Unfaithful



119 min. / USA

Aan het einde van Robert Redfords fantastische film
‘Quiz Show’, vertelt één van de hoofdpersonages een verhaal over
zijn oom, die op late leeftijd aan zijn vrouw bekende dat hij,
jaren geleden, een verhouding had met iemand anders. De andere
familieleden, die het nieuws hoorden, waren verbaasd dat de oom in
kwestie die oude koeien nog uit de gracht haalde; het was allemaal
al zo lang geleden, hij had rustig kunnen verderleven zonder dat
iemand het ooit had geweten. “Maar dat was net het punt,” zegt het
personage, “het was juist het feit dat het hem gelukt was, waar hij
niet mee kon leven.”

Die anekdote wordt in principe twee uur lang geïllustreerd in
Adrien Lyne’s film ‘Unfaithful’. Diane Lane speelt Connie Sumner,
schijnbaar gelukkig getrouwd met Edward (Richard Gere), en moeder
van een zoontje dat, zoals het hoort in dit soort films, met de
regelmaat van een klok enorm schattige dingen zegt. Wanneer een
zware windstorm haar letterlijk omver waait, ergens in een straat
in SoHo, krijgt Connie een pleister en een kopje thee aangeboden
van Paul Martel (Olivier Martinez), een van oorsprong Franse
boekenverkoper die weggelopen lijkt uit een reclamecampagne voor
mannenparfum. Dat hij Frans is, wordt overigens meteen duidelijk,
wanneer we hem tijdens zijn eerste scène druk gesticulerend over
straat zien lopen en herhaaldelijk putain horen roepen. De
regisseur kon nog net voldoende zelfbeheersing opbrengen om hem
niet te introduceren met een zwart-wit gestreept hemd aan, een
baret op en een stokbrood onder de arm. Hebben wij even
geluk!

Vanaf het begin is het duidelijk dat Martinez haar buiten thee, ook
graag zijn precious bodily fluids wil aanbieden. (Vijf punten voor
wie weet uit welke film dat komt.) Connie twijfelt aanvankelijk,
maar de grijns die de Fransman haar van onder z’n drie dagen
baardgroei toeflitst, blijkt uiteindelijk toch onweerstaanbaar. De
twee gaan er tegenaan als konijnen voorzien van een
Duracell-batterij, maar Connie krijgt het steeds moeilijker om de
leugens tegen haar echtgenoot praktisch en emotioneel bol te
werken. Edward, ook geen idioot, komt er zelf achter dat zijn vrouw
met een ander rotzooit, en het komt dan ook tot een
confrontatie.

Adrien Lyne heeft iets met seks – hij draaide ooit al ‘Fatal
Attraction’, de film waardoor de helft van de mannelijke bevolking
geen affaires meer durfde aangaan, en degenen die al een affaire
hadden, waagden het plots niet meer een konijn voor hun kinderen te
kopen. Ook in ‘Lolita’ onderzocht hij het thema van seksualiteit
als eersteklas ticket naar de ondergang. Met het verschijnen van
deze film, zou je je stilaan kunnen gaan afvragen wat voor beeld op
seks die man heeft.

In plaats van, zoals in ‘Fatal Attraction’, ronduit de weg van de
thriller te kiezen, probeert Lyne ditmaal zowaar een ernstig drama
in elkaar te steken, dat op een zinvolle manier de gevolgen van
overspel binnen een relatie beschouwt. Dat klinkt mooi, vindt u ook
niet? Alleen jammer dat alles in het scenario samenspant om elke
geloofwaardigheid uit de film te zuigen.

Dit begint al tijdens de scène waarin Connie haar amant ontmoet –
elk publiek met een beetje verstand heeft meteen door dat Martinez
een charlatan is, en dat Connie allicht niet de eerste dame is die
hij met zijn van buiten geleerde gedichten en nauwkeurig
onderhouden slordig uiterlijk heeft verleid. Waarom ziet Connie het
dan niet? Ook de seksscènes zelf zijn vaak op het randje van het
lachwekkende, met ontmoetingen in de toiletten van een café en in
een bioscoop die een lenigheid en uithoudingsvermogen eisen die
zelfs een circusacrobaat nog niet zou kunnen opbrengen.

Een groot probleem met de film, buiten de aanwezigheid van een
volstrekt ongeloofwaardige Martinez, is dat het nooit precies
duidelijk wordt wat de motivatie van Connie is. Ze is niet
ongelukkig, ze houdt van haar man… Waarom dan? Het antwoord is,
wellicht, omdat de gelegenheid zich voordeed. Alle
standaardtheorieën over een onbevredigend emotioneel of seksueel
leven zijn schijnbaar niet van toepassing. Ze ontmoet deze man
omdat ze daar zin in heeft. En meer uitleg krijgen we niet.

Op zichzelf had dit gebrek aan motivering kunnen werken – ik geloof
niet dat mensen voor alles wat ze doen, een specifieke aanwijsbare
reden hebben – maar in het geval van deze film, zorgt het er wel
voor dat verscheidene scènes zonder punchline blijven. We zien
Connie van de ene emotie in de andere vallen; zo huilt ze weer, zo
lacht ze, zo wil ze niets meer met Martinez te maken hebben, zo
belandt ze toch weer met hem tussen de lakens. En wij weten niet
waarom. Wat een leegte is binnen de plot die nooit helemaal
opgevuld kan worden.

Diane Lane doet wat ze kan met de rol, maar een simpel gebrek aan
logica in het scenario zorgt ervoor dat we nooit onder de huid van
haar personage kunnen kruipen. Neem nu de laatste ontmoeting met
Martinez – een sequens die begint als een ruzie met slaande deuren,
en dan ogenblikkelijk omslaat in een heftige vrijpartij op de gang.
Lane speelt het technisch perfect, maar het slaat nergens op. Hoe
moeten wij er ons dan mee identificeren als publiek?

Lyne was allicht vastbesloten om géén melodrama te maken – waar hij
op uit was, was een sobere film met een ernstig thema dat ernstig
behandeld werd. Het gevolg is dat hij elke reële confrontatie
tussen Gere en Lane uit de weg is gegaan. Tegen het einde van de
film krijgen we verschillende scènes waarin de twee echtgenoten
tegenover elkaar staan, en van elkaar weten wat ze van elkaar
weten, maar er wordt zo goed als niets uitgesproken. De regisseur
probeert het allemaal uit te spelen met blikken en kleine gebaren,
maar dit is geen ‘In The Bedroom’. Wat in die andere film perfect
werkte, komt hier fake over – wat wil je ook, het gaat over de
niet-uitgesproken emoties van onlogische personages in een
ongeloofwaardige plot. Uiteindelijk heb je nog maar weinig over dat
wél aanwezig is om er een boeiende, laat staan aangrijpende film
van te maken.

‘Unfaithful’ is opgemaakt uit drie delen voorgebakken lucht, en één
deel pretentie. En dat is geen goede combinatie.

http://unfaithfulmovie.com

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Schrijf uw reactie
Vul hier uw naam in

6 + acht =