Sunn O))) :: Black One

Ergens midden jaren tachtig realiseerde een kunstena(a)r(es) een project in de voetgangerstunnel die de Antwerpse linker- en rechterschelde-oevers met elkaar verbindt. In het midden van de dertig meter diepe, 572 meter lange koker hing een klein bakje aan het plafond dat continu geluid produceerde. Wanneer we in het holst van de nacht, vaak helemaal alleen, dat onderaards gewelf doorkruisten, was dat geluid — soms nog vermengd met dat van een overvarend schip — een vreemde, maar steeds aangename gezel.

Sunn O)))’s (spreek uit sun) zesde opus doet in een aantal tracks aan deze twintig jaar oude ervaring denken. Meermaals vroegen we ons toen immers af hoe het zou voelen, mocht plots alle licht uitvallen en we het hele traject enkel met behulp van de vlam van onze aansteker en vergezeld door die eerie soundtrack hadden moeten afleggen. Bij het beluisteren van Black One bekruipt ons opnieuw dat gevoel van ingeslotenheid, van engte, geen uitgang. Greg Anderson en Stephen O’Malley (+ invités) definiëren met deze cd het begrip zwart zowat helemaal opnieuw.

Na de korte smaakmaker "Sin Nanna" — waarin gastmuzikant Oren Ambarchi ons uitnodigt de catacomben van de heren in monnikspij te betreden — worden we vergast op "It Took The Night To Believe". Herr Wrest (Leviathan) die de underground world in 2005 het magistrale crossover Black Metal-project Lurker Of Chalice schonk, neemt hier tekst en stembanden voor zijn rekening.

In "Cursed Realms (Of The Winterdemons)", oorspronkelijk van Immortal, doorscheurt een ijzige, snerpende, sonore wind ons gehoor van begin tot einde. SunnO))) brengt hier een waardige ode aan een van de belangrijkste groepen uit de Noorse Black Metal-scene van de jaren negentig.

"Orthodox Caveman" en "Cry For The Weeper" zijn, met hun doom-geladen gitaardrones, de twee meest klassieke Sunn O)))-nummers op dit album. In "Candle Goat" daarentegen ontpoppen gitaar, elektronica en crypt calls zich tot een galgroene omlijsting van de meest repugnante offergang die je een zwarte mis haar naam waardig maar kan toewensen.

Slotnummer "Bathory Erszebet" begint zo zacht dat je je bijna aan een gothic love song gaat verwachten. Maar dan komt Vlad de spietser het kasteel binnen. Of eerder: zijn vrouwelijke tegenhanger, want Erszebet Bathory was een Hongaarse gravin die in de 16de/17de eeuw meer dan zeshonderd jonge meisjes ombracht en de lijdensweg van haar slachtoffers in haar dagboek illustreerde. De naam van ’s lands nationale monster mocht lang niet uitgesproken worden in Hongarije, maar we kunnen stellen dat the robed ones van Sunn O))) hier met dit eerbetoon verandering in brengen.

In het verleden had Venom al een aanvraag gedaan om voor deze olijke adellijke rehabilitatie te verkrijgen met hun "Countess Bathory", waarna een groepje Zweedse natuurliefhebbers zich de naam gewoon toeeigende. En volgens O’Malley zelf is dit nummer simpelweg een hulde aan de groep Bathory, die mede tot SunnO)))’s muzikale invloeden gerekend kan worden.

De lucky ones die de beperkte oplage hebben kunnen bemachtigen, worden bovenop al dit fraais nog eens extra verwend met een live cd van 38 minuten, Solstitium Fulminate, opgenomen op het Roskilde festival, met Attila Csihar, zanger van de huidige Mayhem line-up, op guest vocals en waarin de elektronische experimenten van Sunn O))) nog meer op de voorgrond geschoven worden. Een essentiële aanvuller dus op cd1.

 

Sunn O))) meets Mayhem. En zo is de cirkel rond. One big happy family. Echt waar, hoor. Happy. Enfin, als wij het u nu zeggen …

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Schrijf uw reactie
Vul hier uw naam in

twintig + 6 =