Guru’s Jazzmatazz :: The Hip Hop Jazz Messenger

Af en toe komt het al na luttele seconden, en soms is het er na enkele minuten nog steeds niet. Vaak laat het nog langer op zich wachten, en helaas: meestal komt het gewoon niet. De Amerikaanse rapper Guru bezorgt de luisteraar op zijn nieuwe plaat echter al vanaf de eerste noten een oorgasme. Een doorvoelde beat en Guru’s indringende stemgeluid zorgen voor een maximaal effect. "I got respect from all the best, so it must be the honour."

Dat respect heeft de rapper zelf door de jaren heen afgedwongen. Enerzijds als lid van het miskende hiphopduo Gang Starr, dat met klassiekers als Step In The Arena en Daily Operation aan de wieg stond van de jazz-hop; anderzijds met zijn groots opgezette soloproject Guru’s Jazzmatazz, dat hij begin jaren negentig in volle acid-jazz bloei aankondigde als "an experimental fusion of hip-hop and jazz". De Gang Starr-formule werd op de eerste twee delen doorgetrokken, ware het niet dat Guru enkele iconen uit de jazzwereld zelf ten dans vroeg in plaats van ze na te bootsen. Deel drie focuste zich vooral op de nu-soulbeweging die toen haar hoogtepunt kende, en week hierdoor wat van het pad af. Nu Gang Starr-wederhelft DJ Premier niemand minder dan Christina Aguilera een geloofwaardig straatimago probeert aan te meten, was het voor Guru het uitgelezen moment om het Jazzmatazz-vuur nog eens aan te wakkeren.

Het vierde deel krijgt de ambitieuze ondertitel The Hip Hop Jazz Messenger: "Back To The Future" mee. Het geluid zou dus weer dichter bij de unieke formule van de eerste twee volumes aanleunen. Toch dekt de vlag de lading niet helemaal, want de wazige midtempobeats prevaleren op dit album. Door de viriele productie grossiert de schijf in old skool hiphop. Guru stapt zo een halve pas verder weg van het tijdloze karakter van de eerste twee Jazzmatazz-delen, maar laat wel de toegevingen van deel drie achterwege. Pas tijdens afsluiter "Living Legend" met uhm… levende legende David Sanborn – de man speelde nog samen met Curtis Mayfield en zag Stevie Wonder al zonder zonnebril! – wordt er ruimte gelaten voor een flinke scheut echte jazz. De symbiose van Sanborns improviserende saxofoonspel met de lome raps van Guru heeft het effect van een heupwiegend kontje: sensueel en uitnodigend.

Niet getreurd. De gastenlijst getuigt van goede smaak en de beats zijn om de vingers bij af te likken. Native tongues Common, Slum Village en Blackalicious krijgen hun stronken soulvolle hiphop op maat gesneden. Guru kiest voor een minimale productie die ondersteunt waar nodig, maar die vooral bewegingsvrijheid laat voor de persoonlijkheid van zijn gasten. "Kissed The World", een midtempo pianonummer met aanstekelijk refrein gezongen door Soul II Soulzangeres Caron Wheeler, is een geheide zomerhit. Verder is het grandioos hoe Gift Of Gab de vrijheid benut om zich helemaal te laten gaan over de naakte productie van "Infinite". Hier leeft de essentie van hiphop verder: een maximaal bereik door een minimale productie.

"Since the inception of Jazzmatazz, one of the main focuses has been that it has something for every generation and music lover. It’s timeless", vat Guru zijn plaat samen. En gelijk heeft hij. The Hip Hop Jazz Messenger is een hiphopalbum met een eigen identiteit die niet zwicht voor hedendaagse hypes. De rapper uit New York kiest eens te meer voor een puur geluid, zonder een knieval voor de commercie te maken. De vierde Jazzmatazzplaat heeft niet dezelfde impact als de eerste twee volumes, maar werkt muzikaal meer dan bevredigend.

Guru’s Jazzmatazz speelt op 13 juni op het Gentse Blue Notefestival.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Schrijf uw reactie
Vul hier uw naam in

2 × 5 =