Sharko :: ”De Vlaamse media hebben te veel oogkleppen op”

Razend populair in Wallonië en Frankrijk, nauwelijks een voet aan de grond in Vlaanderen. Het Brusselse rocktrio Sharko ondervindt de breuklijn tussen de twee taalhelften van dit land al tien jaar lang aan den lijve. "Misschien kan onze nieuwe plaat, Dance On The Beast, daar verandering in brengen", hoopt gitarist Teuk Henri.

enola: Jullie nieuwe plaat heet Dance On The Beast. Is dat waar Sharko momenteel voor staat, een combinatie van het duistere met het frivole?
Henri: "Eigenlijk wel. Het is de eerste plaat waarvoor we wat meer uptempo nummers hebben gemaakt, er staat maar één kalm liedje op deze plaat. De titel kwam uit een stukje tekst van David (Bartholomé, zanger van Sharko) en sloeg meteen aan. We hebben nooit bewust gedacht van "nu gaan we eens een uptempo plaat maken", er zat geen concept achter. We hebben ook sommige nummers laten liggen, die qua sfeer dan weer dicht bij andere platen aansluiten."

enola: Hoe ontstaat een song bij jullie?
Henri: "Op heel verschillende manieren. Meestal komt David met een tekst en een idee voor een song af en vullen wij die muzikaal in, elk op zijn manier. Maar bijvoorbeeld "Animal" van op de nieuwe plaat is oorspronkelijk een idee van mij. Het is ontstaan uit een repetitiejam, en we hebben het dan verder uitgewerkt. Maar hoofdzakelijk zorgt David voor de teksten. "
"Onze songs ontstaan spontaan, en blijkbaar zijn wij, en dan vooral David, nu in een fase waarin we vooral dansbare songs willen brengen. De invloed van producer Dimitri Tikovoi (die eerder al samenwerkte met o.a. Placebo en Goldfrapp) is hierin ook niet te onderschatten. Sinds we met hem samenwerken, want hij was er ook bij voor de vorige plaat, Molecule, leidt hij ons meer in de richting van dansbare popmuziek. Onbewust misschien soms, maar die evolutie is wel duidelijk."

enola: De nieuwe wind vergt allicht ook live een serieuze aanpassing.
Henri: "Om de nieuwe songs live te kunnen brengen, speelt David voor het eerst met een keyboard. Dat is uiteraard even wennen. Hoogstwaarschijnlijk laten we daardoor tijdens onze eerste concerten nog wat steken vallen … Maar we proberen de nieuwe arrangementen en spielereikes ook op het podium zo goed mogelijk te brengen. Qua geluid hebben we nu een breder spectrum, en dat proberen we ook live te vertalen."

enola: Dance On The Beast is opgenomen in de studio van Flood, die onder meer met U2, Depeche Mode en Nine Inch Nails heeft samengewerkt. Hoe zijn jullie daar terecht gekomen?
Henri: "Ook weer via Dimitri, hij is de assistent van Flood. Maar stel je daar vooral niet te veel bij voor. Die studio was veeleer een schuur. Het drumkot was amper 3 op 2 meter, dat is dus heel klein. Flood heeft een grote naam, maar hij neemt meestal op locatie op. U2 gaat niet in die studio kruipen waar wij hebben opgenomen, U2 huurt meteen een kasteel af. PJ Harvey heeft er wel haar White Chalk opgenomen, daar heb ik foto’s van gezien. Uiteindelijk zijn we daar tien dagen gebleven. Het was wel niet simpel om het geluid te mixen. Dimitri wou dat uiteindelijk niet doen en met het brede geluid duurde het wat langer."

enola: Sharko bestaat inmiddels meer dan tien jaar. Hoe kijk je terug op de weg die jullie hebben afgelegd?
Henri: "Om het cru te zeggen: we gingen van lo fi naar iets meer hi fi. Onze eerste platen waren vooral bricolage. Nu slagen we erin om nummers te maken waarin we onszelf minder boycotten. David had in het begin nogal sterk de neiging om zijn eigen nummers af te breken, door er onnodige ornamenten aan toe te voegen die de song onderuit haalden. Ook hierin is de komst van een professionele producer van groot belang geweest. Je hoort echt aan de laatste twee platen dat ze met een professionele producer zijn opgenomen. "
"Door die evolutie verliezen we iets, maar we winnen ook wel dingen bij. Sommige fans hebben mij al gezegd dat ze Molecule een stuk beter vonden dan de nieuwe plaat, en ik kan daar wel inkomen. De eerste platen hadden hun charme, maar met de nieuwe, meer dansbare geluiden kunnen we misschien meer mensen richting Sharko lokken. Met dit album hopen we om opnieuw een stap vooruit te zetten in vergelijking met de vorige plaat. Het is onze ambitie om in meer landen te kunnen touren, om meer mensen naar onze optredens te krijgen … maar de geschiedenis leert dat we zeer traag vooruit gaan."

enola: Dance On The Beast klinkt vrij ambitieus. Mikken jullie met de nieuwe plaat voluit op grote zalen?
Henri: "(lacht) We spelen nu al in grote zalen. Maar helaas niet hier in Vlaanderen. Maar je hebt wel gelijk als je zegt dat Sharko vooral een sterke liveband is. Als wij alledrie op scherp staan, dan zijn we volgens mij echt wel goed."

enola: Hoe beu ben je de onvermijdelijke vraag waarom het in Vlaanderen maar niet lijkt te lukken, terwijl je in Wallonië en ook in Frankrijk wel succesvol bent?
Henri: "(lacht) De culturele oogkleppenpolitiek van de Vlaamse media. Maar de schuld ligt deels ook bij ons. Sommige groepen slagen er nu eenmaal beter in om zichzelf te promoten, terwijl onze marketing niet altijd even succesvol blijkt. Neem nu een groep als Ghinzu: dat is een concept dat staat als een huis, en veel mensen meteen aanspreekt. Ieder zijn manier natuurlijk, ons label doet ook wel moeite, maar zijn er volgens mij niet zo sterk in …"
"Misschien zijn er inderdaad nog andere redenen dan louter marketing. Ik merk zelf ook wel een stijlverschil tussen Vlaamse en Waalse bands, qua podiumattitude en speelstijl. Maar als dat al niet mag. Niet iedereen moet spelen zoals dEUS of Ozark Henry, niet? "
"Neem daarbij de pertinente weigering van Studio Brussel om ons te draaien. Dat is vooral frustrerend, omdat het vaak slechts één persoon is die beslist of we gedraaid worden of niet. Op Pure FM worden we dagelijks gedraaid, maar hier is het huilen met de pet op. In Luik spelen we zalen met 2000 mensen plat, in Frankrijk doen we ook altijd tournees in mooie zalen. En hier in Vlaanderen komt er bij wijze van spreken geen kat kijken. Frustrerend. "

enola:Niettemin veel succes gewenst.

Sharko speelt op 13 mei op Les Nuits Botanique, samen met o.a. Daan, The Bony King Of Nowhere en Balthazar. Ook nog te zien op 26 juni op de Dijlefeesten in Mechelen, 27 juni op Genk On Stage, 12 juli op Les Ardentes in Luik en 17 juli op het Woosha Festival in Oostende.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Schrijf uw reactie
Vul hier uw naam in

8 − twee =