Emika :: Drei + Klavírní

Voor wie de zomer gitzwart wil indansen schiet Emika vanuit haar residentie in de technohoofdstad Berlijn haar derde elektronische album af als een sonore eclips tijdens de eerste hittescheut. Dit liet ze eerder dit jaar voorafgaan door haar eerste modern klassieke album Klavírní. Twee schijnbare uitersten die samen meer inzicht geven in de diversiteit van deze artieste.

In januari bracht Emika het onderbelichte Klavírní uit, kwestie van haar eigen label niet op de meest voor de hand liggende manier boven de doopvont te houden. Ze verzamelde een reeks genummerde composities, waarvan ze de eerste drie al meegaf als bonusmateriaal bij haar vorige plaat. De nummers tonen een heel ander facet van de artieste die vaak te gelimiteerd enkel als DJ belabeld wordt. Stuk voor stuk zijn het uitgebeende, bedriegelijk eenvoudige composities die samen een rijke gevoelswereld doen opengaan. Klavírní pendelt tussen introspective, melancholie en tristesse, maar bloedt in elke seconde emotie. Hier en daar rimpelt een gegenereerde echo door het album, voorts is het wars van elektronische ingrepen. Toch hoor je haar signatuur overduidelijk in het minimalisme, dat bij momenten verkillend kan werken.

De plaat heeft echter duidelijk zijn stempel gedrukt op haar elektrowerk, want de eenvoudige pianoriedel die als leidraad door Klavírní loopt, maakt in Drei zijn opwachting als analoge ruggengraat van “Miracles” en toont zo de mens achter de machine. Op “Destiny Killer” beperkt Emika zich voor het eerst tot bijna enkel dat en toont ze een kloppend hart onder haar ijzige software. Op deze manier complementeren de beide albums elkaar; ze tonen een traject, een blik achter de schermen van een werkproces en van inspiratiebronnen.

Drei vindt het midden tussen het geluid van het duistere, maar bij momenten iets te monotone debuut en het dansbaardere, bij momenten met pop flirtende Dva. “My Heart Bleeds Melody”, de eerste single van Drei vindt een mooi compromis; je hoort een onderliggende popmelodie, maar deze is door een dikke laag zwarte rook omgeven. Misschien is dit wel hoe Kim Wilde had geklonken, was ze ooit in Berghain beland.

Emika wilde naar eigen zeggen graag haar herwonnen vrijheid na de labeljaren vieren met deze plaat en dat uit zich in een minder sterk hunkeren naar het behagen van het publieke oor dan de voorganger. “Battles” zet de plaat sterk in met een kruisbestuiving van elektronica en wave die eerder mikt op intrigeren dan de benen in beweging te schoppen. De eerste harde beats vallen pas vijf nummers ver op de plaat, in “What’s The Cure”. En dan nog horen we eerder de vibe van het eerste buitendansen na een woeste nacht in een groezelige Berlijnse club dan een cadans die op gemakkelijker Carréplezier mikt. Zoals de titel al laat vermoeden, heeft haar Duitse residentieplaats een grote invloed op dit album. Het tegelijkertijd uitgebeende en geraffineerde geluid van kleinere clubs als ://about.blank en Griessmuehle vloeit door de aderen van Drei en viert dat het genre in de clubmetropool tot een kunstvorm is kunnen uitgroeien. Het zet haar aan tot het vieren van de diversiteit van mogelijkheden binnen het genre, waaraan “Without Expression” wel een ode lijkt. De track laat haar voor het eerst een rockinvloed verkennen, maar zet deze tegenover de hardste technologische ingrepen van de plaat: achterstevoren gespinde vocals en tempowissels laten geen twist mogelijk: de machine overheerst.

We hebben hier nog steeds in de eerste plaats met een DJ te maken, geen zangeres. Plaat na plaat lijkt ze haar beperkte register tot een voordeel om te buigen. In de holle beats werkt het monotone karakter als een glaciale hypnotisering. Op die manier kan ze met “Miracles” voor het eerst ook een ballade tot een goed eind brengen. Die in de mist gaande hoge noot hier en daar moet je met de mantel der liefde bedekken. Enkel in “Serious Trouble”, wanneer ze meer soul in haar stem probeert te leggen, loop het even fout. Zonder deze uitschieter is Drei een intelligente elektronicaplaat die op meer dan hersenloos vertier mikt.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Schrijf uw reactie
Vul hier uw naam in

4 × 1 =