The Italian Job





110 min. / USA

Er zijn zo van die films waardoor je spontaan zin krijgt om een
dief te worden. Niet het soort dat oude mevrouwtjes de handtas van
het lijf rukt, neenee… Een stijlvolle dief, die je met een gladde
glimlach de inhoud van je bankrekening afhandig maakt. Het soort
crimineel dat het beneden zijn waardigheid acht om zich zelfs maar
een pistool aan te schaffen. Twee jaar geleden was ‘Ocean’s Eleven’ zo’n film, en nu is er ‘The
Italian Job’, een zogeheten remake van de klassieke caper uit 1969
met Michael Caine. Buiten de titel en een aantal mini’s die op een
cruciaal moment de show komen stelen, is er nog maar weinig van het
origineel overgebleven, maar geen zorgen: regisseur F. Gary Gray
(dat kan toch onmogelijk die man z’n echte naam zijn?!), heeft er
een perfect aangenaam, vederlicht filmpje van gemaakt dat u sneller
verteerd zult hebben dan uw popcorn.

Aan het begin van deze nieuwe versie ontmoeten we een team
doorgewinterde criminelen, die duidelijk al vaak hebben
samengewerkt, en perfect op elkaar zijn ingespeeld. Charlie (Mark
Wahlberg) is een professionele dief en het brein van de bende; Left
Ear (Mos Def), is een explosievenexpert met een gehoorprobleem en
een eigenaardige relatie met honden; Lyle (Seth Green) is een
computerexpert die beweert dat hij de echte uitvinder van Napster
was; Handsome Bob (Jason Statham) is een spierenbundel, en dan is
er nog Steve (Edward Norton), die niet echt schijnt te weten wie
hij is of wat hij wil.

Na een succesvolle kraak in Venetië, waarbij het team 35 miljoen
dollar aan goud buitmaakt, verraadt Steve zijn vrienden en laat hen
voor dood achter nabij de Oostenrijkse grens. Een jaar later kunnen
Charlie en de zijnen hem echter opsporen: Steve heeft zich
teruggetrokken in een enorme villa in Hollywood met een hallucinant
grote tv (echt, je moet dat ding eens zien!). Samen met
safe-experte Stella (Charlize Theron), besluiten de heren wraak te
nemen.

Een erg origineel verhaal is dat niet (en het is ook niet het
verhaal van de originele ‘Italian Job’), maar dit is dan ook een
film die mikt op het element van vertrouwdheid. Dit is een prent
die mensen gaan bekijken juist omdat ze precies weten wat ze kunnen
verwachten. We hebben het allemaal al honderd keer eerder gezien,
en misschien hebben we het ook al beter gezien… Maar dat wil niet
zeggen dat het verboden is ervan te genieten.

Het scenario is niet bepaald ontwikkeld om onze hersencellen een
work out-sessie te geven, maar slaagt er wel in om nét
geloofwaardig genoeg te zijn om niet beledigend over te komen naar
het publiek toe. Scenaristen Donna en Waye Powers anticiperen een
aantal van de bezwaren die een nadenkend publiek mogelijk zal
opwerpen, en slagen er gewoonlijk in om er een gevat antwoord op te
verzinnen. Bijvoorbeeld: van alle plekken in de wereld, waarom zou
een crimineel met 35 miljoen in z’n kluis in Los Angeles gaan
zitten in plaats van ergens op een tropisch eiland? Het antwoord:
waar kunnen immorele mensen met veel te veel poen zich beter
verstoppen dan in Hollywood? Nog zo eentje: hoe leven mensen als ze
alleen maar goud hebben? Snijden ze er af en toe een stukje af om
mee naar de kruidenier te gaan? ‘The Italian Job’ toont het ons, en
door dat soort van kleine gaten te vullen, met een grap of door een
reële uitleg te geven, wordt het makkelijker om andere
onwaarschijnlijkheden door de vingers te zien. Zo is de macht van
computers in deze film (net als in ‘Ocean’s Eleven’), wel é-norm groot, en zijn
de twee centrale actiestukken (de diefstal aan het begin en de
achtervolging op het einde) goed beschouwd volkomen onmogelijk.
Maar dat doet er niet toe, dit is escapisme, en de zorg die er in
de productie werd gestoken, veegt alle ernstige bezwaren al snel
weg.

In dit soort film hangt altijd erg veel af van de cast: het
verhaal is in essentie gebakken lucht, hoe lekker die dan ook kan
smaken, en zij moeten het ons verkopen. Wahlberg komt hier terug
tot leven nadat hij stond te slaapwandelen in Jonathan Demme’s
stinker ‘The Truth About Charlie’, en lijkt zich echt te amuseren.
Dit in tegenstelling tot Edward Norton, die dik tegen z’n zin moest
meedoen wegens contractuele verplichtingen, maar er met al dat wél
in slaagt om een memorabele schurk neer te zetten. Je ziet aan z’n
gezicht dat hij er niet graag bij is, en dat past bij het
personage. Charlize Theron, wellicht één van de mooiste vrouwen op
aarde, is ten alle tijden tactisch uitgedocht in outfits die haar
borsten accentueren, dus wat wilt u nog meer?

Er zijn bezwaren tegen de film in te brengen, natuurlijk. Zo is
de product placement alweer prominent aanwezig, met enkele scènes
die rechtstreeks uit de film gemonteerd zouden kunnen worden om een
promotiefilmpje voor de nieuwe Mini te vormen. Moet u Theron maar
eens in zo’n minuscuul bakje door het drukke verkeer van LA zien
sjezen.

En verder is er ook nog een nevenplot over een Oost-Europese
maffiafamilie, die in feite weinig met de rest van het verhaal te
maken heeft, maar enkel gebruikt wordt om op het einde het publiek
een beetje te bedriegen. Kijk, de slechte moet natuurlijk gestraft
worden, maar gezien het soort film dat dit is, moeten de goeien
toch maar vooral hun handen proper houden – u zult Wahlberg hier in
ieder geval niemand zien neerschieten, dat zou de sympathie van het
publiek voor het personage schaden. Dus sleuren ze er maar een
bende Oost-Europeanen bij die voor niks terugdeinzen. (Heb ik hier
nu het einde van de film verklapt? Niet helemaal, en daarbij, u
dacht toch echt niet dat Norton ging winnen?)

‘The Italian Job’ is het soort van amusement dat zich perfect
laat genieten op een late zaterdagavond. U krijgt de beste
auto-achtervolging sinds die uit ‘The
Bourne Identity’
, met drie trucks, drie mini’s en een
helikopter, u krijgt een paar geslaagde grappen (Statham: “er waren
vijf mensen aan kanker gestorven tegen de tijd dat ik een groen
licht had”), én u krijgt het zelfs aangeboden op een manier die
geen lobotomie vereist om het te kunnen waarderen.

http://www.italianjobmovie.com/

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Schrijf uw reactie
Vul hier uw naam in

vijf × drie =