These New Puritans :: ”Alleen wij begrijpen wat er achter These New Puritans zit”

Hebben These New Puritans een verleden op een andere planeet? Hun extreme popgeluid klinkt immers wel heel futuristisch, en zoekt met blaasinstrumenten en ontzettend veel bombast naar het dieptepunt van het leven. “Er is meer op deze wereld dan de aarde alleen”, beweert drummer George Barnett stellig.

Barnett lijkt van de wereld: ingetogen, kijkt ons nooit aan en spreekt met twee woorden. Even leggen we de link met Joy Division-frontman Ian Curtis, maar daar houden we het bij. "Wat doen wij hier eigenlijk?", vraagt Barnett zich verbaasd af. "Het is een eer het voorprogramma van The XX te mogen spelen hoor, maar persoonlijk doe ik dit liever niet." Wanneer we hem geruststellen dat een groot aantal muziekliefhebbers reikhalzend uitkijkt naar hun concert in de Botanique lacht hij een eerste maal. "Daar kijk ik ook naar uit, we speelden al eens in België. Klonk het goed toen?"

enola: Ja hoor, maar er is veel veranderd sindsdien. Het verschil tussen debuutplaat Beat Pyramid en Hidden lijkt enorm.
George Barnett (drums): "Er is niets veranderd. Beat Pyramid blijft ons geweldige debuutalbum waarmee we een half jaar hebben getourd. We zijn ouder geworden maar nog steeds het These New Puritans van twee jaar geleden, we hebben alleen een beter zicht op onze muziek nu. Het nam veel tijd in beslag voor Hidden klonk zoals we zelf wilden. Nu klinkt het album perfect, maar live moeten we nog groeien. Binnen twee maanden hopen we er te staan. Mijn tweelingbroer (Jack Barnett, zang, elv) en ik weten waar we naartoe willen."

enola: Wat opvalt is dat er minder gitaren te horen zijn dan op Hidden.
Barnett: "Ook op Beat Pyramid stonden zo goed als geen gitaren, hoor. These New Puritans is sowieso geen gitaarband: dat vinden we stom. Wel is er minder gebruik gemaakt van de bas dan vroeger. Het zou belachelijk zijn mocht Hidden identiek zijn aan Beat Pyramid, wij willen vernieuwing. Jack heeft Hidden voor koper- en houtblazers geschreven."
"Dat is ook meteen de reden waarom het zolang duurde voor we met nieuw werk naar buiten kwamen. Alles moest perfect zijn, vooral die blazers. Als we in april naar de Botanique komen nemen we die waarschijnlijk mee, dat mag je echt niet missen. Nu komt alles nog uit een doosje. Hidden klinkt live anders dan op plaat, maar we willen er nog lang mee kunnen touren. De koperblazers zijn een extra voor de luisteraar."

enola: Hidden komt heel perfectionistisch over.
Barnett: "Ken je de Foley-technieken? Die technieken leggen de nadruk op de kleine details, zoals voetstappen. Ook de beweging van kleren of het speeksel dat je uitspuwt terwijl je in een micro spreekt kan je heel nadrukkelijk horen. Meestal wordt dat Foley-opnameproces gebruikt bij films omdat het geluid daar heel perfectionistisch moet overkomen, wij hebben dat ook. Op Hidden hoor je alles heel gedetailleerd. Graham Sutton, onze producer, zag er zoveel in dat wij ze ook zijn gaan gebruiken. Je hoort dus elk detail op ons album, misschien te veel details, maar het resultaat is bijzonder interessant. Het zijn details die je pas hoort als je aandachtig luistert, zoals een kinderkoor. Hun stemgeluid paste perfect bij ons."
"We hadden eerst een ander koor in gedachten. Waarom zij het niet zijn geworden? Ze dachten dat we met "We Want War" echt oorlog wilden en dat "Attack Music" over 11 september ging, wat helemaal niet zo is. Het opmerkelijkste detail op het album is het kapotslaan van een meloen in "Fire-Power". Het moest klinken als het geluid van iemand wiens gezicht in elkaar werd geslagen."

enola: Staan de agressieve drums synoniem voor geweld?"
Barnett: "Neen, al zijn de drums prominent aanwezig en klinken ze vrij agressief en gewelddadig. Ik had op voorhand tegen mijn broer gezegd dat ik een reuzendrum wou. Zo zijn we bij een Japanse Taikodrum uitgekomen. Die was zo groot dat ze niet eens in de studio paste. Die geluiden hebben we dus in een opslagruimte van een warenhuis opgenomen."
"Het drumwerk op Hidden is heel complex. Het nam veel tijd in beslag voor ik alles onder de knie had, maar het klinkt geweldig man. Ik betwijfel of er een andere band is die zulke drums al heeft gebruikt. Ze zijn fris en nieuw. Hetzelfde geldt voor het geluid van de messen op plaat. Je moest die messen eens in het echt zien: They were huge, maar jammer genoeg niet geslepen."

enola: Er zit dus helemaal geen oorlog en geweld in Hidden?
Barnett: "De meesten nemen de titel "We Want War" veel te letterlijk, die woorden pasten gewoon zo goed bij elkaar. En ja, er is ook nog "Attack Music" en "Fire-Power", maar dat is puur toeval. Echt waar. Het album heette eerst Attack Music, tot Jack er een andere wending aan gaf. Al zijn persoonlijke ideeën werden These New Puritans-ideeën. Hij wou een album maken voor houtblazers waar een geheime boodschap achter zat. Stapel al die gegevens op en je krijgt een complex geheel. Alleen wij begrijpen wat er achter These New Puritans zit. De boodschap is verborgen: Hidden. Zijn we in oorlog tegen muziekcritici of de gemeenschap? Echt niet. Of we gelukkig zijn? Ik ga niet zeggen dat we gelukkig zijn, neen. We zijn misschien wel gelukkiger dan je denkt."

enola: Wat is dan de verklaring voor jullie donkere geluid?
Barnett: "Dark? (zucht) Ik vind Hidden veel toegankelijker dan Beat Pyramid. Er zit ontzettend veel dynamiek in. De combinatie van al onze details maakt deze plaat net lichter dan de vorige. Beat Pyramid is voor mij eerder de donkere plaat, Hidden daarentegen zit vol XTC."

enola: Denk je dat jullie geluid nog verder zal evolueren?
Barnett: "We willen zoals Britney Spears worden (lacht). Het idee voor het volgende album is een samenwerking tussen Jack en ik met een zangeres met een vreemd accent. Uit Oost-Europa misschien. De zang moet verbeterd worden. Nu is dat een bijzaak, maar daar moet meer de nadruk op worden gelegd. De Aziatische invloeden hebben we nu gehad, op het volgende album wordt dat sowieso anders."

enola: These New Puritans maakt popmuziek, dat zeggen jullie zelf. Voor de meeste artiesten is dat woord taboe.
Barnett: "Ach ja, pop wordt veel gebruikt. Hoe wil je ons anders noemen? Postpunk? Die benamingen vind ik belachelijk. Respect voor een groep als Young Marble Giants, maar hun muziek verandert nooit. Ons geluid zal op elk album anders zijn, maar we blijven wel pop. Wat is pop? Britney Spears is pop, en onze grootste invloed. Ik hou trouwens van "Why Should I Be Sad" uit Blackout, en dat is geen mop. Ze is echt een inspiratiebron geweest."

enola: Experimentele pop, dan maar?
Barnett: "Laat dat woord toch. Experimenteren doe je met gitaren, man. Jack en ik weten waar we naartoe willen. Hij weet meteen welke drums hij wilt, hoe de synthesizers moeten worden gebruikt etc. Jack is een inspiratiebron voor mij en omgekeerd. Het schrijfproces gebeurt meestal samen want we bruisen van de ideeën en die ideeën zijn altijd aanwezig, ook nu. Jack is creatief genoeg om op zijn eentje muziek te maken maar het zou anders zijn dan nu. Ik ben blij dat hij mij nodig heeft."

These New Puritans speelt op 27 april in de Botanique in Brussel.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Schrijf uw reactie
Vul hier uw naam in

drie × vijf =