Avondlicht :: Hyperromance

We konden de voorbije weken niet naar andere oorden en dat zal ook niet voor de nabije toekomst zijn, maar gelukkig is er Avondlicht om bij weg te dromen. Met Hyperromance heeft de Antwerpse producer een van de mooiste platen van het voorjaar uitgebracht.

Vijf jaar geleden leverde Avondlicht – ofwel Matthias Dziwak – samen met Adriaan de Roover van Oaktree de schitterende EP Amalgamation af. Sindsdien worden de twee wel eens in één adem geoemd. De Roover bracht met Oaktree nog het geweldige Dust uit en vorig jaar onder zijn eigen naam de plaat Leaves.

Zijn collega-producer was zelf in alle stilte bezig aan nieuwe muziek, zo blijkt. Onze aandacht was opnieuw getrokken toen Avondlicht het publiek mocht opwarmen voor Weval in De Studio, in december vorig jaar in zijn thuisstad Antwerpen. Het werd een schitterend optreden vol knisperende, ingetogen elektronica waarin verschillende stijlen naadloos in elkaar overgingen.

Op Hyperromance is er dan ook plaats voor zowel experimentele elektronica, ambient, minimal, postrock als klassiek. Neem daarbij nog eens de inspiratie die Dziwak haalde uit een reis door Zuid-Amerika en bij de liefde die hij ontdekte in Lissabon, en je krijgt een heerlijke wegdroomplaat met een melancholisch en licht romantisch laagje. Op “Echoes” hoor je bijvoorbeeld field recordings van water in Patagonië, maar ook in andere nummers zit symboliek verscholen. “When You Come Close” staat voor de eerste kus tussen twee geliefden.

Op de eerste helft van het album staan al twee straffe songs: “Porta”, opgevat als de poort om het universum van Avondlicht binnen te stappen, en het al even prachtige “Plains”. Heftige nummers zoals “When You Come Close” en “Illusions” zouden dan weer perfect passen als slot van een lange feestnacht. Fans van Jon Hopkins, Kiasmos en Christian Löffner, waar wachten jullie nog op?

Daartussen staan nog meer pareltjes, zoals “Tripper” en “Undertow”. Stuk voor stuk zijn het composities die van pas zouden komen tijdens een avondlijke wandeling. Een ondergaande zon, weerkaatsing van gebouwen in het water en het gevoel van even alleen op de wereld te zijn: we hebben het voor u getest.

Avondlicht kan je gemakshalve in de categorie elektronische muziek stoppen, maar in zijn universum zijn piano, synths en soundscapes even belangrijk. Die combinatie maakt je als luisteraar als het ware rustig. Het is alsof we ons dankzij deze plaat – letterlijk en figuurlijk – neerleggen bij de situatie. Hyperromance zweeft tussen droom en realiteit, misschien is het wel goed daar we daar nu ergens zweven.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Schrijf uw reactie
Vul hier uw naam in

8 + 13 =