
Botanique, Brussel, 31 oktober 2010
Of je het nu nodig hebt of niet: Halloween is een
prima excuus om eens goed gek te doen. Dat moeten niet alleen het
publiek, maar ook Ariel Pink en zijn Haunted Graffiti gedacht
hebben, die avond in de Botanique. En al zag de frontman er in zijn
blauwe sponzen seventiesjurk – compleet met fladdermouwen
à la Nicole en Hugo – uit als een jonge Ozzy Osbourne met
het kapsel van Kurt Cobain, de prijs voor de meest geslaagde outfit
ging zonder twijfel naar de bassist van dienst. Die maakte het ons
namelijk goed moeilijk om zijn (of is het haar?) geslacht te raden,
met een perfect androgyne uitstraling en een strak mantelpakje.
Noem het zoals je wilt, Ariel en zijn bende zijn duidelijk een van
de meest excentrieke formaties uit het indiewereldje.
Zo stonden ze al enkele minuten te lummelen op het podium, alvorens
de set eindelijk af te trappen met de gevleugelde woorden “stupid
Belgians”, een smakelijke grijns en de openingstonen van ‘Bright
Lit Blue Skies’. En zo toonde Pink een behoorlijk groot stel
cojones te bezitten: niet alleen schold hij zijn publiek
uit nog voor ook maar één noot te hebben gespeeld, de band begon de
set tevens met de beste song van hun meest recente langspeler
‘Before Today’, een cover uit het oeuvre van de alweer volledig
vergeten jaren-zestig-sensatie Rockin’ Ramrods. Gelukkig telt het
album ook nog heel wat andere fijne popdeuntjes, en dus passeerden
onder andere nog het geweldig getitelde ‘Beverly Kills’ en het
prettig gestoorde ‘Round and Round’.
Er was echter slechts één nummer nodig om de radicale verschillen
tussen Ariel Pink’s verzameld werk en zijn liveshows aan het licht
te brengen: waar hij op plaat steeds grossiert in analoog opgenomen
lofi, kiest hij live resoluut voor een meer
cleane aanpak. En die keuze legt hem alvast geen
windeieren, want voor de eerste maal konden we openlijk genieten
van ’s mans kunde, zonder de obligate lappen ruis en noise. Al moet
daarbij ook zeker opgemerkt worden dat het wat oudere werk deze
transformatie niet helemaal zonder kleerscheuren kon doorstaan. Als
bonus bij de toch doorgaans aangename soundtrack, kregen alle
aanwezigen ook nog een leuk schouwspel vol vreemde bewegingen en
gekke bekken, een zanger die in het publiek sprong en een charmante
low budget lichtshow.
Alles op een rijtje was het dus zonder twijfel een geslaagde avond,
waarbij vooral het nieuwere werk van Ariel Pink’s Haunted Graffiti
ons wist te overtuigen. Om een lang verhaal kort te maken: rep u
terstond naar de platenboer voor een persoonlijk exemplaar van
‘Before Today’. Freakfolk van dit niveau komt helaas maar
zelden bovendrijven.
‘Before Today’ is verkrijgbaar bij 4AD