Angel Olsen :: Big Time

Achterlaten en verdergaan. Afscheid nemen en verwelkomen. Transformeren en jezelf blijven. Of eerder, jezelf worden? De enige constante in het leven en werk van Angel Olsen is de zoektocht naar wie ze is. Met Big Time zet ze die onverminderd voort. En ze toont daarbij voor het eerst een mildheid waarvan we niet hadden kunnen vermoeden dat ze die bezat.

Olsen kwam vorig jaar als queer vrouw uit de kast, niet veel later overleden haar beide ouders. Gebeurtenissen die uiteraard sporen nalieten. Angel spreekt in een interview over een duidelijke voor-en-na, over een breuklijn in haar leven die zich scherp aftekent. Maar waar ze vroeger tekeerging tegen alles waarmee ze zich niet meer kon vereenzelvigen, omarmt ze nu zowel haar huidige als haar vroegere zelf, de genezing én de verwondingen. De medaille, met zijn keerzijde. Het mag dan wel tijd zijn om te ontwaken, het feit dat ze lang slaapwandelde hoeft niet te worden miskend. “Guess I had to be losing to get here on time,” en zo is het maar net.

Dat ontwaken, dat met klaarheid de dingen kunnen aankijken en accepteren wat was, het krijgt een vocale doorslag. Waar Olsens stem op All Mirrors afwisselend uittorende boven en kopje onder ging in orkestrale bombast, is haar zang op dit album ongecompliceerd en helder. Helemaal front en center. “I was looking at old you, looking at who you’ve become,” zingt ze zichzelf toe in “Dream Thing”. Nooit zoekt ze daarbij de extremen van haar stembereik op. Het is net die spaarzaamheid die de tekst kracht bijzet. Er hoeft niet uitgehaald, niet overtuigd te worden. Angel is in het reine met zichzelf en dat volstaat.

Hoewel technisch de opvolger van Whole New Mess, is dit Olsens eerste nieuwe materiaal sinds All Mirrors uit 2019. Dat album verzette muzikaal de bakens door te experimenteren met kille elektronica en uitgesponnen strijkersarrangementen. Niks van dat alles op deze Big Time, dat uit meer traditionele vaatjes tapt. Nummers als “All The Good Times” en “This Is How It Works” refereren aan lang vervlogen tijden van rokerige achterafkroegjes waarin zielenleed verdronken werd met single malt. In “All The Flowers” begeleidt Olsen zichzelf al tokkelend op gitaar waarna twee violen het van haar overnemen. Ze ondersteunen sober het kenmerkende vibrato van onze nachtegaal, die gewag maakt van een lange vlucht. “To be somebody/to be someday/to be alive.”

En zo staat telkens opnieuw de tekst en de overkoepelende boodschap in de spotlight. Die boodschap is er een van aanvaarden. Dat het leven een clusterfuck is. En dat dit leven, tegelijkertijd, om niks anders vraagt dan om geleefd te worden. In een krachtige apotheose wordt het perfect samengevat: “To walk through the fires/of all earthly desires/and let go of the pain that obstructs you from higher higher higher.” Angel ploetert in verschroeide aarde terwijl ze de zon blijft najagen. Aan het geploeter ontkomen, kan ze hoogstens tijdelijk, en dat is oké. Zolang ze blijft zoeken en najagen, zijn we daar graag getuige van.

Angel Olsen speelt op zaterdag 15 oktober 2022 in Het Depot in Leuven.

8
Konkurrent
Jagjaguwar

verwant

Angel Olsen :: Whole New Mess

Met een titel die nauwelijks beter bij dit jaar...

Hand Habits + Angel Olsen

7 februari 2020Trix, Antwerpen

Hoog bezoek in de Roma op vrijdagavond: niemand minder...

Eindejaarslijstje 2019 van Joris Peeters

2019 was een sterk muziekjaar en een sterk vrouwenjaar:...

Eindejaarslijstje 2019 van Peter Vanwijnsberghe

Bij de Verenigde Naties hebben ze hun prioriteiten op...

aanraders

Eddie Chacon :: Lay Low

Thrillseekers hebben altijd al best in een grote boog...

The Veils :: Asphodels

Finn Andrews is The Veils is Finn Andrews. Zo...

Pothamus :: Abur

Pothamus: het woord alleen al klinkt als iets zwaars,...

Heartworms :: Glutton For Punishment

Ze schaafde er bijna drie jaar aan, maar haar...

Squid :: Cowards

Op hun derde album Cowards trekken de Britten van...

recent

Heather Nova :: ”Op deze plaat probeer ik mezelf te begrijpen”

Ze vergeleek zichzelf ooit met een verleidelijke sirene, en...

When the Light Breaks (Ljósbrot)

Om een goede voedingsbodem te vinden voor zijn films,...

Mogwai

17 februari 2025Ancienne Belgique, Brussel

De nieuwe plaat The Bad Fire werd nog maar...

Pothamus :: Abur

Pothamus: het woord alleen al klinkt als iets zwaars,...

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Schrijf uw reactie
Vul hier uw naam in