Pere Ubu :: Why I Hate Women

Moeilijk, dissonant, theatraal en contrair. Het zijn allemaal labels die van toepassing zijn op het legendarische Pere Ubu (en het zal hen worst wezen). Geniaal ook. Het dertiende studioalbum, Why I Hate Women, is bij vlagen even wonderbaarlijk intens, bombastisch en onwerkelijk als hun beste materiaal. Welkom in een wereld met een visie.

1975. Het ontbinden van protopunkband Rocket From The Tombs leidt tot de genese van Pere Ubu, de band die radicale postpunk de wereld inzond voor er sprake was van die term. Drie decennia en twee dozijn personeelswisselingen later slaagt de band, nu enkel met groteske frontman David Thomas als oorspronkelijk lid, er nog steeds in een concreter label te vermijden. Glossy magazines en those in the know slagen er amper in hun getetter te temperen als het gaat om de zoveelste door corporate pooiers aan de man gebrachte producten die je moet kennen, kopen, meelallen “om mee te zijn”. Blootgesteld worden aan Pere Ubu — een stoel, een installatie, een verschroeiend volume, desnoods ketens — is een totaalervaring die voorbijgaat aan die zelfingenomen ginnegapperij, inside-knipoogjes en post-whatever knutselarijen van protserige players met hun designgezeik. Gezegend zij de directe eerlijkheid van ordinair urinegekletter.

“This is an irony-free recording”, prijkt als slogan in het cd-boekje. Thomas is er niet mee op zoek naar een status van misogynist, al is het in zijn universum zo dat de aan cultschrijver Jim Thompson ontleende titel (van een boek dat er nooit kwam) in al z’n glorie de luisteraar voor een vaststaand feit moet plaatsen. Volledig in de geest van Thompson — een gesjeesd thrillerauteur die in de jaren veertig en vijftig verder durfde te gaan dan zijn collega’s en ook wel de “Dimestore Dostoevsky” werd genoemd — is Why I Hate Women een caleidoscopisch en obsessief werk dat de sporen van een desastreus delirium in zich lijkt te dragen. De donkerheid van het geniale St. Arkansas (2002) is vervangen door een scherpere attack, gegier, gefantaseer en geëxperimenteer in een gevarenzone, waar synthesizerman Robert Wheeler, gitarist Keith Moliné en de ritmesectie van Michele Temple en Steve Mehlman een gevecht aangaan met een zichzelf overtreffende Thomas en zijn gekreukte polaroids van onevenwichtige relaties en een verdwaald Amerika.

Why I Hate Women heeft alles wat de klassieke Ubu-albums (The Modern Dance, Dub Housing, Raygun Suitcase, etc.) hebben: uit z’n scharnieren hangende avant-punk (een machtig scheurend “Caroleen”, “Two Girls (One Bar)”), sinistere soundscapes (“Synth Farm” en “Blue Velvet”, waar Lynch zeker iets mee zou kunnen aanvangen) en hypnotische, desoriënterende geluidsbrokken zoals het ongemakkelijk strompelende “Babylonian Warehouses”, het van een jankende climax voorziene “Love Song”, en het rond een simpele baslijn gecementeerde “Stolen Cadillac”. EML-synths en theremins zinderen en zoemen tussen Forbidden Planet en pervers gepruttel, Molinés gitaar lijkt bezeten door de geesten van Robert Quine en Chuck Berry, Temple en Mehlman zorgen voor het fundament dat concerten van Pere Ubu zo’n aanval op de zintuigen maakt. Thomas bromt en keelt, huilt en smeekt, charmeert en loopt verloren in ontzette beeldspraak: “My eyes are growing tentacles for to grab you, my eyes are growing handgrenades for to have you” (“Love Song”).

Het album ontbeert de consistentie van St. Arkansas en kan niet uitpakken met een instant klassieker van het kaliber van “Dark”, maar het is wel het bewijs dat er meer dan drie decennia na “30 Seconds Over Tokyo” en “Heart Of Darkness” (songs die nu nog gehakt maken van de volledige oeuvres van aardig wat hedendaagse barricadenbestormers) nog steeds een plaats is weggelegd voor dit combo. In de marge weliswaar, al zal dat Thomas ook aan z’n reet roesten. Zolang de naam van deze band in een discussie niet gevallen is, is “originaliteit” een overroepen concept. Geef elke veertienjarige een exemplaar, en make this world a better place, etc. Doen!

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Schrijf uw reactie
Vul hier uw naam in

drie × vier =