Het Koninklijk Ballet Van Vlaanderen :: Jubilee 15

De musicalafdeling van het Koninklijk Ballet van Vlaanderen mag dit jaar vijftien kaarsjes
uitblazen en dat zullen we geweten hebben. Om dit te vieren brengen zij immers Jubilee 15
uit, een soort compilatie van hun grootste successen van de afgelopen vijftien jaren.

In 1985 richtte het Koninklijk Ballet van Vlaanderen onder impuls van actrice Linda Lepomme een
musicalafdeling op. Gedurende de volgende vijftien jaren zouden ze bekende en minder bekende
pareltjes uit het genre op de Vlaamse en Nederlandse podia brengen. Dit jaar staat onder andere
Jubilee 15 op de agenda. In deze musicalcompilatie passeren zowel klassiekers zoals The
Sound of Music
en Jesus Christ Superstar, als minder bekende musicals, zoals Jekyll
& Hyde
en Chess, de revue.

Het verhaal heeft maar weinig om het lijf. Hotelmanager Horace Vandergelder organiseert een
feestje voor de terugkeer van zijn grote liefde Dolly. Terwijl hij Beckett-gewijs op haar intrede
wacht, ontspinnen zich allerlei romances tussen zijn personeel en bekende hotelgasten, onder wie
Evita Perron, Maria Von Trapp en zelfs Jezus Christus. Dit kaderverhaal heeft als voornaamste
functie het aan elkaar breien van de verschillende liedjes en het versoepelen van de overgangen.
Dit laatste opzet slaagt echter niet altijd. De overgangen doen op sommige plaatsen wel heel
geforceerd aan, hoewel er toch ook enkele zeer spitsvondige wendingen tussen zitten. Bovendien
word je in de eerste helft zodanig overstelpt met valse aanzetten tot het nummer “Hello
Dolly” dat je hoopt dat het goede mens al spoedig van de trap komt afgedaald.

De acteurs leveren stuk voor stuk een mooie prestatie. Zowel de solisten als het ensemble
scheppen duidelijk veel plezier in hun rollen. In Marc Meersman heeft het Koninklijk Ballet van
Vlaanderen een waardige opvolger gevonden voor de ondertussen naar het Londense West End
gepromoveerde Hans Peter Janssens en Anne Mie Gils bewijst nog maar eens dat ze met recht en rede
al jaren tot de top van de Vlaamse musicalscene behoort. Dé ster van de show is echter
Chris Van Tongelen, die hier bewijst dat hij veel meer in zijn mars heeft dan het spelen van
sprookjesprinsen die al dan niet hun prinses mogen kussen. Zijn hippie-achtige Jezus is ronduit
hilarisch en zijn krachtige tenorstem bezorgt je meermaals kippenvel.

Het zijn echter de humor en de meeslepende liedjes die de voorstelling helemaal maken. Het
hele stuk is doorspekt met grappige situaties, hilarische typetjes en talrijke knipogen naar
andere musicals zoals The Phantom of the Opera en Nonsens. Vanaf het eerste nummer
zit de schwung er al in en deze blijft doorzinderen tot aan het finalenummer, met als hoogtepunten
“A Brand New Day” uit The Wiz en een fantastische gospel-versie van “Jesus
Christ Superstar”. Van “Ween niet om mij Argentina” (Evita), “Mijn
groots moment” (Jekyll & Hyde) en het a capella gezongen “The Lullaby of
Broadway” (42nd Street) word je dan weer even stil.

Met deze musicalcompilatie brengt de musicalafdeling van het Koninklijk Ballet van Vlaanderen
een voorstelling die iedereen kan bekoren. Wie de grote spectakels van Music Hall gewoon is, zal
wellicht even moeten slikken bij de aanblik van het sobere decor en het slechts driekoppige orkest.
Het Koninklijk Ballet van Vlaanderen bewijst hiermee echter dat je geen overdadige decors en
kostuums nodig hebt om een kwaliteitsvolle voorstelling af te leveren. Jubilee 15 spreekt
zowel musicalleken als de echte fans aan. Voor eerstgenoemden is het een ideale kennismaking met
het genre en zijn klassiekers terwijl de echte liefhebbers zich kunnen amuseren met het herkennen
van de liedjes en musicals. Hiep hiep hoera dus voor het jarige Koninklijk Ballet van
Vlaanderen!

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Schrijf uw reactie
Vul hier uw naam in

4 × 2 =