De nieuwe reeks van Robert The Walking Dead Kirkman start bijzonder sterk. Een horrorverhaal over duiveluitdrijvingen met veel aandacht voor een broeierige sfeer. Met in een glansrol tekenaar Paul Azaceta.
Ooit ging The Walking Dead van start als een kleinschalige reeks van een ambitieuze scenarist wiens carrière nog volop in de aanloop zat. Al snel bleek een breder publiek te vallen voor de verslavende manier van schrijven, met veel aandacht voor karakterontwikkeling en feilloos gedoseerde suspensmomenten. Op het moment dat Robert Kirkmans reeks opgepikt werd op televisie, was het hek helemaal van de dam. De hype van het zombiegenre was gestart en de verkoop van The Walking Dead piekte wereldwijd. Toch bleef Kirkman zich sterk focussen op strips en rolde er geregeld nog een andere creatie uit zijn pen. In 2014 verscheen het eerste nummer van Outcast, een nieuwe horrorreeks die Kirkman samen met tekenaar Paul Azaceta had ontwikkeld. Opnieuw waagde hij zich aan horror, maar met meer nadruk op mysterie en sfeer. Duiveluitdrijvingen staan centraal in de vertaling van de eerste bundel. Deze verschijnt in het Nederlands zowel integraal als in de vorm van twee aparte softcoveralbums.
Kyle Barnes is een zonderlinge man die opgesloten woont in het ouderlijke huis. Hij verzorgt zich niet en gaat duidelijk gebukt onder vreselijke gebeurtenissen uit het verleden. De plaatselijke geestelijke Pastor Barnes krijgt tegelijk te maken met een geval van duivelsbezetenheid. Hij contacteert Kyle en door hun samenwerking komt stilaan aan het licht dat Kyle een wel heel bijzondere affiniteit heeft met demonen en duivels.
Kirkman heeft Outcast van bij aanvang opgezet als een project voor verschillende media. De tv-serie die momenteel hoge ogen gooit, ging quasi tegelijk met de strip in productie. Outcast leest ook erg filmisch, meer nog dan The Walking Dead. In de opbouw van het verhaal werkt de schrijver sterk in op de verwachtingen van de lezer. Stukje bij beetje worden elementen van het bredere verhaal gelost, wat mee de suspens van de reeks bepaalt. Qua sfeer sluit Outcast perfect aan bij de klassieke horrorfilms met een sterk contrast tussen het lieflijke karakter van een klein dorp in de zonneschijn enerzijds en de gruwel die om de hoek loert anderzijds.
Waar de tekeningen van Charlie Adlard in The Walking Dead met wat goede wil als verdienstelijk of degelijk benoemd kunnen worden, blinkt Paul Azaceta uit in sfeervol, broeierig tekenwerk. Het werk van David Lapham voor Stray Bullets kwam ons meteen voor de geest. Klassiek, maar met dikke expressieve lijnen die durven ontploffen bij geweldscènes. Voor Outcast tekende hij verschillende jaren voor Marvel en Dark Horse. Eerder creëerde hij al Graveyard of Empires met scenarist Mark Sable, net als Outcast eveneens uitgegeven door Image.
De Engelse editie van de reeks zit al aan een derde bundeling. De twee softcoveralbums die Silvester nu vertaalde, vormen samen de eerste bundel. Er zitten dus nog wel enkele albums aan te komen bij wijze van inhaalmanoeuvre. De grote populariteit van The Walking Dead zal zonder twijfel ook een boost geven aan Outcast. Wij schatten deze duivelse reeks op basis van deze eerste delen alleszins hoger in dan zijn zombieneefje. De tv-serie van Outcast hebben wij nog niet gezien, maar na de kennismaking met de strip zal dat niet lang meer duren.