The Missing




Ron Howard, regisseur van onder andere ‘A Beautiful Mind’, heeft vanaf deze week de
ietwat twijfelachtige eer zichzelf de maker te mogen noemen van de
eerste geheel politiek correcte western. Meer dan tien jaar geleden
zorgde Kevin Costner met ‘Dances With Wolves’ voor de definitieve
promotie van de indiaan tot nobele wilde, nu gooit Howard er nog de
emancipatie van de vrouw tegenaan. Waar Annette Bening in ‘Open Range’ nog braafjes aan de haard mocht
blijven zitten tot haar zwaar bebloede mannen thuiskwamen van hun
robbertje pistoolzwaaierij, zijn de dames, met Cate Blanchett op
kop, hier duidelijk de overheersende partij. Right on,
ladies!

Blanchett speelt Maggie Gilkeson, een ongetrouwde vrouw die
samen met haar twee dochters en minnaar (jawel, ze is haar tijd
behoorlijk vooruit), een boerderij onderhoudt ergens in het
Amerikaanse westen. Om aan geld te komen, werkt ze ook als
plaatselijke dokter. Maggie komt oog in oog te staan met haar
verleden wanneer haar vader haar geheel onverwacht opnieuw komt
opzoeken – Samuel (Tommy Lee Jones) heeft zich in de tussenliggende
jaren aangesloten bij de Apache-indianen en aangezien hij zijn
vrouw en dochter destijds in de steek liet, is hij niet echt een
graag geziene gast (hoewel zijn kapsel daar ook mee te maken kan
hebben).

Maggie jaagt haar vervreemde vader weg van haar landgoed, maar
nauwelijks een dag later wordt haar gezin aangevallen door
vijandige indianen, gedeserteerd uit het leger. Haar vriend wordt
vermoord, haar oudste dochter Lily (Evan Rachel Wood, uit ‘Thirteen’), wordt ontvoerd om later
verkocht te worden. Maggie gaat samen met haar jongste kind en haar
vader op zoek naar Lily. U wint geen prijzen als u weet hoe dit
alles afloopt.

‘The Missing’ neemt in essentie de plot van westernklassieker
‘The Searchers’ over – in die film ging John Wayne op zoek naar
zijn nichtje dat door indianen ontvoerd werd. Het punt van die film
was dat de verbetenheid van zijn zoektocht een grotere wilde van
Wayne maakte dan de indianen die hij achterna zat. Wat precies het
punt is van ‘The Missing’, is moeilijker te bepalen. Ron Howard wil
immers in de eerste plaats niemand voor het hoofd stoten en past er
dus voor op om de indianen voluit als slechteriken af te
schilderen. En ook de morele ambiguïteit van de hoofdpersonages,
nochtans één van de meest interessante elementen in ‘The
Searchers’, is hier ver te zoeken. Het moet blijkbaar allemaal
makkelijk verteerbaar blijven, zonder enige moeite aanvaardbaar
voor een groot publiek en het gevolg is dat ‘The Missing’ een film
wordt zonder scherpe kantjes.

Het begint evenwel allemaal vrij aardig – Tommy Lee Jones is
verrassend goed als bekeerde indiaan die in elke groef in z’n
gezicht miserie meedraagt en Cate Blanchett biedt zeer degelijk
weerwerk als Maggie. Na het geschmier van Renée Zellweger in
‘Cold Mountain’ is het verdomd
prettig om nog eens een zwaar Amerikaans accent te horen dat niet
geheel geaffecteerd klinkt. Het verhaal, hoe weinig origineel dat
dan ook is, wordt op een effectieve manier opgebouwd en tegen de
tijd dat film ongeveer halverwege is, krijgen we de beste
actiescène uit de hele prent te zien: een kloof loopt onder water
en Jones komt erin vast te zitten, samen met zijn niet-ontvoerde
kleindochter. Die scène is goed in elkaar gestoken en zorgt voor
het enige echt spannende moment in de hele film.

Daarna krijgt Howard echter schijnbaar een terminale aanval van
politieke correctheid. In plaats van gewoon verder te gaan met het
verhaal, voelt de regisseur zich plots geroepen om elementen van de
cultuur van de indianen te behandelen. Met als gevolg dat we scènes
krijgen zoals die waarin Jones tegen een kraai begint te praten
opdat het beest hulp zou kunnen gaan halen. We krijgen de indruk
dat die kraai weet wat hij bedoelt. Toppunt van de PC-ziekte is wel
de scène waarin Cate Blanchett via een vorm van voodoo vervloekt
wordt door een indiaan uit het andere kamp. Om haar te genezen,
voert een bevriende indiaan een soortement exorcisme uit, terwijl
Maggie’s dochter staat voor te lezen uit de bijbel. Hier hebben we
dan twee religies, de ene algemeen aanvaard, de tweede beschouwd
als heidens en goddeloos en beiden werken ze samen. Een zeer
diepzinnig, symbolisch moment, ongetwijfeld – het druipt er
werkelijk vanaf. Maar in de context van een film die tot op dat
moment grotendeels rechtlijnig en zweverige-bullshit-vrij was
geweest, valt het wel finaal uit de toon.

Howard herpakt zich wel enigszins voor het einde – hij laat de
alternatieve geneeskunde, religieuze overtuigingen en leefmethodes
van de indianen even terzijde liggen, om ons een ouderwetse
shoot-out te geven. Die finale actiescènes (er zijn er twee,
klaarblijkelijk had men aan ééntje niet genoeg), brengen opnieuw
iets van leven in de brouwerij, maar al bij al krijgen we hier
niets te zien dat we al niet kenden uit vroegere films – de
eindscènes van ‘Open Range’ waren
bijvoorbeeld nog heel wat beter en verrassender.

Het is duidelijk dat Howard niets dan goeie bedoelingen had –
een western maken waarin de indianen zowel goed als slecht kunnen
zijn en waarin de vrouwen zelf in het zadel kunnen klimmen om hun
zaakjes op orde te stellen. Alleen jammer dat hij tijdens het
tweede uur van ‘The Missing’ schijnt te vergeten waar het allemaal
écht over gaat en dan maar een hoop pseudo-spirituele nonsens
begint te verkopen. Dat zorgt ervoor dat ‘The Missing’ regelmatig
langdradig gaat aanvoelen. Met z’n 135 minuten is dit een film die
makkelijk 20 minuten korter had gemogen.

Howard is voornalsnog geen Costner waar het westerns betreft –
de man concentreert zich zodanig op de politieke correctheid van
z’n film dat hij bijna vergeet om gaandeweg de verhaallijnen te
blijven doortrekken, in plaats van die gewoon stil te leggen voor
lange scènes waarin in enkel de indiaanse levens- en gebedstijl
centraal staan. Maar goed, Tommy Lee Jones gromt zijn teksten als
vanouds, Cate Blanchett staat weer zeer goed te acteren en we
krijgen op z’n minst een redelijk fascinerend eerste uur te zien.
Ik veronderstel dat dat dan maar voldoende zal moeten zijn.

http://www.sonypictures.com/homevideo/missing,the/index.html

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Schrijf uw reactie
Vul hier uw naam in

veertien + negentien =