Death From Above 1979 :: You’re a Woman, I’m a Machine

Vraag het maar aan The White Stripes, The Dresden Dolls en Nicole en Hugo: het muzikale duo is weer helemaal in. Aan dat lijstje voegen we vanaf nu Death From Above 1979 toe, een Canadese bassist en drummer die ons met het debuut You’re A Woman, I’m A Machine alle hoeken van de kamer lieten zien.

Death From Above 1979 haalde de voorbije maanden het muzieknieuws vanwege het dispuut met James — LCD Soundsystem — Murphy. Diens befaamde label DFA staat namelijk ook voor Death From Above. Het Canadese duo besloot na wat gerechtelijke rompslomp water bij de wijn te doen en voegde het jaartal 1979 aan de groepsnaam toe, al ging dat niet zonder slag of stoot. "Fuck DFA Records, Fuck James Murphy, we declare Jihad on them, Holy War ending in their death and dismemberment…" stond wekenlang op hun officiële website te lezen. Lef hadden ze al, nu nog het talent om de aandacht voor het incidentje om te zetten in aandacht voor hun langverwachte debuutplaat.

Opener "Turn It Out" zet als een van de hardste nummers meteen de toon. Een monsterriff van bassist Jeff Keeler, een moordend drumtempo en een tekst die met veel venijn op de mensheid wordt losgelaten; een plaat kan niet indrukwekkender beginnen. Eerste single "Romantic Rights" is pure seks. Het furieuze "Blood On Our hands" is een van onze favorieten, vooral omwille van het lekker bekkende refrein: "There is blood on our hands again / From the bedroom is where we will / Bring it back to the start again / Bring it back to the love we had". "Little Girl" is nog zo’n mastodont van een nummer. Zanger/drummer Sebastien Granger wijdt het nummer zowaar aan het lief van zijn broer: "My brother has a baby oh / and one day, and one day she’ll save me / Oh need to talk to you girl". U merkt het, voor een groep met zoveel ballen zijn de teksten opvallend emo en recht voor de raap.

We onthouden ook nog "Go Home, Get Down" en "Pull Out", de twee kortste nummers op de plaat. Snel, hard en zonder blozen seksueel geladen van start tot finish. Rustpunten zijn er zelden op You’re A Woman, I’m A Machine. "Black History Mouth", dat zowaar koebellen bevat, laat de climax voor één keer uitblijven. Afsluiter "Sexy Results" is danspunk en het enige nummer dat wat tijd nodig heeft om onze goedkeurende stempel te krijgen.

You’re A Woman, I’m A Machine is sexy, ruig en opwindend. Nu eens stonerrock à la Queens Of The Stone Age, dan weer chaotische herrie op z’n Vandal X. Maar Death From Above 1979 heeft een pak meer te bieden dan een overdosis aan testosteron. Een duo dat ons vanaf de eerste luisterbeurt zo kan boeien, verdient alle lof. Na The Arcade Fire is Death From Above 1979 in een jaar tijd de tweede Canadese groep die ons van de sokken blaast. Meer dan 35 minuten no-nonsense rock ’n roll was daar niet voor nodig.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Schrijf uw reactie
Vul hier uw naam in

4 + 17 =