Muziektheater Transparant :: Pour vos beaux yeux

Muziektheater Transparant haalt oude filmparels vanonder het stof en laat er haar huiscomponisten op los. Vergeten beelden uit de Belgische filmgeschiedenis krijgen een verdiend tweede leven in Pour vos beaux yeux.

Op het programma staan vijf Belgische stomme films uit de jaren dertig. Drie daarvan zijn van de hand van Henri Storck, twee van Charles Dekeukeleire. Die twee avant-gardefilmmakers zijn in de vergeetput van de geschiedenis beland, niet geheel onverwacht, want zelfs in hun eigen tijd waren ze niet waanzinnig populair. Maar binnen hun niche van de avant-garde hebben ze toch wel wat betekend, niet in het minst voor de verdere ontwikkeling van de Belgische (documentaire)film. Geheel terecht worden ze nu eindelijk naar behoren belicht. Daarvoor selecteerde Transparant films uit de beginperiode van beide makers, de periode van de stomme film. Hierdoor kregen vier jonge componisten de kans om de films van een nieuwe, eigentijdse soundtrack te voorzien. Het resultaat is een prachtig concert met de meest verrassende beelden.

De avond opent met de film Images d’Ostende van Oostendenaar Henri Storck, gevolgd door zijn Histoire du soldat inconnu. Voor de eerste componeerde Joachim Brackx de muziek, voor de tweede Annelies Van Parys. De films houden het midden tussen documentaire en poëzie, wat zich op muzikaal vlak vertaalt naar hedendaagse klassieke muziek die verrast door het bijzondere instrumentarium — zo duikt er bij Van Parys een megafoon op — en door het bijzondere gebruik van die instrumenten, zoals fluiten die meer lucht blazen dan tonen bij Brackx. De muziek volgt de films daarbij niet letterlijk, ze geeft eerder een interpretatie weer van de sfeer van de films. Ook zonder de films zou de muziek overeind blijven, maar de combinatie met de surrealistische beelden overrompelt de toeschouwer met poëtische schoonheid.

Het verschil tussen Transparants componisten onderling zorgt voor een boeiende afwisseling in de voorstelling. Zo contrasteert de volheid en eerder klassieke aanpak van de composities van Brackx en Van Parys met de kille elektronische sound die Eric Sleichim creëert voor de film Combat de Boxe. In dit experiment van Charles Dekeukeleire wordt een boxmatch opgebouwd via tal van filmische effecten. Sleichim plaatst er als enige instrument een gong tegenover, die op verscheiden manieren wordt gemanipuleerd. De geluiden worden via elektronica gesampled, en ook de stem van de percussionist maakt via een microfoon deel uit van de compositie.

Een van de mooiste films is misschien wel het titelwerk Pour vos beaux yeux. Cineast is opnieuw Storck, componist Brackx. In de film vindt een man een glazen oog en gaat op zoek naar de rechtmatige eigenaar. Een van de weinige films waarin een zekere verhaallijn valt te bespeuren, maar dan wel weer een poëtisch getinte. Op muzikaal vlak zorgt zangeres Aline Goffin voor een hoogtepuntje met haar jazzy popstem die perfect samenvloeit met het klassieke van Brackx.

De twee laatste films op het programma zijn Visions de Lourdes en Sur les bords de la caméra. Voor Visions des Lourdes schreef Van Parys een passende soundtrack waarin veelvuldig "ave" wordt gezongen. De beelden zijn een correcte weergave van de surrealiteit van het bedevaartsoord. Sur les bords de la caméra is de meest experimentele film van de avond, voorzien van muziek van Jan Van Outryve. De beelden in deze film spatten alle kanten op en laten de kijker zijn hoogste puzzelend vermogen bovenhalen. De muziek functioneert hier erg als een samenbrengend element.

Muziektheater Transparant zorgt nogal eens voor verrassingen op gebied van theater. Deze voorstelling is zowel concert als film als theater. Pour vos beaux yeux is een prachtig en gevarieerd concert, een verrassende filmavond en heeft daar bovenop nog een belangrijke geschiedkundige waarde. Deze voorstelling werd terecht opgenomen in het programma van de Antwerpse Kleppers 2010.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Schrijf uw reactie
Vul hier uw naam in

19 − 3 =