Natalie Walker :: With You

Dorado, 2008

Bij ons is ze nog steeds een nobele onbekende, maar aan de overkant
van de grote plas heeft Natalie Walkers solodebuut ‘Urban Angel’
haar al meer naambekendheid bezorgd dan ze in een vorig leven bij
het triphopproject Daughter Darling ondervond. Sofia Coppola mixte
‘Quicksand’ in haar Marie -Antoinette en ook
‘Grey’s Anatomy’ en ‘Ugly Betty’ plukten enkele songs uit het album
om hun soundtracks mee op te luisteren. Deze opvolger moet dus
helpen uitmaken of haar zachtjes rijzende ster een vaste stek in
het muziekfirmament kan innemen.

In tegenstelling tot ‘Urban Angel’, dat wat heen en weer pendelde
tussen verschillende sferen en genres om een gepast geluid te
vinden, kiest ‘With You’ consequenter voor lichte droompop; het
sfeertje waarvan al gebleken is dat ze daar het best tot haar recht
komt. De atmosferische opener ‘Lost My Shadow’ klinkt met de juiste
dosis lucht op de stembanden bijna als een sirenenzang. Al deze
nummers liggen heel zacht in het oor, maar staan toch stevig genoeg
op hun poten om niet karakterloos voorbij te sluipen. De clevere
afwisseling van tempo’s laat het zoete begin van ‘Too Late’
overtrekken tot een meer van zich afbijtend refrein; ‘Over Under’
wordt na een goedkoop begin rechtgetrokken door een melodie die
even catchy als eenvoudig is.

De eerlijkheid in Walkers stem redt haar muziek ook van de
meligheid. De lyrics van de titeltrack mogen dan als een
stationsromannetjes lezen (“You came into my life and
everything changes, love this strong never fades”
), toch
leiden ze tot een geslaagd resultaat dankzij het ontwapenende
effect van de bijna naïeve bescheidenheid waarmee ze ten berde
gebracht worden. ‘Only Love’ wordt dan weer gered door de
geborgenheid die het uitstraalt, hoewel het opgeklopte middenluik
de kleinschaligheid even teniet doet en op het randje van goedkoop
sentiment balanceert.

Ondanks de beperking van genrekeuze, zit er nog genoeg variatie in
de songs om het album van eentonigheid te behoeden. In
tegenstelling tot op ‘Urban Angel’ blijft de rode draad echter
hoorbaar. Een likje elektrische gitaar geeft de strofen van ‘Now Or
Never’ een nineties Cardigans-echo, die met een typisch Walkeriaans
refrein gecombineerd wordt. ‘Pink Neon’ kiest voor een trippy,
dansbaar geluid en zou daarom een geslaagde singlekeuze kunnen
vormen. Enkel spijtig van de fade-out in medias res; een extra
refreintje had gerust gemogen. Een andere interessante vreemde eend
in de bijt is ‘Hypnotize’, dat de herinnering aan Daughter Darling
met lichte jazz combineert.

De fouten op ‘With You’ zijn tot twee beperkt, maar ze volgen
elkaar op en veroorzaken zo een kortstondige dip. ‘Empty Road’
lijkt auditie te doen voor een nieuwe Knuffelrock- en de inhoud die
achter ‘Ordinary’ schuilgaat past net te goed bij de beschrijving
die de titel meegeeft. Dit duo had gerust vervangen mogen worden
door ‘Crush’, de puike single die Walker na haar debuut uitbracht,
maar die verder geen onderdak op een langspeler vond.

In het algemeen is ‘With You’ echter een stap vooruit na het
debuut: een coherentere plaat die met meer zorg voor detail in
elkaar gestoken is. Luister maar eens naar de strijkers die voor de
afwerking van de finale van ‘Monarch’ zorgen en de bittere
thematiek van de song met duizend wattenballetjes lijken op te
vangen. Wat ons betreft heeft Natalie Walker bewezen dat ze een
blijvertje verdient te zijn. Nu is het aan u om haar te
ontdekken!

www.myspace.com/nataliewalkermusic

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Schrijf uw reactie
Vul hier uw naam in

1 + twaalf =