke curven doen het ’em in hip hop nu eenmaal beter dan stijve planken. Muzikaal gezien is het nummer helemaal volgestouwd: de term laagjesmuziek wordt bij momenten zo ten top gedreven dat ademen onmogelijk geworden is. "Let Me Fix My Weave" tenslotte, klinkt als een terugkeer naar de Missy Elliott voor ze met Miss E… So Addictive de wereld veroverde.

Er staan een aantal sterke nummers op This Is Not a Test maar geen enkele track kan de mastermind achter het lichtelijk sublieme "Get Ur Freak On" evenaren. Misschien een volgende keer? Oh ja, voor de geïnteresseerden onder jullie: Jay-Z en Beyoncé zijn écht een koppel. Missy licht de hele sluier op in haar dankbetuigingen aan het adres van mr. Z: ’Beyoncé hit a home run because you are a true gentleman’. Het is maar dat je het weet.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Schrijf uw reactie
Vul hier uw naam in

2 × 3 =