Mode Landed-Geland :: Mutilate?Vermink?

Mutilatie met een vraagteken. Het mode-lichaam, de berwerkbare canvashuid, de
fashion-slaaf… Hoe ver kunnen we daarin gaan? En hoe ver zullen we onze grenzen nog verleggen na
al de plastische chirurgie, anorexia, naaldhakschoenen, piercings, tatoeages…? En dit terwijl we
de lotusvoeten in China of de lipschijven in Zuid-Amerika en Afrika als barbaars en onmenselijk
bestempelen. De tentoonstelling Mutilate?Vermink?, in het kader van Landed-Geland, roept
deze en gene vragen op.

Mutilate?Vermink? is een van de vier expo’s in het kader van Landed-Geland,
naast 2Vrouwen, Emoties en Radicalen. Het is misschien de expo die nog het
sterkst aanleunt bij de taal die gastcurator Walter Van Beirendonck hanteert. In een historische en
etnografische context krijg je verschillende vervormingen van het lichaam te zien. Een cultus van het
lichaam waarbij men vervormingen nastreeft en aanbrengt, is iets van alle tijden en alle culturen. Het
zijn de visuele aspecten van ons bestaan die ons toelaten om bij een bepaalde (sub-)cultuur te horen.
Het zijn codes en gedragsvormen die heel diep in een cultuur zijn ingeschreven. Het zijn ankerpunten
om zich met bepaalde ideologieën of religieën te identificeren.

“Automutilatie,” zullen sommigen zeggen. Het resultaat van een of andere psychische
stoornis of een primitieve barbaarse cultuur. Ondertussen zijn we in onze westerse maatschappij
maniakaal bezig zijn met onze borsten te vergroten en ons gezicht te liften, leven we op een rantsoen
van een blaadje sla en een glas water, laten we ons verleiden tot het grote icoon “light”,
schrijven we andere culturen af als mensonwaardig en stormen de behaverbrandende feministjes de
straat op om te protesteren tegen de vrouwonvriendelijkheid in onze maatschappij.

Amanda Lepore bijvoorbeeld is een transseksueel. Hij liet zich ombouwen tot een stereotiepe
blondine met dikke borsten en siliconenlippen. De mannelijke trekken zijn ver te zoeken. Op deze
manier wordt het concept van schoonheid in onze schoonheidscultuur nog verder doorgedreven. Amanda
wil een tekening van een vrouw zijn, een beeld waaraan ze zichzelf ultiem opoffert. Het lichaam wordt
een beeld in klei, dat naar wens en genoegen telkens herkneed kan worden.

Historisch gezien waren het hulpstukken zoals een corset of een cul postiche (een vals
achterwerk) die gebruikt werden om tot het ideale silhouet te komen. Met de nieuwe technologieën
is dit niet meer nodig en bekomen we een “ideaal” silhouet dankzij de manipulatie van het
lichaam zelf.

Ook in de kunstwereld rezen in de jaren zestig en zeventig de performances met het lichaam als
medium. Body Art geeft een overzicht van merkwaardige performances waar het lichaam en de
manipulatie van het lichaam centraal staan. Zo krijgen we video’s te zien van onder andere
Ambramovic, Arnulf Rainer, Bruce Nauman…

Een andere dimensie die het lichaam er dezer dagen bijkrijgt, is het virtuele lichaam in
cyberspace. Het woord avatars wordt gebruikt voor de willekeurige verschijningen die we kunnen
aannemen in de digitale wereld. Frank Theys creëerde enkele avatars. Wanneer je als
toeschouwer in bepaalde richtingen kijkt zal deze elektronische avatar meelopen als jouw eigen
schaduw. Een dimensie van het lichaam die nog volop geëxploreerd wordt. Het lichaam kan zo alle
mogelijke vormen aannemen en vele vormen tegelijkertijd.

Het vraagteken bij Mutilate?Vermink? is niet misplaatst. Het is een tentoonstelling die
veel informatie geeft en vele vragen oproept, zonder een antwoord te formuleren.

De tentoonstellingen van Landed-Geland, Mode 2001 zijn nog te bezichtigen tot 7 oktober
2001 in Antwerpen. Info kan je vinden op
www.mode2001.be

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Schrijf uw reactie
Vul hier uw naam in

drie × twee =