Ook op hun derde album laten de instrumentale mad professors van Statue hun vier (!) gitaren spreken. Negen nummers lang doen ze je duizelen en zweten. Kasper is een topplaat om euforisch van te worden.
Amper één minuut ver in opener “K” worden we al licht euforisch. De uitdagende songstructuur doet aan Shellac en Sonic Youth denken, maar er zit genoeg sfeer en gevoel in verscholen om van een eigen geluid te kunnen spreken. En tijdens de verschroeiende laatste seconden moet Statue niet onderdoen voor de kracht van Russian Circles. Alvast onze excuses voor het potje namedroppen, maar omdat de band zo gevarieerd klinkt, mag dat wel.
Is dat een synth in “A”? Nee, wellicht een akelig vervormde riff. Daartussen komen ook nog eens vrolijke melodietjes opdraven waarin Tortoise niet ver weg is. Ook dit nummer eindigt met een ferme knal en is tegelijk gewiekst en uiterst plezant. Dolletjes!
“12″ is een welverdiende rustpauze, maar met “S” zet Statue er opnieuw de beuk in op zijn Televisions, maar lang duurt dat reisje naar Marquee Moon niet. Statue gaat opnieuw, net als zijn ritmes trouwens, alle kanten uit. Bijna onnavolgbaar.
Tomorrowland-muziek is niet de enige die het gelukshormoon dopamine stimuleert. Dat bewijst Statue. In elk nummer zit ook een flard van de vroege Foals, het gitaargeweld van 65daysofstatic en een maf ritme à la Battles. “P” is van hetzelfde (hoge) niveau als “K” en “A”. Enkel “E” kan iets minder boeien.
In de onheilspellende, psychedelische intermezzo “24” komt zelfs Richard Wright van Pink Floyd piepen. Het is de rustig voorbode voor “R”, de echte climax van de plaat. Het nummer voelt aan als een duizelingwekkend ritje in een rollercoaster die niet te stoppen is.
Bands die instrumentale muziek een fris gelaat geven, zo kennen we er een paar. Maar Statue doet net een tikkeltje meer. Hun songs hebben genoeg weerhaakjes, geschifte wendingen en vreemde kronkels om niet alleen de gitaarverslaafden aan te spreken. Straffe kost is dat.
Statue speelt op 13 april in Café Café in Hasselt, op 14 april in 4AD in Diksmuide, op 10 mei in De Studio in Antwerpen en op 17 mei in de Charlatan in Gent.