(K-RAA-K)³ :: “Niet meer, maar beter”

Het in Gent residerende (K-RAA-K)³ is vooral bekend als het voormalige label van de Portables, maar de organisatie is veel meer dan een klein label dat artiesten van eigen bodem die buiten de lijntjes kleuren een platform wil geven. (K-RAA-K)³ organiseert immers ook concerten, vaak in samenwerking met culturele organisaties, en brengt een eigen magazine, Ruis, uit. Maar zo groot zagen ze het tien jaar geleden nog niet.

Dave Driesmans, de grote goeroe van de organisatie, richtte het label samen met Johan Loones op in 1997. Beiden hadden hun sporen al verdiend bij het Brugse Toothpicklabel dat zich toelegde op tapes. In navolging het Gentse R&S Records (electronica) wilde Driesmans echter ook “professioneler” worden en een “echt” label opstarten dat internationaal naam zou maken. (K-RAA-K)³ , de naam verwijst naar het krakende geluid van vinyl, was een feit.

In de eerste jaren verdeelde (K-RAA-K)³ nog releases van bevriende labels en groepen maar gaandeweg kwamen de ambities ergens elders te liggen en werd de distributie aan anderen overgelaten. De internationale contacten bleven echter bestaan en zorgden ervoor dat (K-RAA-K)³ ook nu nog op voldoende krediet in het wereldje kan rekenen. Mede daardoor is het mogelijk geworden om grote namen te strikken voor de evenementen die de organisatie op geregelde tijdstippen op poten zet.

Maar voor die projecten is geld nodig en dat heeft (K-RAA-K)³ niet altijd voorhanden. Gelukkig kan de organisatie op subsidies rekenen: “2007 is het eerste jaar dat we structureel ondersteund worden door de Vlaamse Gemeenschap. Voordien was ik de enige betaalde kracht, nu zijn er twee parttime medewerkers (Steve Marreyt en Tommy Denys – jbo) bijgekomen. Maar Kraak wordt ook gedragen door een tiental vrijwilligers.”

Het subsidiegeld gaat evenwel niet alleen aan lonen op: “Anno 2007 is er een gigantisch aanbod aan concerten ontstaan, georganiseerd door gesubsidieerde instellingen. Dat maakt dat het heel moeilijk is om op te boksen tegen zulke organisaties als je zelf niet wat centen krijgt. Het budget gaat dus zowel naar de concerten als naar de lonen. En dat loon was welgekomen nadat we ons werk voor (K-RAA-K)³ jarenlang ’s avonds en in het weekend moesten doen na onze gewone jobs. Zonder subsidies zou (K-RAA-K)³ misschien wel nog bestaan maar waarschijnlijk enkel als klein label.”

(K-RAA-K)³ is mede dankzij die subsidies een organisatie geworden die “muziek uit de marge” onder de aandacht brengt en daarvoor alle middelen die voorhanden zijn gebruikt. En dus is er het magazine Ruis, dat bol staat van de onbekende groepen en legendes die alleen gekend zijn bij de enkeling, maar ook de vele kleine optredens en de festivals in samenwerking met het Gentse Vooruit (het Pauzefestival en het Courtisanefestival) en het Hasseltse KC België ((K-RAA-K)3-festival) waarbij groepen van allerlei allure de luisteraar meesleuren op een muzikale ontdekkingstocht.

Dat de Portables daar niet langer onder vallen, was al lang genoegzaam bekend, maar de Vlaamse narren van de postrock waren zo vergroeid met het label dat het ondenkbaar leek dat zij er ooit afstand van zouden nemen. En toch is dat gebeurd: hun dit jaar te verschijnen derde album (Cherubijn niet meegerekend) wordt namelijk uitgebracht door Still. Op de site van de Portables, die overigens ook tien jaar bestaan, ging het verhaal als volgt: “Now that all contracts have been signed and destroyed, we can finally disclose some of the details regarding our leave of (k-ra-ak)3. Simply put: (k-r-aa-k)3 did not like the new album, “too persian” it sounded, too many neo-Ahmadinijad influences and in the light of the current political climate, our “friends” at (k-ra-a-k) ³ did not dare to go forward.”

De duidelijke sneer naar (K-RAA-K)³’s demarche richting weird folk mag echter niet serieus opgevat worden. Niet alleen is de split in de beste verstandhouding verlopen, de Portables spelen op 10 jaar (K-RAA-K)³ dit weekend en Driesmans sluit bovendien niet uit dat de Portables in de toekomst opnieuw onderdak zullen vinden bij (K-RAA-K)³. Groepen worden namelijk op basis van persoonlijke voorkeuren getekend: “Zoals bij de meeste labels werkt het maar zelden via demo’s. Vrienden of artiesten geven tips, en als label zit je in een soort netwerk waarbij persoonlijkheid vaak heel belangrijk is.”

De organisatie zelf wenst zich dan ook niet op de folkbeweging blind te staren. Volgens Driesmans is die stroming zijn hoogtepunt voorbij, al durft hij zelf niet te voorspellen wat de toekomst brengen zal: “Er gebeuren nog altijd interessante zaken maar dit jaar was toch meer een afwachtend jaar. Er sluimert van alles maar wat het precies allemaal zal worden is niet altijd duidelijk. Dat was denk ik ook goed te zien op het laatste (K-RAA-K)³-festival.”

Op dat festival viel de aanwezigheid van enkele metalgroepen op, al wil Driesmans zeker niet beweren dat (K-RAA-K)³ tot een metallabel zal evolueren. Veeleer wordt de muzikale lijn bepaald door een buikgevoel: “We hebben een blijvende drang om nieuwe zaken te ontdekken. Dat maakt dat de muzikale lijn niet altijd even recht loopt maar vaak tekent die lijn wel de weg uit die de grotere clubs jaren later zullen volgen.”

Is (K-RAA-K)³ dan een leidsman of gids die perfect aanvoelt wat er leeft in de onderstroom van de muziek? Zo ver wil Driesmans zeker niet gaan. Zoals hij zelf al zei, kiest het label niet berekend voor een groep of stijl, al blijken ze wel goed aan te voelen wat er leeft. “Wat ons pakt op het moment, dat doen we. Maar je ziet vaak dat dit buikgevoel ook internationaal werkt. Stijlen ontstaan vaak als een reactie op iets anders. Het is bijvoorbeeld geen toeval dat er een belangrijke folkstroming ontstond en aansloeg na jaren van clicks ‘n’ cuts. De mensen wilden weer iets warmers.”

Nu folk op zijn laatste benen loopt en de klimaatswijzigingen onze contreien sowieso tot warmere oorden omvormen, is het bang en nieuwsgierig afwachten wat de toekomst brengen zal. De optimist in Driesmans laat zich gelukkig niet kisten want op de vraag wat we mogen verwachten, antwoordt hij blij gemutst: “Niet meer, maar beter!”

Op vrijdag 8 en zaterdag 9 juni viert (K-RAA-K)³ zijn tienjarige bestaan in de Gentse Vooruit. Vrijdag vinden er gratis optredens plaats van Maher Shalal Hash Baz, Es, Silvester Anfang en de Portables. Zaterdag is het te betalen maar wordt u wel vergast op optredens van Dean Roberts, Jac Berrocal + Ai Onda + Dan Warburton en Nurse With Wound.

http://www.kraak.net
http://www.kraak.net

recent

John Moreland :: Visitor

Op Visitor keert John Moreland terug naar de uitgepuurde...

Challengers

Nadat hij in de vroege jaren 2000 enige furore...

Mother’s Instinct

Mother’s Instinct is een gepolijste remake van het Franstalige...

JD Morvan / Victor Matet / Cesc & EFA :: Vaarwel Birkenau

Vaarwel Birkenau toont de Holocaust van binnenuit. Overlever Ginette...

ILA :: Ayna

Het was met verbetenheid dat Ilayda Cicek zich met...

verwant

De Portables :: De Portables

De Portables gelden al bijna vijfentwintig jaar als een...

Ignatz & De Stervende Honden :: Saturday’s Den

Met Saturday's Den hebben Ignatz & De Stervende Honden...

Voorbeschouwing: Eastern Daze Festival

Vooruit, Gent

De Vooruit, Kraak en een resem andere partners slaan...

Razen :: Endrhymes

Nog voor de kerstkalkoen goed en wel is verteerd,...

Ignatz :: Can I Go Home Now?

Na drie titelloze albums opteerde de Brusselse bluesman Bram...

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Schrijf uw reactie
Vul hier uw naam in