De festivalzomer van Lander Gyselinck (STUFF.)

Aaah, festivals. Poelen van verderf, van onhandige seks, te dure hap en te slappe wiet. Parade van wiegende konten en ander ongewassen vlees. En achteraf: vuilnisbelten en plaatsvervangende schaamte. Nu en dan ook de plaats waar er muzikaal iets te beleven valt (wie zoekt, die vindt). We vuurden een paar vragen af naar een handvol Belgische muzikanten die de voorbije zomer grote sier maakten op festivals in binnen-, en soms ook buitenland en presenteren u de antwoorden deze week. Wat vonden zij daar eigenlijk van? Hoe doen we het hier eigenlijk? En deden ze er ontdekkingen? Vandaag: Lander Gyselinck.

De drummer geldt al jaren als een van de grote talenten van de Belgische jazz en het ziet ernaar uit dat hij stilaan volledig open gebloeid is. Het LABtrio, dat hij jaren geleden oprichtte met twee generatiegenoten, maakte in augustus nog een sterke indruk op Jazz Middelheim, terwijl STUFF. al een hele tijd bezig is aan een gestage opmars en een overtuigende oversteek gemaakt heeft naar het festivalcircuit van de pop & rock.

Wat was je festivalhoogtepunt?

Persoonlijk ben ik meer fan van de intiemere festivals, net omdat de energie van je muziek gebalder is dan in een gigantische tent. Maar Best Kept Secret afsluiten met STUFF. was een specialleke. Moeilijk te beschrijven waarom. Het heeft iets te maken met de energie van de band en het publiek dat daarmee synchroniseert. In de White Cat [Gents café en officieuze thuisbasis van STUFF., gp] deden we onlangs nog eens concert voor de Patersholfeesten, en het was een verademing voor me om terug dichter bij het publiek te zijn en ook de dynamiek te krijgen van een akoestisch concert. De STUFF.-afterparty op de wereldexpo van Milaan was voor ons ook wel een hoogtepunt. Nog nooit waren we omringd door dertig smartphones die onze danspassen registreerden.

Wat zijn de voor-/nadelen in vergelijking met zaalconcerten?

Puur akoestisch biedt een zaalconcert vaak een betere klank, waardoor geluiden beter te onderscheiden zijn, en zeker binnen de instrumentale muziek van STUFF.. Bijgevolg is het publiek ook meer mee met wat we doen. Een festival is er vaak ook niet alleen voor de muziek, maar voor het sociale aspect. Het event staat vaak zelfs niet op de eerste plaats. Bij bepaalde festivals heb je natuurlijk ook nog de tijdelijke quasi-legalisering van stimulerende middelen. En een gestimuleerd publiek is er soms wel twee waard. Voor mij voelen zowel festival- als zaalconcerten goed aan. De afwisseling is fijn.

Wie liet deze zomer een sterke nadruk na op jou?

Op Boomwtown zag ik per toeval Unknown Mortal Orchestra, die ik helemaal niet kende. Een beetje een absurde cast van bandleden die je nooit bij elkaar zou zetten. Ook muzikaal vond ik de keuzes in hun stukken uniek. Eindelijk een popband die me wat uitdaagde. Harmonisch ook heel leuk, en dan die lange Zappa-eske gitaarsolo’s. Ja, echt een fascinerend groepje.

Hoe doen onze festivals het in vergelijking met die in het buitenland?

Ik vind het moeilijk om daarop te antwoorden aangezien STUFF. op heel verschillende festivals speelt, kleine en grote podia, op alternatievere zomerfestivals ook. Ik kan daar moeilijk een algemene lijn in trekken, zeker omdat we meestal ook nog eens het vreemde eendje in de bijt zijn. Het voornaamste verschil is dat het publiek in het buitenland STUFF. niet kent, en je dus als band dubbel zo overtuigend moet zijn, want ze zitten niet op je te wachten. In Engeland is het wel opvallend dat er een soort van expliciete festivalmode is. Alles kan blijkbaar, op dat vlak hebben we al alles gezien.

Een Spinal Tap-moment meegemaakt?

Of een Metallica groepstherapiemomentje? Rampzalig nog niet. We hebben wel al voor vijf man en een paardenkop gespeeld, maar als je je erbij neerlegt is dat ook wel heerlijk. Dan speel je die vijf gewoon lekker omver en gaan die gegarandeerd met een plaat naar huis. Een groot, schaapachtig publiek vind ik heel wat moeilijker om voor te spelen. Geef mij maar de one-on-one experience.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Schrijf uw reactie
Vul hier uw naam in

19 − 19 =