THEATERFESTIVAL :: Steigeisen & De Werf :: Lethal Inc.

Altijd al eens willen weten wie een elektrische stoel ontwerpt, of hoe men de gaskamers heeft gebouwd? Met Lethal Inc. probeert Steigeisen een beeld te vormen van deze verscholen bedrijfstak. Proberen weliswaar, want spijtig genoeg slagen ze er niet in de voorstelling even boeiend te maken als het onderwerp.

{image}Met Lethal Inc., de nieuwste productie van Steigeisen, is het theatercollectief van Thomas Bellinck en Jeroen Vander Ven toe aan zijn derde productie. De voorstelling groeide voort uit de solo Leuchter , een toonmoment van Jeroen Vander Ven aan de schoolbanken, waarmee hij in 2008 op Theater Aan Zee de Jonge Theaterprijs won. Deze solo was geïnspireerd op Fred A. Leuchter, een Amerikaanse expert in executiemethodes, die startend als reparateur van elektrische stoelen uiteindelijk een dodelijk injectie-apparaat uitvond. Ondanks zijn bijzonder beroep kwam hij pas echt in opspraak als getuige op het proces van de Holocaust-ontkenner Ernst Zündel.

Met deze controversiële persoon en zijn zoektocht naar steeds humanere executiemethodes kaart Lethal Inc. een boeiend thema aan. Joris Hessels gaat van start als Fred A. Leuchter en na een sprong in de tijd sluit Jeroen Vander Ven als ingenieur van de gaskamers te Auschwitz het geheel af. Beide mannen zijn gekleed in maatpak en brengen elk een monoloog in de vorm van een PowerPoint presentatie, waarvan de beelden op een groot scherm achter hun verschijnen. Een plexiglazen wand scheidt vervolgens het publiek van het podium. Zowel qua vormgeving als presentatiewijze is de voorstelling verbonden met het realistische en abstracte aspect van het vernietigen van mensen.

Deze zakelijke en afstandelijke presentatiewijze wordt echter op verschillende momenten doorbroken, zowel qua spel als qua vormgeving. Zo maakt Joris Hessels een slordige indruk en is hij vaak onverstaanbaar, en brengt Jeroen Vander Ven enkele danspasjes uit het niets. Ook verloopt alles niet zo vlotjes als men zou wensen. De strakheid van de PowerPoint wordt doorbroken door de prachtige beelden die het scherm sieren, de sneeuwvlokjes die naar beneden dwarrelen en de kerstboom die het podium verlicht.

Het is echter door deze inconsequentie dat deze voorstelling niet kan overtuigen. Steigeisen vindt met Lethal Inc. namelijk geen evenwicht tussen het speelse en poëtisch van zijn stijl enerzijds en het controversiële en choquerende van zijn onderwerp anderzijds. Zo kan Joris Hessels niet overtuigen als ingenieur, doordat hij noch zijn personage noch de wereld waarin deze persoon zich bewoog serieus neemt. Hessels doet niet meer dan een ingenieur spelen, in plaats van er een te zijn. Jeroen Vander Ven speelt het spel serieuzer en komt zo geloofwaardiger over, maar weet niet te boeien als ingenieur van gaskamers.

Net als in hun spel zit er ook geen rechtlijnigheid in hun vormgeving. Het geheel start als PowerPoint, wat goed aansluit bij de voorstelling, maar wordt dan plots doorbroken door poëtische beelden, dwarrelende sneeuwvlokjes en een kerstboom met lichtjes. Wensten de makers met deze elementen het kille onderwerp te benadrukken, of eerder de menselijke, persoonlijke zijde van deze ingenieurs te tonen? De intentie is niet duidelijk, en naast mooie beelden leveren deze elementen geen verdere meerwaarde aan de voorstelling.

Ondanks het boeiende onderwerp en de innovatieve vormgeving waar Lethal Inc. op kan steunen, schiet de voorstelling ruimschoots te kort. Noch het spel noch de vormgeving wordt op een consequente manier doorgetrokken, waardoor er geen strak en duidelijk geheel gepresenteerd wordt. Het is dan ook niet duidelijk wat men juist met deze voorstelling wou tonen of beogen. Spijtig, want het potentieel voor een fantastische voorstelling is er wel.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Schrijf uw reactie
Vul hier uw naam in

2 × twee =