GLIMPS FESTIVAL: Mozes and The Firstborn :: “Liever goedkoop materiaal dan een dure studio”

Een achttien data tellende tournee in de States. Twee Europese tours met Two Gallants. Optreden met FIDLAR. Een stek op Best Kept Secret Festival en Lowlands. En dan nog eens een tv-optreden in De Wereld Draait Door. Het gaat erg snel voor de Eindhovense garagepopband — want zo omschrijven ze zichzelf — Mozes and The Firstborn sinds in maart zijn debuutplaat verscheen. Vrijdag spelen de vier jonkies in café Video in Gent naar aanleiding van Glimps Festival.

Mozes and The Firstborn werd zo’n vier jaar geleden opgericht, gewoon uit liefde voor muziek. Zanger-gitarist Melle Dielesen (24), die vandaag de voornaamste songschrijver is, kwam in contact met drummer Raven Aartsen (amper 19). Al gauw namen de twee bassist, en onze gesprekspartner van dienst, Corto Blommaert erbij, die Dielesen nog kende van in de middelbare school. Later vervoegde ook de nu 29-jarige gitarist Ernst-Jan de band uit Eindhoven. Repeteren doen ze nog altijd in de kelder van het huis van Melles moeder. Opvallend is het grote leeftijdsverschil tussen de bandleden, maar daar heeft Blommaert meteen een antwoord op klaar. “In ervaring zijn er verschillen, maar uiteindelijk klikt het wel goed. Leeftijd speelt geen rol als je hetzelfde doel voor ogen hebt. We zijn vrienden die plezier beleven aan het maken en spelen van muziek.”

Op het ogenblijk van het interview bevindt de band zich tussen Milaan en Rome, aan een wegrestaurant. De band is in Italië op tournee met Unknown Mortal Orchestra. En de band blijkt er ook aan te slaan. “Italië ligt een beetje afgelegen, hoe raar het ook klinkt. We zijn nog nooit zo ver geweest om op te treden. Gisteren (in Carpi, ndvr) was het echt een geweldige show. Of de mensen al voor ons naar een optreden kwamen? We zitten bij een Oostenrijks label, dus in Wenen was er toch wat volk speciaal voor ons opgedaagd, ook in Zwitserland. Dat is wel erg vet.”

enola: Jullie gingen al twee keer op tour met Two Gallants, en nu Unknown Mortal Orchestra. Wat leren jullie zoal bij van grotere bands?
Corto: “Alleen al de professionaliteit en doelgerichtheid van die bands. Zelfs bij het soundchecken kijken we hoe ze bepaalde dingen aanpakken. Grotere bands waarmee we samenspelen, hebben ook een doel voor ogen. We hebben al veel gepraat over keuzes maken. Dat kan gaan over muzikale keuzes of plaatsen waar je wil spelen. Tijdens een tour kan je echt in de interne keuken van de band kijken en dat gedurende drie weken, als een superfan een beetje.”

enola: Som eens de leukste en minder plezante kanten op van zo lang weg van huis te zijn?
Corto: “We hebben dit jaar 130 optredens gespeeld. Daardoor heb ik mijn kot in Antwerpen moeten verhuren, want ik kon er toch nooit zijn. Je hebt nergens een eigen plekje. Even alleen zijn, kan niet. Je zit in een busje met z’n zessen, elke dag opnieuw. Je komt ergens aan en treedt op, en daarna ben je weer weg. Maar elke dag maak je wel iets anders mee: de sfeer, de plaatsen waar je optreedt … Ook de gastvrijheid van de mensen is overal bijzonder aangenaam. Ze waarderen het feit dat je muziek maakt.”

enola: Wat was het gekste optreden van Mozes and The Firsborn dit jaar? Vertel!
Corto: “Zonder twijfel onze albumreleaseshow in Eindhoven. We hadden de show zelf georganiseerd en die was uitverkocht. 350 mensen gingen volledig uit hun dak, in een skatepark.”

enola: Voor leeftijdsgenoten optreden op Best Kept Secret en Lowlands moet ook een fantastisch gevoel geven? Als je dat als band gedaan hebt, kan je dan nog van iets beters dromen?
Corto: “Best Kept Secret was voor mij persoonlijk een van de leukste festivals waar ik ooit geweest ben. Lowlands was een jongensdroom die uitkwam. We stonden er wel niet op de beste plaats en speelden niet op het allerbeste tijdstip. Het blijft ieders droom om een festival af te sluiten, niet? Ook een Europese tour is ambitie, misschien wel volgend jaar. We zijn altijd bezig met de volgende stap. Daar putten we kracht uit. We zijn zeker tevreden over het voorbije jaar, maar volgend jaar moet nog beter. Maar we hadden inderdaad niet zo’n druk jaar verwacht, eerder gehoopt.” (lacht)

enola: Jullie worden vaak vergeleken met The Black Lips en The Oh Sees. Wie zijn nu echt jullie favoriete bands?
Corto: “Vandaag? Guided By Voices! Verder ben ik wel fan van alles van Burger Records. Die brengen zo veel goeie bands uit. Elke week drie albums met altijd wel vette nummers op. En ik hou ook wel van The Replacements en recentelijk Balthazar.”

enola: Hebben jullie bij Mozes and The Firstborn een band waar jullie allemaal zot van zijn?
Corto: “We luisteren allemaal naar verschillende stijlen. Ik denk toch dat iedereen wel Nirvana als een gemeenschappelijke invloed beschouwt. Maar vooral The Black Lips: hoe ze op een podium staan, het geniale eenvoudige van hun muziek … “

enola: Mozes and The Firstborn klinkt eveneens rauw en catchy tegelijk. Heeft het lang geduurd eer Mozes and the Firstborn die sound had?
Corto: “Da’s een moeilijke. Melle schrijft vooral de liedjes. We hebben voor ons debuut wel gewerkt met een producer, Michel Schoots. Die heeft de nummers een iets toegankelijker, soepeler geluid meegegeven. Hij heeft er ook voor gezorgd dat ieder zijn eigen gading in het nummer zou vinden. Maar we hebben de plaat wel eerst zelf opgenomen. We zijn de DIY-stijl erg genegen. In tegenstelling tot veel andere bands werken we liever met goedkoop materiaal in plaats van in een dure studio.”

enola: Valt een leven in de band te combineren met een normaal werk- of studentenleven?
Corto: “Heel erg moeilijk. Ik was vorig jaar nog student aan de universiteit van Antwerpen. Ik studeerde taal- en letterkunde. Maar iedereen heeft hetzelfde probleem. En leven van muziek zou uiteraard te gek zijn.”

enola: Jullie spelen binnenkort in Gent. Hebben jullie al goeie ervaringen met België?
b>Corto: “Jazeker! We stonden dit jaar op de Gentse Feesten en dat was best leuk. We hebben heel veel beschonken mensen gezien, maar het kon er nog mee door. (lacht) Ons meest legendarische optreden speelden we overigens op een bal masqué in Scheld’apen in Antwerpen, in 2012 denk ik. Dat optreden was compleet gestoord.”

Mozes And The First Born speelt eind deze week op het Glimpsfestival in Gent.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Schrijf uw reactie
Vul hier uw naam in

een + 7 =