Chicxulub. Dat is waar die meteoor insloeg die de dino’s van de aarde veegde.
Londen. Dat is waar de komeet aangedreven door het trio Shabaka Hutchings, Betamax en Danalogue the Conqueror vandaan komt. The Comet Is Coming, indeed, maar gelukkig brengt die een vriendelijkere boodschap uit verre sterrenstelsels.
Space is the place was reeds het motto op debuutplaat Channel The Spirits drie jaar geleden, en dat is ook nu weer het geval. Voor Shabaka Hutchings zijn het boerenjaren geweest: de man bracht een resem platen uit met eigen projecten Sons Of Kemet en Shabaka And The Ancestors en dook zowat overal op met goed gemikte gastbijdragen. Bij The Comet Is Coming leent hij zijn blaastalent aan opzwepende elektronische muziek. Dat zorgde eerder al voor topresultaten en weet ook op het enigmatisch getitelde Trust In The Lifeforce Of The Deep Mystery weer moeiteloos te overtuigen.
Trust In The Lifeforce is meer dan een opeenstapeling van lekkere tracks, maar wel een duidelijk sci-fi narratief met een doordachte opbouw. De atmosferische opener “Because The End Is Really The Beginning” maakt ruimte voor “Birth Of Creation”, dat begint met een simpel drumritme waarop Hutchings een loom bezwerend thema op basklarinet drapeert. Eenmaal de synths invallen worden we getransporteerd naar de wonky klanken van Flying Lotus en trawanten. De lome groove schiet nooit naar de volgende versnelling, maar binnen die oersimpele aandrijving doen Shabaka en Danalogue wel aan een boeiende estafette van sterke melodieën.
Vanaf “Summon The Fire” trekt de band het tempo op om in “Blood Of The Past” uiteindelijk in een ronduit nasty synthgroove te belanden. Die bekoelt halverwege de song even om Kate Tempest, een van die andere Londense vaandeldragers van de muzikale durf, aan het woord te laten in een scherpe meditatie over in het reine komen met ons collectief verleden. Meteen daarna: terug naar die opzwepende stoomtrein van een beat terwijl Hutchings alle remmen losgooit. Ongetwijfeld een splinterbom live.
Het feestje blijft gaande in het opzwepende “Super Zodiac”, neemt opnieuw wat gas terug in het atmosferische “Astral Flying”, om het tempo weer op te pikken in “Timewave Zero”. Trust In The Lifeforce is op die manier geen continue aanslag op uw benen, maar een zorgvuldig uitgebalanceerd en gevarieerd totaalwerk. Wanneer dreunende klanktapijten Hutchings een bedje geven om een doorleefde laatste solo te laten weergalmen in “The Universe Wakes Up” is dat aanvankelijk een meditatief moment, maar die wordt door drums en sax naar extatische freeform gedreven. Alsof Sun Ra’s abstracte ruimte-exploraties een update krijgen voor de 21ste eeuw and beyond.
The Comet Is Coming bevestigt dus zonder meer op Trust In The Lifeforce. Bovendien onderstreept het nog eens de absolute centrale rol van Shabaka Hutchings in de gelederen van die zogenaamde “new wave of jazz”.
The Comet Is Coming speelt vrijdag 5 april op BRDCST samen met een rits andere indrukwekkende namen.