Wau Y Los Arrrghs!!! :: Todo Roto

Maar liefst zeven jaar is het intussen geleden dat het Valenciaanse Wau Y Los Arrrghs!!! het publiek een eerste keer van zijn Spaanse rock-‘n-roll liet proeven. Daarbij leek het vooral de bedoeling om zo fout en zo aangebrand mogelijk te klinken, iets wat met het vettige Spaans natuurlijk perfect wou lukken. Dat is eveneens het geval met het nieuwe Todo Roto, wat in een vrije vertaling zoveel betekent als “Alles Om Zeep”.

Met Todo Roto laat Wau Y Los Arrrghs!!! nu al een derde plaat op de mensheid los. De tweede langspeler Viven bereikte enola helaas nooit, maar het gevoel muzikaal veel gemist te hebben, hebben wij niet. Niet omdat de groep volgens ons slechte muziek maakt, maar je kan er nu eenmaal moeilijk omheen dat Wau Y Los Arrrghs!!! een combo is dat meer op de lachspieren werkt dan op het deel van het brein dat op zoek is naar muzikale verruiming. Dat lijkt trouwens niet eens de bedoeling, want elke Spaanse j- en r-klank wordt tot belachelijk grote proporties opgeblazen, met een hoog rock-‘n-roll-gehalte tot gevolg. Dat het combo zelf goed genoeg beseft hoe vettig zijn muziek voor niet-Spaanstalige rock-‘n-roll-liefhebbers klinkt, mag blijken uit de voor zichzelf sprekende titel van het debuut Cantan En Español uit 2006.

Opener “Todo Lo Voy A Romper”, een cover van The Kinks’ “Time Will Tell”, kan dat imago in ieder geval alleen maar bevestigen. Hoewel het nummer als cover uiteraard genoeg melodie heeft om te beklijven, heeft zanger Juanito Wau namelijk een stem als schuurpapier, wat wel moet betekenen dat hij er uitermate voor geschikt is een garagegroep te leiden. Het resultaat doet erg veel denken aan het Japanse The Routes, want naast het feit dat beide bands aanstekelijke muziek in exotische talen maken en zanger Wau een even compromisloze stem heeft als Chris Rock van The Routes, wordt de rock-‘n-roll van beide bands bovendien door heel wat surflijntjes ingekleurd.

Dat de helft van de nummers van Todo Roto uit covers bestaat, is een belangrijke voetnoot bij het plaatje, al moet het gezegd worden dat Wau’s ruwe stem er wel altijd een heel eigen karakter aan weet te geven. De sixties-beat van “Casa, Trabajo, Coche Y Mujer” is bijvoorbeeld onmiskennelijk Jacques Dutronc, al is het pas na het lezen van de credits dat je effectief aan hem moet denken. Om tot een déjà vu-gevoel te leiden overwoekert Wau’s rauwe stem het goedje namelijk net iets te veel.

Niet dat Wau Y Los Arrrghs!!! het verdient om als een covergroep afgedaan te worden, want er staat op Todo Roto gelukkig nog genoeg eigen materiaal om mee te overtuigen. Daarvan is “No Me Verás Caer” (“Je Zal Me Niet Zien Vallen”) ongetwijfeld onze grootste favoriet, omdat het nummer een lieflijk beatmelodietje heeft dat haast niet meer kan contrasteren met Wau’s schuurpapierstem. Het maakt duidelijk dat Wau Y Los Arrrghs!!! zeker niet hoeft te twijfelen aan zijn eigenheid en genoeg eigen gewicht in de schaal kan gooien om te blijven overtuigen. Want zelfs als de gitaarlijntjes zoals in “Rescate Griego” net iets te schatplichtig lijken aan surfgod Dick Dale, kan men nog wel altijd de bedenking maken dat Spanje nu eenmaal een land is met honderden kilometers strand voor surfplezier en dat het combo dus nog altijd vanuit eigen overtuiging handelt.

Een brede lach op het gezicht en veel goesting om in volle winter een weekje op de Canarische eilanden door te brengen met Todo Roto in de CD-speler van de huurwagen, is na afloop in ieder geval het resultaat. Of het de Spaanse dienst voor toerisme op het idee zal brengen de groep te sponsoren, valt uiteraard te betwijfelen, maar met Wau Y Los Arrrghs!!! nieuwste telg is ons respect voor de Spaanse garagescene toch maar weer een beetje gegroeid.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Schrijf uw reactie
Vul hier uw naam in

vijf × 2 =