Regelmatig gastrecensent Marc Bussens, voorzitter van de Unie van de Belgische Filmkritiek, kroop andermaal in zijn pen voor Enola en keek naar het nieuwste Netflix ‘kroonjuweel’ Red Notice.
De langverwachte Amerikaanse actiekomedie Red Notice, geschreven en geregisseerd door Rawson Marshall Thurber, is eindelijk te zien via Netflix. Eindelijk want ooit (in 2018 om precies te zijn) was de prent het begeerde onderwerp van een heftige biedingsoorlog tussen de grote filmstudio’s (Universal, Sony, Warner Bros, Paramount). Zeg maar een felle financiële ‘battle royale’ die uiteindelijk werd gewonnen door Netflix. Voor het bekomen van de rechten moest de razend populaire en succesvolle streamingdienst echter wel heel diep in haar portefeuille graaien. Met een budget van zo’n slordige 200 miljoen dollar is Red Notice de duurste Netflix-film ooit. Als je weet dat het trio hoofdacteurs wordt gevormd door de overtrainde spiermassa Dwayne – The Rock – Johnson, gladde en vuilbekkende posterboy Ryan Reynolds en de bloedmooie droomvrouw Gal – Wonder Woman – Gadot, dan begrijp je natuurlijk waarom er al van voor de start van de opnames loeihard werd geknokt om deze wervelende ‘heist’ film binnen te halen. Een charismatische cast die bestaat uit ronkende A-listers (goed voor een stevige hap van 60 miljoen dollar uit het totale budget) die bovendien op schattenjacht hopt tussen de meest exotische, luxueuze en begeerde plekken in de wereld, is op papier sowieso bingo. Maar is dat wel zo?
Inhoudelijk is Red Notice een hapklaar snoepje voor liefhebbers die lekkerbekken bij een energieke cocktail aan actie, komedie, misdaad, entertainment en spanning. Zeg nu zelf: naar aanleiding van een Interpol ‘Red Notice’, volgt volgens een bijschrift tijdens de openingcredits een wereldwijde waarschuwing op hoogste niveau om ’s werelds meest gezochte personen op te sporen. De zaak wordt vervolgens aan FBI top-profiler John Hartley (Johnson) toevertrouwd. Zijn grootschalige zoektocht brengt hem bij een gewaagde overval waarvoor hij verplicht moet samenwerken met ‘s werelds beste kunstdief Nolan Booth (Reynolds) om gezamenlijk de meest gezochte kunstdief ter wereld, ‘The Bishop’ (Gadot), in de boeien te kunnen slaan. Tijdens hun turbulente zoektocht naar fel begeerde artefacten (drie onschatbare gouden eieren die zogenaamd ooit aan Cleopatra toebehoorden), trekt het drietal de hele wereld rond. Van de dansvloer naar een afgelegen gevangenis en zelfs tot diep in de jungle. Maar de allergrootste uitdaging is wel dat ze constant met elkaar opgescheept zitten.
Red Notice is een luchtige en visueel heel fraaie genre-mix met als voornaamste troefkaart de reeds genoemde drie wereldwijd iconische acteurs. Oké, de heren zien er dan ook fantastisch uit in hun prachtige (en wellicht peperdure) kostuums terwijl Gadot in schaarse sexy kledij gehesen wordt om louter als oogsnoepje rond de stoere gabbers te dartelen. Scenarist/regisseur Rawson Marshall Thurber en kleerkast Dwayne Johnson werkten in het verleden al samen voor Central Intelligence en Skyscraper en vormen bijgevolg een hecht commercieel duo. Zo’n bedreven samenwerking kan soms zorgen voor vonken (en vuur), maar in Red Notice zie je ‘The Rock’ niks doen wat je nog niet eerder van hem hebt gezien. Toegegeven, de oer-oude-Hollywood-truc om het intuïtieve gespierde personage naast een snelle en intelligente prater te plaatsen, zorgt ook hier voor leuke, zij het klassieke, buddykomedie-dynamiek.
Er is dan ook zeker sprake van fonkelende chemie tussen Johnson en Reynolds. Johnsons oneliners zijn gebald en doorgaans gaaf en uiteraard drijft ‘The Rock’ hier weer duchtig de spot met zijn ex-gabber Vin Diesel. Zoals we de laatste jaren van Reynolds gewoon zijn (denk aan Deadpool, Free Guy en zeker The Hitman-franchise) speelt hij ook nu weer de onstilbare cynische woordenwaterval wat bij momenten weer een fikse glimlach op het gezicht van de kijkers tovert. Gal Gadot is ditmaal vooral heel mooi om naar te kijken, maar daarmee is ook alles gezegd. Haar rol als de gewiekste ‘The Bishop’ is zo minimaal dat ze geen ruimte krijgt om te bewijzen dat ze nog heel wat meer in haar marge heeft dan verbazen met superkrachten. Jammer en zeker een gemiste kans. Hoewel het scenario goedgehumeurd en onderhoudend is en enkele frisse en verrassende wendingen in petto heeft, blijft alles toch vooral vrij voorspelbaar.
De productiedesign, de locaties, de decors, de kostuums en de actiescenes zijn dan weer – ondanks de ferme knipoog naar Raiders Of The Last Ark – best oké en daarenboven leggen de soundtrack van Transformers-maestro Steve Jablonsky en het dynamische camerawerk van de Duitse DOP Markus Förderer, een functionele strik rond het geheel die echter het nodige wolkje ‘human touch’ mist. Het is net of alles uit een Ikea-magazijn komt. Je krijgt kwaliteit aangeboden, maar eens de onderdelen in elkaar gepuzzeld, oogt het vooral mooi en netjes, maar blijf je wat op je honger omdat je het eindresultaat net iets beter had verwacht. Zeker na al die torenhoge voorspellingen. Toch is Red Notice perfect geschikt om met een bak popcorn in de hand een namiddag of avondje lekker gezellig op fictieve reis te vertrekken in het gezelschap van drie zwaargewichten uit de Hollywood entertainmentfabriek, en dat op kosten van Netflix.