Róisín Murphy :: Overpowered

EMI, 2007

Lees het
interview met Róisín Murphy!

Beluister/koop de plaat hier.


Hoewel
de naam Róisín Murphy nog steeds inslaat als een bom en ze met
Ruby Blue al
bewees dat ze ook op haar eentje songs kan serveren om vingers en
duimen bij af te likken, dateert de laatste grote hit waaraan zij
meewerkte, ‘Forever More’, ondertussen alweer uit 2003. Daar kwam
eerder dit jaar verandering in toen ‘Overpowered’ van bij de
release meermaals per dag onze trommelvliezen passeerde. Met recht
en rede ook, wat het is slechts zelden dat electropop
tegelijkertijd in de categorieën doordacht, verfijnd én catchy
onder te brengen valt. Het is al onmogelijk om stil te blijven
zitten bij deze voorafgaande single, maar toch is dit nog maar de
opwarming voor de ware Studio 54-style workout die het
gelijknamige album in petto heeft.

Om de premisse – een roodgloeiende discoplaat – tot een goed
resultaat te brengen, werd op een brede waaier aan producers een
beroep gedaan, wat enkele interessante samenwerkingen oplevert. De
meest ronkende naam in het rijtje is die van Andy Cato (de helft
van Groove Armada), onder meer verantwoordelijk voor de fabuleuze
nieuwe single ‘Let Me Know’, die op de albumversie nog voorzien
werd van een lekker kitscherige intro die bijna naar een
Gloria-Estefan-achtige smartlap lijkt toe te werken. Tot een zo
mogelijk nog sterkere symbiose komt het op ‘You Know Me Better’,
een lichtend voorbeeld van de ‘proper lovely soulful house
music’
waarvan Róisín ons vertelde wild te zijn. Deze track
brengt je rechtstreeks terug naar het legendarische New Yorkse
nachtleven van de jaren zeventig en baadt in het sfeertje van
Madonna’s ‘Confessions On A Dancefloor’, zij het dan voorzien van
diepere beats en een sterkere vocale prestatie.

Een andere gouden combinatie werd gemaakt met Michael Ward, Richard
Barnett en Dean Honer van Add N To The (X). Samen tekenden ze voor
‘Cry Baby’, ondanks de stevige concurrentie misschien wel de meest
wervelende floorfiller van de plaat. Met ‘Scarlet Ribbons’
voorzien ze als finale ook nog een rustpunt op de plaat onder de
vorm van een sluimerende slow met sterk geaspireerde vocals. Hoewel
deze met een speelduur van vijfeneenhalve minuut net te lang
aansleept, biedt dit vormexperiment toch een leuke knipoog naar de
semiadorerende, semigeile ballads die steevast op de klassieke
discoplaten thuishoorden.

Laten er echter geen misverstanden ontstaan: ondanks de grote
schare extra werklui blijft Murphy dé grote ster van de plaat;
zonder haar aanwezigheid zouden de songs al een stuk fletser
klinken. Vocaal staat ze dan ook steviger in haar schoenen dan ooit
tevoren. Luister wat dat betreft maar eens naar ‘Checkin’ On Me’,
dat begint als Justin Timberlake’s ‘Lovestoned’ maar tot een
warmbloediger groove leidt waar Murphy als een krolse kat
overheenkruipt: sensualiteit ten top met als kers op de taart een
Motown-toets in het refrein. Ook via de teksten geeft ze haar
nummers extra karakter, wat ervoor zorgt dat ze niet zomaar
hersenloos entertainment worden. “Out from under a rock, from
the prehistoric scene we crawled. We are animals, animals one and
all”
horen we op ‘Primitive’, een met erotiserende spanning
geladen midtempo-track waarop Murphy van een onderkoelde buikstem
stilaan overstapt naar forsere uithalen en zo effectief de
dierlijke lusten in ons laat opborrelen.

Hoewel de Moloko-platen steeds enkele zware kannonnen herbergden,
kwam het door de aanwezigheid van enkele mindere songs toch nooit
tot dé totaalervaring. ‘Overpowered’ is daarentegen een feestje
geworden van de eerste tot en met de voorlaatste track, met als
enige misstap ‘Footprints’, een magertjes uitgevallen poging tot
funk die door de goedkope synth-effecten ook wat gedateerd aandoet
– aan de samenwerking met Paul Dolby kan dit nochtans niet gelegen
hebben, want op ‘Dear Miami’ levert deze wel vuurwerk op. Als we
dit foutje en de slotslow even buiten beschouwing laten, blijft
echter een plaat over die gevuld is met dansmateriaal van het
kaliber van ‘Forever More’. Bij deze is Róisín Murphy’s terugkeer
naar het genre dat haar destijds met Moloko groot maakte dus een
oorverdovend succesnummer geworden.

Róisín Murphy staat op 19 & 21 november in de Ancienne
Belgique.


Official site

MySpace

<object width=”425″ height=”350″><param name=”movie”
value=”http://www.youtube.com/v/0_vCOOW_BsE”></param><param
name=”wmode” value=”transparent”></param><embed
src=”http://www.youtube.com/v/0_vCOOW_BsE”
type=”application/x-shockwave-flash” wmode=”transparent”
width=”425″ height=”350″></embed></object>

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Schrijf uw reactie
Vul hier uw naam in

achttien + 12 =