Tosca :: No Hassle

De maanden juli en augustus van 2009 waren warm, droog en uiterst geschikt om in tijden van "crisis" aan het festivalzomeren te gaan. Maar zwetende lijven en alcoholrivieren ten spijt verkozen wij dit jaar om op onze dure centen te blijven zitten en met een goed boek en een zelfgebrouwen mojito in het dichtstbijzijnde park te bivakkeren. Soundtrack bij die onderneming was niet zelden No Hassle van Tosca, oftewel: de superieure muzak van twee Oostenrijkse elektronicanerds.

De groepsnaam roept misschien nog een vage associatie op, maar wie zit er ook weer achter Tosca en waar staat de band precies voor? De namen Peter Kruder en Richard Dorfmeister doen in dat geval wellicht een belletje rinkelen. Onder de behoorlijk fantasieloze noemer Kruder & Dorfmeister maakten deze twee immers naam in de jaren negentig met hun dokterspraktijk, euh, hun veelgeprezen remixes voor artiesten zoals Madonna en Depeche Mode. Vlotte radiosingles werden door dit elektronisch chirurgenduo in epische bossa nova- of jazzkleedjes gehesen en het resultaat daarvan kon vooral de goedkeuring wegdragen van de chillende meerwaardezoeker.

Tot een volwaardig studioalbum kwamen Kruder & Dorfmeister evenwel niet — hun klassieke The K & D Sessions daargelaten — en reeds in 1994 ging Richard Dorfmeister parallel aan zijn activiteiten met Kruder zijns weegs met jeugdvriend en houseproducer Rupert Huber. Onder de naam Tosca debuteerden zij drie jaar later met Opera, een plaat geïnspireerd door triphop en met heel wat referenties aan hiphop.

Met het soulvolle Suzuki (2000) hees Tosca zich vervolgens helemaal naast blauwdruk Kruder & Dorfmeister en in de jaren die volgden verbreedde de band zijn muzikale spectrum met jazz en lounge, invloeden die op het broeierige J.A.C. (2005) duidelijk te horen waren. Een andere nieuwigheid waren voorts de vocals die subtiel in enkele songs aanwezig waren, daar waar Tosca voorheen geen stemmen in zijn geluid had geduld.

Een lange break zorgde ervoor dat Tosca tussen 2005 en 2009 opnieuw tot een wat anonieme naam in de "tag cloud" rond Kruder & Dorfmeister werd herleid, maar alsof het duo uit Wenen een dergelijk sein had afgewacht, verscheen in april een nieuwe plaat die — eens een chiller, altijd een chiller — No Hassle ("geen gedoe") werd gedoopt; een titel die inderdaad bijzonder ad rem de oorspronkelijke kwaliteiten van Tosca opnieuw in de verf zet.

Op de hoes zien we een impressionistische skyline van New York en even mooi als dat beeld is de dromerige opener "My First". Meteen stijgt er ’rust’ op uit de boxen, een element dat Tosca op zijn vorige platen veel minder nadrukkelijk opzocht. "My First" is een bruisende zee die aanspoelt en weer wegebt op een verlaten strand, met een loden zon aan de hemel. Een idee van rust en vrede dat de hele plaat blijft hangen.

Even goed zijn het groovy "Birthday", een song die drijft op de stem van gastzangeres Julie McCarthy, en de instrumental "Oysters In May" die halverwege met een spervuur van bliepjes de vaart in de plaat brengt. "Springer" is een bliss van een song en zonder twijfel het meest catchy nummer op No Hassle.

Het begin van het einde wordt — niet noodzakelijk in negatieve zin — ingezet door "Rosa", een song die met zijn zwoele melodie de toon zet voor een vredig laatste deel van de plaat. De nummers mogen al wat langer zijn en hier en daar vloeit vredig over in ietwat saai. "Mrs. Bongo" lijdt onder dat euvel en ook voor de afsluitende titeltrack blijken wij net niet zen genoeg. "Raymondo" redt het plaateinde alsnog met een energieke finale.

En met het woord energie komen we tot een eindconclusie over No Hassle. Want als er iets is dat deze plaat boven de loungy middelmaat doet uitstijgen, is het wel de energie en de vindingrijkheid van geluidjes die aan de basis liggen van deze songs. is een plaat die het al wat makkelijker dan de nieuwe Belgian Associality tot op de designtafel van uw nadrukkelijk hippe baas zal schoppen, maar de nieuwe Tosca verdient beter. Uw appreciatie tijdens de laatste zomerdagen, bijvoorbeeld.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Schrijf uw reactie
Vul hier uw naam in