Bee And Flower :: Last Sight Of Land

De eerste keer dat wij over de bloemetjes en de bijtjes hoorden was
in een ver verleden ergens in een duister hoekje van de
bibliotheek. Op latere leeftijd kwamen we er gelukkig nog ettelijke
keren mee in aanraking, maar de laatste keer dat deze exacte
bewoording passeerde, was in een totaal andere context. Bee And
Flower staat heden ten dage namelijk ook voor het collectief rond
de New Yorkse singer-songwriter en multi-instrumentaliste Dana
Schechter. Samen met keyboardspeler Roderick Miller startte ze in
1999 het project op om voor het eerst hun opwachting te maken als
componisten voor enkele soundtracks. In 2003 volgde het eigen
debuut ‘What’s Mine Is Yours’, maar even later pakte het duo samen
met producer Tony Dammit de koffers om richting Berlijn te
verhuizen, meteen de ondergrond waarin deze opvolger gegroeid
is.

Het personeelsbestand van ‘Last Sight Of Land’ is al zeker niet
mis: niet alleen werd een beroep gedaan op onder meer een
vijfentwintigkoppige strijkerssectie en een aantal vleugelpiano’s,
ook ex-livebandleden van onder meer Nick Cave & The
Bad Seeds, Calexico en Keren Ann maakten hun
opwachting. Dit leidt tot behoorlijke lange opsommingen bij de
credits van elk nummer, waarbij echter steeds opvalt dat de tandem
Schechter-Miller uiteindelijk wel de touwtjes in handen had, wat er
onmiskenbaar een Bee And Flower-plaat van maakt. Dankzij de extra
mankracht kunnen ze echter een stapje verder gaan in hun
composities, gelukkig zonder dat dit in overgeaffecteerde
theatraliteit resulteert.

Dit alles leidde tot een album dat in zijn geheel een retrofeel
meedraagt. ‘Leaving With You’ zou zo op de soundtrack van een van
Hollywoods bitterzoet romantische studioklassiekers passen (ook
tekstueel: “Can’t you see me reaching / Can’t you see a piece
of me is leaving with you / When you wake up you won’t be
alone”
) en bezit de ontzettend genietbare variant van
meligheid die ook Fiona Apple’s debuutalbum bij momenten sierde. De
combinatie van viool en piano geeft ‘Don’t Say Don’t Worry’ een
tijdloos karakter en toont doorheen de plaat nog meermaals zijn
effectiviteit. De toevoeging van deze elementen maakt dat ook ‘Two
Makes One’ helemaal opleeft en voorziet het aanvankelijk wat
onopvallende nummer alsnog van een warme gloed.

Soortgelijke platen worden wel eens door eentonigheid in hun been
gebeten, maar enkele aardige muzikale vondsten omzeilen op ‘Last
Sight Of Land’ mooi deze valkuil. ‘Homeland’ doorbreekt met een
portie zachte indierock het patroon, ‘Minx’ springt in het oog door
enkele accenten van Spaanse gitaar en een laag van beats geeft
‘Kiss It Goodbye’ een triphoptoets die toch subtiel genoeg blijft
om binnen de sfeer van de plaat te passen. De stem van Schechter
klinkt niet steeds even doorleefd, wat maakt dat een nummer als
‘For The Last Dance’ iets holler dan verwacht uitvalt, maar dit
glazige aspect geeft dan wel een gepaste sfeer aan de met darkwave
flirtende titeltrack. In deze fragmenten zijn de vocals wat
vergelijkbaar met die van Christa Belle (Hungry Lucy), wiens ijle
karakter evenmin bij iedereen in de smaak valt. Tussendoor laat
Dana haar stem toch meer indikken, wat van ‘In The Hush’ een
ballade maakt die je volledig inpakt.

De uitsmijter in gebroken Frans die als hidden track opgenomen is,
had van ons gerust achterwege mogen blijven, maar toch kan die de
pret niet meer bederven. Het basispatroon van de songs mag soms
weinig verrassend zijn, door de verzorgde muzikale omkadering leeft
elk arrangement op. Deze ‘Last Sight of Land’ is een rijk
werkstukje van een groep die best wat meer bekendheid zou mogen
genieten.

Bee And Flower is aan het werk te zien op 2/12 in De Rots
(Antwerpen), op 4/12 in Kinky Star (Gent) en op 7/12 op het
Rarefish Collective Festival in Les Ateliers Claus
(Brussel).

http://www.beeandflower.com
http://www.myspace.com/beeandflower

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Schrijf uw reactie
Vul hier uw naam in

2 × 2 =