Black Adam

Terwijl de ‘box-office’ heel langzaam herstelt en terug begint te keren naar ‘prepandemie’ niveau – vooral rekenend op de gecombineerde slagkracht van Black Panther: Wakanda Forever en Avatar: The Way of Water aan het eind van het jaar – worstelt Hollywood nog steeds met het feit dat er veel minder films in de zalen komen en dat een paar teleurstellende resultaten voldoende zijn om – zoals dit najaar – een heel seizoen in mineur te laten verlopen inzake winsten en publiekscijfers. Dat alles heeft uiteraard (en helaas) niks te maken met kwaliteit en Black Adam is dan ook enkel een film waar in de VS naar uitgekeken werd op basis van louter mercantiele overwegingen. Verder viel er van deze Shazam!-spin-off immers weinig te verwachten en dat is ook exact wat we krijgen voorgeschoteld.

Eigenlijk was het personage dat hier vertolkt wordt door Dwayne Johnson (die ook de bezieler was van het project) bedoeld om een centrale plaats te gaan innemen als de antagonist binnen het Shazam!-universum. Omdat Johnson nogal wat gewicht in de schaal kon leggen, groeide Black Adam uit tot een film op zichzelf binnen het ‘DC Universe’ van Warner Bros.

Dat het een slecht idee was een geforceerd achtergrondverhaal op te hangen aan wat bedoeld was als een nevenfiguur, hadden we moeten weten, zeker als alles ook nog eens de intentie heeft het verder uitdijende superheldenkransje wat aan te dikken en die nieuwe figuren – ook al komen ze dan allen uit de originele ‘comics’ – heel vaak aanvoelen als afdankertjes van Marvel (voor zover dat mogelijk is): Dr. Fate, gespeeld door Pierce Brosnan, lijkt wel heel erg op een tweederangs kruising tussen Iron Man en Dr. Strange.

Hoé slecht dat idee precies is, zien we al van bij de vreselijke proloog die uiteraard start met een zoveelste gesimuleerd ‘drone shot’ over een met de computer gegenereerd landschap en vervolgens ons voorziet van de ellenlange expositie die nodig is om de onzin te begrijpen. Eenmaal de halfgod Adam dan uit zijn eeuwenlange slaap ontwaakt, krijgen we een eerste actiescène die opgezet is in erbarmelijk slechte ‘slow-motion’ en godbetert gemonteerd is op Paint it Black van de Rolling Stones. De makers zelf moeten dat geweldig gevonden hebben, want dezelfde soort scène komt nog wel een paar keer terug.

Hier en daar doet de Amerikaanse pers lovend over het feit dat Black Adam eigenlijk een antiheld is met donkere kanten, maar laat ons eerlijk zijn, ook Batman en anderen hebben duisterder trekjes en dus is er eigenlijk niet veel bijzonders aan een verhaaltje over een tegendraadse antiheld die het goede in zichzelf moet ontdekken. Het enige dat dan ook hetzelfde niveau haalt in Black Adam als de stupiditeit is de ongelooflijke lelijkheid van de film. Zelfs in het tijdperk van de spuuglelijke huisstijl die de Disneyhelden meestal opgelegd krijgen, is dit een dieptepunt. Initieel leek Warner Bros. met het ‘DC Universe’ tenminste iets meer persoonlijkheid toe te laten, maar met Black Adam is die hoop in ieder geval vervlogen.

2
Met:
Dwayne Johnson, Pierce Brosnan, Sarah Shahi
Regie:
Jaume Collet-Serra
Duur:
124
2022
Usa

verwant

Red One

J.K Simmons (Tu quoque Brute fili mi!) en Dwayne...

Red Notice

Regelmatig gastrecensent Marc Bussens, voorzitter van de Unie van...

The Misfits

The Misfits is niet een restauratie of nieuwe release...

Eurovision Song Contest: The Story of Fire Saga

Twintig jaar lang heeft Will Ferell vol ontzag met...

Jumanji: The Next Level

Twee jaar na de eerste terugkeer naar het demonische...

aanraders

Jeunes Mères

Met Jeunes Mères gingen de broers Luc en Jean-Pierre...

28 Years Later

In 2002 populariseerde Danny Boyles 28 Days Later het...

Architecton

Victor Kossakovsky draaide in 2018 een film over de...

Lilo & Stitch

Na een reeks wisselvallige adaptaties, met het geflopte Sneeuwwitje...

Good One

India Donaldsons veelbelovende debuut Good One toont de zeventienjarige...

recent

Graspop Metal Meeting 2025 :: Piraten met een marketingpraatje

Er zijn vele kamers in het huis van de...

Djilian Deroche & Eldiablo :: Carcajou

Het was lang geleden dat een debuut zo voldragen...

Sad Boys Klub – Ballet Dancer

Doen we dat nog, C’s door K’s vervangen? Wel...

Loveable (Elskling)

Helga Guren imponeert in een gedurfde rol als moeder...
Vorig artikel
Volgend artikel

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Schrijf uw reactie
Vul hier uw naam in