Beans :: ”Popmuziek is in jaren zo innoverend niet meer geweest”

In een vorige update spraken we al lovend over de nieuwe EP van oud Anti-pop consortiumlid Beans. De man die hip hop mee terug interessant maakte was voor twee shows afgezakt naar België. We wisten hem te strikken in een Brussels hotel.

We werden op voorhand gewaarschuwd en de interviews met de man logen er niet om: Beans is een gereserveerde man die niet wenst te spreken over zijn periode bij Anti-pop Consortium noch over zijn vroegere samenwerkingen met mensen als DJ Vadim. Toen we hem vroegen of er nog samenwerkingsprojecten kwamen, was het antwoord bijvoorbeeld een simpele "neen". Ook over politiek heeft de man niets te zeggen. Op de vraag hoe hij stond tegenover de Democratische presidentskandidaten en Bush antwoordde hij dat hij zich ver van politiek hield. Geen scheldtirade op Bush dus om maar iets te noemen.

De open-minded Beans is geen hip hopper pur sang te noemen. Zo is hij een groot fan van het Amerikaanse legendarisch electroduo Suicide (Alan Vega en Martin Rev). Hij houdt evenmin van freestylen maar erkende wel een fan te zijn van Justin Timberlakes "Rock your body". Gelukkig wisten we toch nog enkele zaken uit de eigenzinnige Beans te sleuren.

enola: Je had gisteren een show met cavemen speak in De kreun en vanavond treed je opnieuw op in Brussel. Blijkbaar vind je België wel leuk. Is de Belgische scène anders dan Europa of Amerika?

Beans: "Ik heb al vaker gespeeld in België. De vorige keer dat ik hier was, speelde ik met El-P. De Belgische fans zijn heel open. Ik ken wel weinig Belgische hip hop-groepen. Eigenlijk ken ik alleen Cavemen Speak. De show met hen gisteren was wel heel goed. De scène is wel streekgebonden maar je kan het niet bepalen volgens de landsgrenzen, het hangt af van stad tot stad. Europeanen houden wel van langere shows, vooral in Parijs sta je minstens anderhalf uur op het podium en dat is heel vermoeiend. Zo een show vergt veel van je maar houdt je ook scherp. Om eerlijk te zijn probeer ik het wel te vermijden."

enola: Vooral op je nieuwe EP staat het ritme centraal. Heb je extra de nadruk gelegd op je drumpatronen?
Beans:(lacht) "Natuurlijk hou ik van drums man, ik ben zwart. Maar waarschijnlijk heb jij vooral aan de drumritmes aandacht besteedt. De EP is wel anders dan mijn debuutalbum. Ik hoop met elk album te groeien en mezelf verder te ontwikkelen. Een nieuw album zal in het najaar verschijnen."

enola: In interviews heb je vaak verwezen naar de old school-hip hop en hoe die je beïnvloed heeft. Je EP heeft ook die old school-touch, is dat iets dat je bewust hebt proberen nastreven?

Beans: "Veel mensen hebben me al gezegd dat de EP bij hen herinneringen oproept aan old school hip hop. Maar het lijkt me ook logisch want dat was de muziek waar ik mee opgroeide."

enola: Hoe ben je bij EL-P en Prefuse 73 terecht gekomen? Heb jij hen persoonlijk gevraagd om enkele nummers te remixen of was dit een idee van platenfirma Warp?
Beans: "Ik heb het hen zelf gevraagd. El-P en ik hebben dezelfde manager dus het was niet zo moeilijk. We treden ook vaak samen op."

enola: Je titels en teksten neigen vaak naar het surreële en niet alledaagse. Waar haal je je ideeën voor je teksten vandaan?

Beans: "Ervaringen uit mijn dagdagelijkse bestaan eigenlijk. Het zijn reflecties op wat ik zie en hoor. Ik spreek vanuit mezelf en gebruik mezelf als richtsnoer voor mijn teksten. Ik probeer eerlijk te zijn. De titel komt meestal pas na de tekst."

enola: De Amerikaanse electro-groep Suicide is ene grote invloed voor je geweest. Hoe heb je hen leren kennen?

Beans: "Ik werkte in een platenwinkel toen en zo leerde ik hen kennen. Ik heb hun recentere werk ook al gehoord en daar hou ik ook van. Martin Rev ken ik ondertussen persoonlijk. Zijn solowerk is ook heel goed."

enola:Wat vind je van de huidige hip hop-scène? Eind jaren negentig was je niet te spreken over de toenmalige hip hop. Is het beter geworden ?
Beans: "Ja. De MC’s zijn beter geworden en ook de productie is terug degelijk. Ik wil niet denken in termen van mainstream en underground. Ik hou van goede muziek zoals Jay-Z, Outkast, Lloyd Banks, 50 Cents,… het is positief dat goede muziek terug in is maar ik snap niet hoe sommige mensen nog steeds in hokjes denken. Kijk naar de popmuziek, die is in jaren niet zo innoverend geweest."

enola: Hoe sta je tegenover het geweld in de hip hop. Denk je dat het nog steeds deel uitmaakt van de cultuur? Jam Master Jay (legendarische producer van Run DMC) is het laatste te betreuren slachtoffer, denk je dat het geweld ooit zal eindigen?
Beans: "Van de moord op Jam Master Jay ben ik geschrokken maar rappers als Tupac en Biggie Smalls verkondigden zelf het geweld in hun teksten. Dan kan je verwachten dat zoiets gebeurt natuurlijk. "If you don’t want your ass kicked, don’t go to ass-kicking places"."

enola: "Vroeger was je DJ maar je kon je het materiaal niet veroorloven. Maar onlangs heb je met Gwyneth Paltrow en Missy Elliot een DJ-set gebracht. Kunnen we zoiets meer verwachten?
Beans: "Het was cool. Ik heb allerlei dingen door elkaar gespeeld. De mensen vonden het goed maar het was duidelijk dat ze het vaak niet herkenden. Ik voel me niet een DJ in de echte zin van het woord, maar af en toe draai ik nog eens als DJ."

enola: Test je vaak nieuwe songs uit als je op tour bent. En laat je je dan ook leiden door de reacties uit het publiek?
Beans: "Ik schrijf terwijl ik op tour ben (toont ons enkele volgepende papieren) en dan test ik ze ook. Maar eigenlijk verander ik er niets aan, ik heb ze altijd eerst op mezelf al getest."

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Schrijf uw reactie
Vul hier uw naam in

4 × twee =