COEM / Plays / The_Head_Phones :: 25 november 2005, Zaal België

Het Hasseltse COEM (Coin Operated Entertainment Machine) trekt dezer dagen door het land om de alternatieve muziekliefhebber op een wel zeer speciale manier van haar muziek te laten proeven. Het concept is uniek, maar tegelijkertijd toch zo eenvoudig: met een speciale geluidsinstallatie en speciaal voor de gelegenheid ontworpen meubels, laat de groep een beperkt publiek doorheen koptelefoons live met haar muziek kennis maken. Een concept dat COEMs subtiele popmuziek nog meer in de verf zet.

COEMs headphone show viel dit jaar al te smaken op De Nachten en in Het Stuk, maar zou uiteindelijk ook aan de bewoners van thuisstad Hasselt worden voorgesteld. En waar kon men dat beter organiseren dan in Zaal België, het Cultureel Centrum van de Limburgse kunstliefhebber bij uitstek? Om aan de noden van de thuismatch spelende groep te voldoen, werden er maar ineens twee avonden ingericht. De grote zaal werd voor de gelegenheid met grote, lange, zwarte gordijnen tot een soort box (vergelijkbaar met de AB Box) omgetoverd, met de bedoeling nog net dat ietsje meer sfeer te brengen. Met de projectie van de lyrics op de ene muur en die van een vredig beukenbos op de andere, mocht het spektakel beginnen.

Voor het project selecteerde de groep enkel songmateriaal uit Happiness Etc., wat niet mag verwonderen: deze fijnste aller COEM-platen werd bij de Belgische pers op algemeen gejuich onthaald. Songs als "Count Your Blessings", "Through Tired Eyes" en "Hands Off (My Melody)" konden zoals verwacht op veel bijval bij het publiek rekenen, maar kregen er — onder andere door de speciale drumeffecten — nog een meerwaarde bovenop.

COEMs covers vielen niet minder op. Het begint inmiddels echt wel te dagen dat de invloed van het Amerikaanse Wilco op de Limburgse scene niet meer te onderschatten is (Ook het Hasseltse Mint gaat voor hen door de knieën). Dat de cover van "How To Fight Loneliness" toch nog wat aan de brave kant klonk, ligt waarschijnlijk aan COEMs respect voor de groep. Niettemin was het een song die perfect paste binnen het plaatje van de sessie, die even later overigens mooi werd aangevuld door de veel venijnigere cover van "Breakfast In Vegas", u wel bekend van de Belgische technoprinsen van Praga Khan.

Als u COEM live eens besluit uit te checken, houdt u zanger Marc Wetzels ook best eens even in het oog. Wetzels gaat bij momenten zo in zijn muziek op, dat hij het werkelijk moeilijk krijgt om op zijn stoel te blijven zitten, wat de sessies er natuurlijk niet minder heftig op maakt. Echte artiesten gaan nu eenmaal op in wat ze doen.

Met de headphone sessies lijkt COEM haar niche dan ook wel gevonden te hebben. Happiness Etc. was een fijn plaatje, dat op de podia echter minder gemakkelijk wist te overtuigen. De headphone sessies weten daar veel beter op in te spelen dan de gewone naakte optredens. Zij die van de headphone sessies afzien, hebben ongelijk. De headphone sessies zijn COEM in volle glorie. "What’s next?" Dat zal de toekomst wel uitwijzen, al lijkt een soundtrack bij een passende prent ons nog wel een kolfje naar COEMs hand.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Schrijf uw reactie
Vul hier uw naam in

1 × 5 =