Klaxons :: Myths of the Near Future

Hoort u het in Keulen claxonneren bij het horen van de naam
‘Klaxons’? Dan hebt u de voorbije maanden óf op totaal vegetatieve
wijze in een coma doorgebracht óf nog maar net een punt gezet
achter uw kluizenaarschap in de Himalaya.
2007 zal immers, als we de Britse media mogen geloven, het jaar van
de Klaxons worden. In enkele maanden tijd is deze driekoppige
Londense band tot dé nieuwe hype uitgegroeid. Meer zelfs, sommigen
herkennen in hun muziek een nieuw genre: new rave, een mix
van jaren negentig dance en rock. Bij dit genre moet u zich
optredens voorstellen in een sfeer van duistere underground
party’s. Feestjes waar u als bezoeker als vanzelfsprekend gewapend
komt met een fluorescerend bandje om de nek, pols of gewoon in uw
hand… kortom, zolang het maar fel gekleurd is en licht
geeft.
Felle kleuren, daar houden de Klaxons immers van. Een bezoek aan
www.klaxons.net is een letterlijk verblindende
onderneming. De site is een eclectische en psychedelische bedoening
met onophoudelijk knipperende fluorgele en -roze achtergronden en
mythische en futuristische afbeeldingen. Wie eerst de site bezoekt
– en niet onmiddellijk aan een epileptische aanval bezwijkt – is
vervolgens niet verbaasd een ietwat verwarrend, eigenzinnig, in
your face
album te ontdekken.

De titel ‘Myths of the Near Future’, naar het gelijknamige boek van
scifi-goeroe J.G. Ballard, liegt er niet om. Bijwijlen lijkt dit
album uit een andere tijd en zelfs van een andere planeet te komen.
Spacy gebliep wordt vermengd met rockgitaren, pop, new
wave, en de Klaxons maken er een sport van zoveel mogelijk van deze
elementen in één nummer te verwerken. Deze veelvuldigheid gaat bij
een eerste luistersessie jammer genoeg ergeren. Er is te veel
gaande, de songs worden er soms ontoegankelijk kakofonisch van, de
ritmewijzigingen zijn verwarrend en zelden leidt het materiaal
ergens heen.
Songs zoals ‘Magick’, ‘Four Horsemen of 2012’ en ‘Atlantis to
Interzone’ beginnen sterk, vol opzwepende energie. Maar al snel
worden ze repetitief en gaan ze vervelen. Ze schudden je door
elkaar alsof je op zee in een hevige storm bent beland: je wordt
van de ene kant naar de andere geslingerd, je gaat om de haverklap
kopje onder en snakkend naar zuurstof krijg je liters water binnen.
Ja, het Klaxons-album laat je enigszins zeeziek achter, zelfs al
heb je zeebenen.

‘Myths of the Near Future’ bevat echter ook schrijfsels die je
vrolijk op sleeptouw nemen. Zo zijn er de pop-geïnspireerde ‘Golden
Skans’ (hun eerste hit), ‘Totem on the Timeline’ en ‘Gravity’s
Rainbow’. Alledrie zijn het sterke, catchy nummers die fris en
dynamisch klinken en je geen seconde loslaten.
Waar de uptempo tracks zich allemaal enigszins staande houden,
slagen de tragere daar niet in. Ze openen interessant maar al gauw
treedt er te veel herhaling en eentonigheid op waardoor ze tot in
het oneindige worden gestretcht. ‘Two Receivers’, bijvoorbeeld: het
tromgeroffel klinkt als een veelbelovende aftrap, maar je voelt je
aandacht meteen verzwakken. Hetzelfde lot zijn ‘As Above, So Below’
en ‘Forgotten Works’ beschoren. Ondanks hun pogingen om met een
wirwar van synthesizergeluiden de eentonigheid te doorbreken,
verwateren ze naarmate de tijd wegtikt.

Vermoedelijk zal ‘Myths of the Near Future’ het hart van de prettig
gestoorden onder ons kunnen veroveren met ‘Isle of Her’ en
‘Atlantis Interzone’, want hier slaagt Klaxons er wél in zeer
levendige beelden op te roepen: zij het van een apocalyptische,
intergalactische clash enerzijds of van de slavenroeiers op een
futuristisch Romeinse galei anderzijds. En misschien slaat de rest
van het album ook bij hen aan? Wie echter niet opgewassen is tegen
de onverwachte mix van thema’s, blieps, gitaren, repetitieve
melodieën en bovendien ietwat gevoelige zenuwen heeft, kan Klaxons
maar beter uit de weg blijven. Hun album laat een vreemde eerste
indruk na. Toegegeven, de “moeilijke” songs worden er na enkele
beluisteringen verteerbaarder op, maar dan nog valt er naast
‘Golden Skans’ en een klein handje vol andere songs niet veel
coherents op ‘Myths of the Near Future’ te rapen.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Schrijf uw reactie
Vul hier uw naam in

3 × vier =