Wanneer twee van de grootste muzikale gulzigaards van de Belgische rockscene samen aan een project werken, mag je je verwachten aan een muzikaal festijn waar de liefde voor muziek bijna letterlijk vanaf spat.
Hoewel ze van een andere generatie zijn, vallen er toch veel gelijkenissen te bespeuren tussen Kloot Per W en Mauro Pawlowski. Opgegroeid in een verschillend tijdperk zijn het beide artiesten die zich nergens op laten vastpinnen. Kloot Per W begon zijn carrière in de jaren ‘70, op een ogenblik dat Belgische rockmuziek nog iets exotisch had, bij bands als The Misters, The Employees en — wat later — De Lama’s. Toen de Vlaamse rock in het kielzog van dEUS zich ongegeneerd naar het buitenland richtte, kwam Mauro Pawlowski met zijn Evil Superstars op het voorplan. Later richtte hij zich als een muzikale kameleon op — summiere opsomming — Vlaamse folk (Maurits Pauwels), pop (Hitsville Drunks) of gestoorde waanzin (Gruppo Di Pawlowski) terwijl hij en passant om den brode de snaren geselde bij dEUS.
Hoewel Per W en Pawlowski jaren geleden al samenwerkten, komen ze pas nu met een volwaardig album op de proppen. Insider/Outsider telt 21 nummers en is naar eigen zeggen geïnspireerd door de dubbele witte van The Beatles, een album dat gekenmerkt wordt door zijn eclectische muziekstijlen en een alles-kan-alles-mag gevoel. Die gelijkenis ligt vooral in de ongedwongen sfeer van het album, want puur muzikaal gezien is Insider/Outsider een homogener werkstuk geworden dan zijn illustere voorbeeld.
Toch wil dat niet zeggen dat Pawlowski en Per W geen variatie in het album gestoken hebben, met nummers die variëren van garagerock (“Stand Up Chameleon”), over disco (“bigotry & Bigamy”), synth-pop (“Naked Girl”) tot aan de vroege jaren ‘80 herinnerende new wave (“Waiting For The Con Man”). Desalniettemin is er een eenheid die door al de nummers loopt die maakt dat het album niet louter een willekeurige verzameling van liedjes is, maar toch aanvoelt als een hecht geheel.
Het euvel waar het album mee kampt, is dat er in de overdaad die het album telt net wat te veel middelmaat geslopen is. Want naast topsongs als “KPW on 45” (sixties rammelpop), het ingetogen “Sleepless Under Water”, het aan Pavement herinnerende “Land Of The Most forgotten” of het al eerder genoemde “Waiting For The Con Man” zit er te veel overtollig vet op het album. Nummers als pakweg “Room!” of “Spanish Grain (Upstairs Please!)” zijn meer spielerei dan echt geslaagde songs. Her en der zorgen korte instrumentale stukjes voor wat sfeerschepping, al lijken het soms (het licht irritante “Oe Oe Oe Oe”) vooral geinigheden die voor de fun tussen de nummers gezwierd worden. Hetzelfde geldt voor de minutenlange stilte die de hidden track na het slotnummer vooraf gaan, een gewoonte uit lang vervlogen cd-tijden waarvan we blijkbaar tevergeefs hoopten dat die ondertussen uitgestorven was.
Insider/Outsider is uiteindelijk een rit geworden met hoogtes en laagtes. Die wispelturigheid is deels de charme van het album, maar zorgt er tegelijk voor dat het eindresultaat toch onder de verwachtingen blijft. Maar op de beste momenten toont het waartoe de heren Per W en Pawlowski samen in staat zijn.
Op 4 mei stellen Kloot Per W en Mauro Pawlowski het album voor in Het Depot (Leuven).