Het was een mooi jaar voor echt straffe series, het was een goed jaar voor de betere pulp en het was een fantastisch jaar voor sci-fi en animatie (en dan moet ik Silo en Foundation nog bijbenen). Helaas waren er ook weer enkele serieus overroepen stinkers en enkele andere reeksen waren beter een seizoen eerder afgerond. Er is evenwel nog veel dat ik niet heb kunnen zien maar alsnog “ooit” hoop in te halen (Lawmen: Bass Reeves, Rain Dogs, Top Boy, Boat Story, The Gold, SAS: Rogue Heroes, Three Body, The Gallows Pole, Boiling Point, The Marvelous Mrs Maisel, Somebody Somewhere, Poker Face, Yellowjackets, Jury Duty, Colin from Accounts, High Desert, …). Het wordt tijd voor nog eens een lockdown à la 2020 zodat ik alles kan bingen.
2023 was het jaar wel van afsluitende vierde seizoenen (zie ook Succession en Never Have I Ever), maar de afronding die Barry bracht, was ongeëvenaard. De humor is gitzwart, de emoties echt en de actie gruwelijk efficiënt, allemaal uiterst bedreven in beeld gebracht door hoofdrolspeler Bill Hader, die zich almaar meer ontpopt tot topregisseur (om in de gaten te houden).
Het tweede seizoen graaft dieper naar de oorzaken van de trauma’s die Carmy teisteren. Tegelijk probeert hij z’n leven in handen te krijgen met een nieuw restaurant dat streeft naar Michelinsterren en een relatie met de liefde van z’n leven. Maar geluk op twee fronten tegelijk blijkt te hoog gegrepen.
- Slow Horses (Season 03) – streamt op Apple TV+
Dit seizoen trekt de lijn van excellentie van wat voorafging moeiteloos door, met andermaal een topprestatie van Gary Oldman als Jackson Lamb, de rol waarvoor hij geboren was. Of beter gezegd, een van de rollen waarvoor hij geboren was. Oldman is dan al wel dertig jaar een van de meest veelzijdige acteurs, dit seizoen wordt hij zowaar bijna van het scherm gespeeld door Kristin Scott Thomas. Oerdegelijke spionagereeks met Amerikaans geld, maar gelukkig voor de rest op z’n Brits.
Animatiereeks rond een vrouwelijke Samurai in het 17de eeuwse Japan. Veel bloed en bloot voor wat eigenlijk maar een simpel wraakverhaal is, maar de makers snappen verdomd goed dat de simpelste verhaallijnen vaak de beste kapstokken vormen voor een bespiegeling van maatschappij en identiteit. Een van de beste hybride 2D/3D animaties.
Dit derde seizoen legde alle hoop in handen van Terry Matalas en kijk, een wonder geschiedde. Los van alle nostalgie is dit een top Star Trek-seizoen dat op wondermooie wijze aansluit bij The Next Generation en Deep Space Nine. Vooral de dubbelslag ‘Seventeen Seconds’ en ‘No Win Scenario’, geregisseerd door Number 1 Jonathan Frakes, behoort niet alleen bij het beste dat Star Trek ooit afleverde, maar behoort tot de absolute top van 2023 tout court.
Helaas (nog) niet beschikbaar in België
- Happy Valley (Season 03)
We hebben bijna zeven jaar moeten wachten voor de terugkeer van Sarah Lancashire als Police Sergeant Catherine Cawood maar het was elke seconde wachten waard. Voor de laatste keer trotseert ze haar persoonlijke demon Tommy Lee Royce (een excellente James Norton) tegen de achtergrond van het deprimerend Yorkshire. Er zijn weinig reeksen met levensechte dialogen van dit kaliber, Sally Wainwright is een klassebak.
- Scavengers Reign
Wat krijg je als je een wereld creeërt die de beste elementen uit de schetsboeken van Moebius en Myazaki verzamelt en daar een vleugje Aldebaran overgiet en vervolgens in een verhaal steekt dat weggelopen lijkt uit boeken van VanderMeer? Een topreeks met de beste verbeeldingskracht voor nieuwe werelden in lange lange tijd. IJzersterke en inventieve animatiesci-fi, het blijft een rariteit maar als het raak is, zoals hier, is elk frame smullen.
- Pantheon (Season 02)
Minder toegankelijke sciencefictionreeks ontsproten aan het brein van de fantastische schrijver Ken Liu (die ook The Three Body Problem vertaalde uit het Chinees). Voor liefhebbers van Ghost in the Shell en aanverwante verhalen. In dit seizoen bedreigt de Uploaded Intelligence de mensheid en probeert Maddy samen met de cloon van Holstrom, en met haar CI–zus (Created Intelligence of Cloud I.ntelligence, de serie gaat er niet dieper op in) Misty, de wereld te redden.
- Star Trek Strange New Worlds (Season 02)
Een Star Trek die teruggrijpt naar het oude recept: losstaande verhalen van de crew van de Enterprise vol hoop en optimisme. Iedereen is stuk voor stuk perfect gecast en de reeks waagt zich aan donkere uitstappen (Under the Cloak of War) maar evenzeer aan ultralicht vertier (Subspace Rhapsody, de beste musicalepisode sinds Buffy). De beste aflevering is alweer van de hand van Jonathan Frakes, Those Old Scientists, een dolkomische crossover tussen Strange New Worlds en de animatie Lower Decks.
- Mrs. Davis (season 1)
Knotsgekke reeks die eigenlijk een filosofische bespiegeling is over technologie, religie en identiteit. Geschreven door de Damon Lindelof, de man achter Lost, The Leftovers en Watchmen. Dit keer komt hij af met een van de pot gerukt verhaal over een non die AI bestrijdt en verder ook te maken krijgt met een sexy Jezus, halfzachte nazi’s, de heilige graal, een vermiste Schroedinger, onbetrouwbare goochelaars, de paus en excalibur – u bent gewaarschuwd.