Tim Hecker :: Harmony in Ultraviolet

De electronicaveteraan Tim Hecker uit Vancouver heeft reeds heel
wat analoge en digitale watertjes doorzwommen. Naast zijn
technoproject ‘Jetone’ maakt Hecker ook al meer dan vijf jaar
elektronische ambient onder zijn eigen naam. ‘Harmony in
Ultraviolet’ is het vierde album onder deze noemer, en Hecker is er
nogmaals in geslaagd zichzelf royaal te overtreffen.

Deze plaat is een grandioos geluidslandschap geworden, zonder
onderbrekingen maar vol hoogteverschillen en verschillende graden
van verstedelijking. Tegelijkertijd lijken we in een gigantische
cirkels te reizen, aangezien de eerste en laatste track op
hetzelfde fundament rusten (let ook op de titels: ‘Rainbow Blood /
Blood Rainbow’). Op het einde van dit laatste segment wordt een
lichte vertakking gesuggereerd, maar op dat moment maakt de fadeout
een abrupt einde aan onze ontdekkingsreis.

Dit werk is ruwweg op te delen in twee delen, met het reeds
genoemde gelijklopende begin en einde. In het eerste deel krijgen
we een eerder losse structuur voorgeschoteld, met gevarieerde
geluidscollages en enkele korte intermezzo’s (‘Palimpsest I’ en
‘II’). Tracks als ‘Stags, Aircraft, Kings and Secretaries’ of
‘Dungeoneering’ bezitten allebei verbrokkelde bouwstenen,
aangebracht door een elektrische gitaar, met daarboven allerlei
elektronische samples, die als lagen over mekaar heen kruipen tot
er een soort melodie ontstaat, hier en daar zelfs met wat gevoel
voor ritme, al is het gevaarlijk zoiets vol overtuiging te zeggen.
Op ‘Dungeoneering’ speelt Hecker ook met de viool, waarbij hij
deeltjes van de ingespeelde tonen laat voorbijflitsen in een soort
digitale flux.
Naast al deze drukte is er ook tijd voor verademing met het
prachtige ‘Chimeras’, een track die ondanks de immense reverb zeer
claustrofobisch aandoet, met spookachtige gitaarlijnen en een
gonzende, elektronische drone. Dit mag dan misschien de lichtere
kant van ‘Harmony…’ vertegenwoordigen, het maakt het geheel er
niet minder interessant op. Je kunt op zijn minst zeggen dat Tim
Hecker de kunst van subtiele contrastwerking onder de knie
heeft.

Het tweede deel van deze plaat is een soort tweeluik, waarbij de
twee afzonderlijke ‘suites’ nog eens opgedeeld worden. ‘Harmony in
Blue I-IV’ zit vol ruimte, verlaten binnenplaatsen en lege tunnels.
Bij ‘Harmony in Blue III’ krijgen we zelfs het gezelschap van
digitale golven, terwijl de synthesizers de melodie rustig laten
voortkabbelen.

‘Harmony in Ultraviolet’ part four mondt uit in de
draaikolk van ‘Radio Spiricom’, dat als een soort buffer tussen de
twee grote composities opdoemt, en dat is misschien maar beter ook.
‘Whitecaps of White Noise’ vormt namelijk de tegenpool van ‘Harmony
in Blue’, waarbij Hecker zijn samples met een ongehoorde ferociteit
tegen mekaar laat klateren. Er komen hierbij heel wat diverse
geluiden naar voren, waarbij het op den duur moeilijk wordt deze
aan de juiste bron toe te eigenen. Enkel het orgel weet zich in
‘Whitecaps of White Noise I’ nog te onderscheiden, terwijl de
gitaren deskundig opengereten worden.

Opnieuw valt op hoe Hecker, ondanks de gecreëerde ruimte en
verstoorde en overlappende lagen, steeds weer tot een melodieus
resultaat weet te komen. Het is niet zozeer een concreet gegeven,
maar de composities passen ondanks de onconventionele behandeling
vrij goed ineen. Met ‘Whitecaps of White Noise’ zijn we ook aan het
einde van onze reis gekomen; enkel ‘Blood Rainbow’ volgt. Het lijkt
haast een oude vriend die je na enkele jaren terugziet; zo klinkt
het als je na een wervelwind van verschillende composities en
bruisende klanken plots iets bekends te horen krijgt. Misschien
besef je het eerst niet eens.

Wie weet is dit wel de soort muziek waar we volgens de clichés over
het hoge noorden op moesten hopen. Vast staat wel dat ‘Harmony in
Ultraviolet’ een zeer eigenzinnige compositie geworden is, en dat
we daar maar wat dankbaar voor mogen zijn. Het is een waar genot de
ingekapselde kosmos van Hecker te mogen aanhoren, en dat bijna een
uur lang, aan één stuk door.

8
Release:
2006
Kranky

verwant

The National e.a.: Day Of The Dead

Je zou ze een van de meest onwaarschijnlijke bands...

Bozar Electronic Arts Festival :: 26 september 2014, Bozar

Wat. Een. Affiche. Alsof één grote naam strikken niet...

Tim Hecker :: Virgins

De grootmeester van de ijskoude ambient is terug met...

Tim Hecker :: Ravedeath, 1972

Kranky, 2011 In de glazen wolkenkrabber der elektronische muziek is...

Tim Hecker :: Harmony In Ultraviolet

Kent u ze ook, de gangmakers van commerciële zenders...

aanraders

Bolis Pupul :: Letter To Yu

Bolis Pupul is al lang niet meer ‘de zoon...

Girl In Red :: I’M DOING IT AGAIN BABY!

Somberte verkoopt, zo ook de sad girl aesthetic waar...

Vampire Weekend :: Only God Was Above Us

Haal de witte sokken en debardeurs boven: Vampire Weekend...

Ivy Falls :: Sense & Nonsense

Rol de gordijnen maar dicht, kruip gezellig onder een...

Hurray For The Riff Raff :: The Past Is Still Alive

Alynda Segarra. Bound for Glory. Was Small Town Heroes in...

recent

Julian Lage Trio

14 april 2024De Roma, Borgerhout

Girl In Red :: I’M DOING IT AGAIN BABY!

Somberte verkoopt, zo ook de sad girl aesthetic waar...

Tommy Wieringa :: Nirwana

Joe Speedboot, Caesarion, Dit zijn de namen en De...

Bad Nerves

31 maart 2024Paaspop, Schijndel

Chase & Status

31 maart 2024Paaspop, Schijndel

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Schrijf uw reactie
Vul hier uw naam in