Kettel :: Through Friendly Waters

Ik moet toegeven dat ik in het verleden niet altijd even mals ben
geweest voor noorderburen die actief zijn in de elektronica- en
techno-scene. Ik was dan ook aangenaam verrast toen ik kennis
maakte met het werk van de jonge Groninger Reimer Eising, die dit
jaar 23 wordt en onder het pseudoniem Kettel intussen aan zijn
zeventiende release (en vijfde langspeler) toe is. Eindelijk weet
een Nederlandse techneut zich in de kijker te werken die er in de
eerste plaats niet op uit is enorme crowds te
pleasen, maar lekkere, zoete, warme elektronica fabriceert.
Muziek als een fleece-dekentje voor de ziel? Het bestaat, luister
maar naar “Through Friendly Waters”.
Na releases bij vermaarde buitenlandse labels zoals Kracfive, Neo
Ouija, U-Cover en Planet Mu, is dit de eerste plaat die uitkomt bij
het gloednieuwe Nederlandse Sending Orbs. Reeds van bij zijn eerste
officiële releases waren de vergelijkingen met grote namen uit het
genre niet van de lucht. Wanneer men je beschouwt als een waardige
troonopvolger of op zijn minst als valabel alternatief voor
kleppers als Aphex Twin of Plaid,
dan weet je dat je op heel wat krediet kan rekenen bij liefhebbers
van zogenaamde intelligent dance music.
Waar het bij Kettel om draait, is de melodie. Daarvoor zijn alle
middelen goed. Natuurlijk staat elektronica centraal bij deze
geschoolde pianist, maar wanneer de muziek erom vraagt, duiken er
ook organische instrumenten of omgevingsgeluiden (nogal wat
diertjes) op in zijn songs. Het maakt dat zijn composities het vaak
kille, klinische van heel wat andere elektronica overstijgen en als
het ware wezentjes van vlees en bloed worden.
Kettel is zo productief dat hij er nauwelijks toe komt een ‘echt’
album bij elkaar te schrijven. Zo is ook ‘Through Friendly Waters’
geen echt geheel. Er staan zes nieuwe songs op, twee live tracks en
één ouder nummer. Of Eising van gezelschapsspelletjes houdt, weet
ik niet, maar met de eerste tracks van de plaat scoort hij wel
meteen vier-op-een-rij. Warm, sfeervol en bij momenten bedwelmend
als patchouli zijn nummers als ‘Bodpa’, ‘Pinch of Peer’ (met
‘gastbijdrage’ van huiskat Brother Max), ‘Shinusob’ en ‘I Was
Fine’.
Het titelnummer – met cello – en ‘Every Kiss You Gave’ trekken de
lijn nog even door, zodat we al een halfuur zalige elektronica van
de bovenste plank achter de kiezen hebben wanneer we het dipje van
de plaat bereiken: ‘Purple Jacket Trot’. Opvallend eenvoudig (niet
dat dat noodzakelijk een minpunt hoeft te zijn), maar het mist de
rijkdom van haar zes voorgangers. Het is het zogenaamde oudere
nummer, dat voor de gelegenheid van de zolder werd gehaald. Niet
slecht, zeker niet, het toont aan hoe Kettel op zo’n korte tijd is
geëvolueerd. De laatste tracks (‘Mwoeb’ en ‘Whom’) zijn afkomstig
van een sessie voor VPRO-radio. U hoeft dus niet te vrezen voor een
overspannen Speedy J- of Tiësto-act, maar denk aan een Peel-sessie
met Boards of Canada of een optreden van Styrofoam (zonder zang) en u komt in de
buurt.
‘Through Friendly Waters’ is de eerste release van het Sending
Orbs-label tout court. We hopen dat er heel snel heel veel deals
kunnen worden gesloten met buitenlandse verdelers, want voorlopig
is dit kleinood jammer genoeg slechts verkrijgbaar via de websites
van Sending Orbs en Kettel…

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Schrijf uw reactie
Vul hier uw naam in

vijftien + drie =