Bloc Party :: ”We werken nog aan ons nieuwe album” (sic)

Bloc Party is ongetwijfeld een van de boeiendste jonge bands van het moment. Ze debuteerden ongeveer gelijktijdig met Franz Ferdinand en The Killers, maar hebben zich nooit geroepen gevoeld om zich met eenzelfde songgeluid aan het succes te binden.

Het leverde polemieken onder fans op rond ontregelende nieuwe singles als "The Prayer", "Flux" en "Mercury", maar toch bleef hun ster rijzen. Ze staan als één van de headliners op Pukkelpop met wilde geruchten over een nog titelloos nieuw album. Het zou begin december uitkomen, klinkt het, maar drie dagen later meldt de groep op haar website dat Intimacy in oktober in de winkels zal liggen en Radioheadgewijs nu al als download te koop zal zijn. Wat een week geleden nog onbekend was, staat nu al op duizenden harde schijven en iPods. Ook wij weten nu meer dan toen we hem spraken, maar de Matt Tong uit dit interview, werkt officieel nog volop aan het nieuwe album en kan er nog niet veel over zeggen. Welja. Gelukkig herinnert hij zich wel nog het semi-legendarische Clubconcert dat ze vier jaar geleden op Pukkelpop gaven.

 Matt Tong (drums): "Shit ja, dat was vier jaar geleden. Dat was eigenlijk ons eerste festivaloptreden waar we echt in de festivalsfeer geraakten. We hadden tot dan toe nog nauwelijks festivals gespeeld en ik herinner me dat Pukkelpop de eerste keer was dat we echt het festivalpubliek helemaal mee kregen. Toch een hoop mensen die niet noodzakelijk daar waren om ons te zien." 

enola: Coldplay heeft enkele jaren eerder op ongeveer hetzelfde uur op dezelfde plek gespeeld.
Tong:"Wow."

enola: Ik moest daaraan denken toen ik jullie in de Club zag: een even veelbelovende band als Coldplay, met natuurlijk enige muzikale verschillen.
Tong:"Ja, muzikaal toch wat anders. En ik ben me er bewust van dat we ook wat minder succes hebben (lacht)."

enola: Jullie maken het de fans ook niet echt gemakkelijk. Jullie muziek is toch wat veranderd sindsdien.
Tong:"Ja, maar we hebben succes ook nooit als doel op zich gezien. Uiteraard wil je dat zoveel mogelijk mensen naar je muziek luisteren, maar we hebben nooit tweemaal dezelfde soort song willen schrijven, een licht gewijzigde versie van wat we al deden. We geloven heel hard in verandering en vernieuwing en dat maakt het moeilijker voor de fans. Ik denk dat heel wat fans daardoor echt gek van ons worden. But there’s nothing we can do ’bout that, really (lacht)."

enola: Geeft "Mercury" een nieuwe richting aan voor jullie derde album?
Tong:"We werken nog aan ons nieuwe album (sic!), maar het gaat zeker niet allemaal als "Mercury" klinken. Dat komt vooral omdat we met twee verschillende producers werken. Gareth ("Jacknife", mvm) Lee heeft A Weekend In The City geproducet en nu ook "Mercury" en een paar andere songs op het nieuwe album. We hebben ook weer met Paul Epworth gewerkt, die Silent Alarm producete. In zekere zin is de cirkel zo rond. We hebben ons nog wat verder verdiept in de scherpere kantjes en de meer extreme ideeën van A Weekend In The City. Maar we hebben ook uitgezocht wat Silent Alarm zo goed maakte en ook dat proberen te verbeteren. Ik denk echter niet dat het resultaat als een van onze vorige albums klinkt. Je hoort zeker echo’s van die albums op de nieuwe, maar nu we een aantal van die songs ook live spelen, valt op dat ze helemaal niet klinken als ons vroeger werk."

enola: Ik hoor geen echte drums op "Mercury". Sta je bij zo’n song dan aan de zijlijn te supporteren?
Tong:"Op het album bedoel je dan? Want live klinkt het toch wat anders. Nu, we hebben allemaal geleerd om een stapje terug te zetten in de groep. Het is ook niet omdat je ons niet hoort spelen op een song dat we er niet aan hebben bijgedragen. "Mercury" is ontstaan uit een drumlijn die ik had, die Kele dan geprogrammeerd heeft. Er zit wel een beetje live percussie in die opnames, maar verder vind ik dat niet zo belangrijk. Het maakt me niet wat ik speel of niet speel. Ik wil vooral een geweldig nieuw album uitbrengen en doe wat ik kan om daartoe bij te dragen."

enola: Ik vraag het omdat jouw drumgeluid erg belangrijk is voor de band en veel songs draagt.
Tong:"Men heeft me er al op gewezen dat er heel wat vreemder gedrumd wordt op de nieuwe songs. Ik kan makkelijk weer iets gelijkaardigs doen als op Silent Alarm maar wat zou ik dan bijgeleerd hebben? Er zijn ongetwijfeld mensen die dat geweldig vinden, maar dat album biedt al de perfecte staalkaart van wat ik kan. Het wordt niet veel beter dan dat.
Er zijn wel momenten geweest dat ik het niet helemaal eens was met wat ik op de songs moest spelen, maar ik ben nooit bij deze band gekomen om de songschrijver te zijn dus ik speel zo’n beetje binnen de lijnen die Kele uitzet. Aan de andere kant kunnen Gordon (de bassist, mvm) en ik ons dan weer amuseren met drumcomputers en sequencers. It’s all going in there, so it has to come out at some point."

enola: Songs als "Flux" en "Mercury" hebben de rave-energie van begin jaren negentig. De energie van pakweg The Prodigy, maar dan in een klassiekere songstructuur.
Tong:"Mja, maar "Flux" is ook behoorlijk afwijkend. Ik weet niet of het zo’n geweldig voorbeeld is van dat soort song, maar we moesten het doen om de grenzen van onze muziek te blijven verleggen. Af en toe leggen we onszelf een totaal afwijkend soort songstructuur op en "Flux" is uit zo’n experiment gegroeid. De song is eigenlijk volledig in de studio ontstaan en dat hadden we nog niet eerder gedaan. I guess it did its job as an experiment, want het heeft ons een hoop airplay opgeleverd in Engeland. Ook al waren onze fans er niet bepaald enthousiast over. Maar als we "Flux" niet geschreven hadden, waren we ook nooit aan "Mercury" toegekomen. Een totaal andere song, maar het resultaat van een gelijkaardig studioproces."

enola: Mogen we meer van dat soort ravesongs verwachten van Bloc Party?
Tong:"Niet echt. Met "Flux" hebben we geprobeerd om een extreme, excentrieke popsong te schrijven. Er staan zeker heel wat up-tempo en energieke stukken op ons nieuwe album, maar het is allemaal veel minder poppy. Of toch minder onbeschaamd poppy. Er zullen zeker geen songs als "Flux" opstaan."

enola: "Mercury" is wat experimenteler, heeft een meer Warpachtig geluid. Hebben jullie je door de Intelligent Dance Music laten beïnvloeden?
Tong:"Ja, absoluut. Maar we proberen dan ook niets conventioneel te doen. Het is nog steeds de verkeerde snelheid voor echte dance, het is een ritme dat er wat tussenin zit. Er zijn heel wat mensen die klagen dat je niet op "Mercury" kan dansen, maar persoonlijk vind ik dat getuigen van een gebrek aan verbeelding (lacht)."

enola: Jullie lijken dat soort evolutie al aangekondigd te hebben door Four Tet en Burial één van jullie songs te laten remixen: mensen die bijna meer energie steken in het creëren van de juiste sfeer dan in het pure songschrijven. Inspireert dat soort remixen?
Tong:"Je weet als artiest nooit wat het resultaat zal zijn als je iemand om een remix vraagt. Je hebt er geen controle over. Maar we zijn altijd geboeid geweest door dit soort pioniers in nieuwe, alternatieve genres, dus laten we hen graag hun ding doen met onze songs. Soms is het resultaat dan vrij matig, maar wat Four Tet en Burial gedaan hebben zijn perfecte voorbeelden van hoe goed een remix kan zijn."

enola: Heel wat fans zullen na "Flux" en "Mercury" niet goed weten wat ze van het nieuwe album moeten verwachten. Zullen ze gechoqueerd zijn?
Tong:"Er is natuurlijk niets erger dan maanden wachten op een nieuw album van een van je favoriete bands en dan teleurgesteld worden. Soms zijn eerste indrukken de belangrijkste, maar toch… Ik zei al dat er heel wat energieke, up-tempo stukken op dit nieuwe album staan, maar denk toch dat het iets is waarmee de fans zullen moeten leren leven. Ik denk dat het het soort album zal zijn waar je best wacht met je een mening te vormen tot je het een paar keer gehoord hebt. Dan kan je nog zeggen dat je het rommel vindt (lacht)."

enola: Voelen jullie geen druk als je met een song als "Mercury" naar de platenfirma trekt? Zo’n single is toch een risico?
Tong:"Dat is één van de redenen waarom we voor Wichita gekozen hebben. We wisten dat we van hen de nodige creatieve vrijheid zouden krijgen. Ze komen nooit tussen in de vreemde beslissingen die we nemen. Soms wel, maar nooit als het over de songs gaat, enkel over de meer zakelijke kant van het in een band zitten."

enola: Dat is waarschijnlijk het belangrijkste verschil tussen Bloc Party en Coldplay. Jullie hebben waarschijnlijk meer met Radiohead? Jullie durven ook te vernieuwen en zijn niet bang om fans te verliezen.
Tong:"Mochten we ooit gezien worden als een band zoals Radiohead, zou dat fantastisch zijn. Ze weten als geen ander de bakens te verzetten en zijn dan ook een lichtend voorbeeld voor heel wat jonge bands."

enola: Jullie zijn op vier jaar tijd van middagact in de kleinste tent op Pukkelpop gegroeid tot tweede headliner, voor Sigur Ros. Zitten jullie nu op een comfortabel niveau, of mag het nog groeien? Of mag het misschien weer wat rustiger zelfs?
Tong: "(lacht) Ik ga liever nog wat vooruit dan dat we een paar stappen terugnemen. We hebben bijvoorbeeld een veel mooiere kleedkamer dan de vorige keer dat we hier waren, dus dat is al leuk. Elke band droomt er wel van om een festival te headlinen, dus we zullen zeker niets doen om dat bewust te saboteren. Aan de andere kant vind ik dat we sowieso weinig te klagen hebben over wat we al gepresteerd hebben. Hoe ver we al geraakt zijn. Ik had bijvoorbeeld nooit gedroomd van het soort concerten dat we hier in België kunnen spelen. Om de één of andere reden slaat onze muziek hier heel erg aan. Dus dat is al fantastisch."

enola: Succes met het optreden straks. Blij dat jullie voor Sigur Ros mogen spelen?
Tong:"Ik weet het niet. Het lijkt me dat we de enige echt energieke band zijn vandaag op het hoofdpodium. We spelen na The Manic Street Preachers en die rocken natuurlijk een eind weg. Sigur Ros is een geweldige festivalband. De muziek is groots en elegant, maar heeft toch een wat gezapiger, statig tempo, dus ik kan me voorstellen dat wie op hen staat te wachten, niet helemaal mee zal zijn."

enola: Nog een geluk dat jullie niet gisteren speelden dan, want dan stonden de Metallicafans waarschijnlijk klaar met de eieren.
Tong: "(lacht) Ook waar, vandaag zullen ze hoogstens wat bloemen of zo gooien dan."

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Schrijf uw reactie
Vul hier uw naam in

twaalf + 20 =