Mitsoobishy Jacson :: The Confusion Of A.J. Schicksal 1927-1973

Met Boys Together Outrageously brachten Mauro Pawloski, Peter Houben en Pascal Deweze tien jaar geleden via hun hobbyproject Mitsoobishy Jacson onverwacht een halve klassieker van een Belgische plaat uit. Vandaag is Mitsoobishy Jacson terug, maar alvorens tot de aankoop van The Confusion Of A.J. Schicksal 1927-1973 over te gaan, doet u er toch best aan om eerst even de kleine lettertjes in het bijhorende boekje te lezen.

Echte artiesten: wat heb je eraan? Eerst smeren ze je een fantastische feel good-plaat aan waaraan je tot in het einde der tijden plezier beleeft, vervolgens hoor je er niets meer van en als ze uiteindelijk toch een come-back plannen, komen ze op het waanzinnige idee om een instrumentale plaat te maken. Maar goed, met dit soort grote namen gaat het natuurlijk niet om klein grut, en bijgevolg waren wij wel een beetje benieuwd naar het resultaat.

Dat resultaat valt aanvankelijk nog wel mee, want niet wetend dat je een instrumentale plaat op je bord gaat krijgen, is “Opening Titles” met zijn warme gloed zelfs een heel geschikt eerste nummer. Met “Unidentified Frequency Artefacts” krijgt u echter even vlug de ware identiteit van het beestje op uw bord: met The Confusion Of A.J. Schicksal 1927-1973 zoekt Mitsoobishy Jacson zijn heil in een uitgebalanceerde mix van instrumentale nummers, intermezzo’s en parlando’s.

Dat roept meteen een paar vragen op, met als belangrijkste de volgende: waarom met parlando’s beginnen en gewone vocalen achter je laten? Indien een groep het nodig acht om een zangloze plaat met parlando’s aan te vullen, zijn ze dan wel klaar voor het echte instrumentale werk? Wie “Hey Captain” beluistert, kent het antwoord al: het nummer is weliswaar instrumentaal, maar tapt met zijn nerveuze Nintendo-beeps en chaotische parlando’s eigenlijk toch perfect uit hetzelfde vaatje als Nougat In Koblenz en Boys Together Outrageously: het mag namelijk nooit te serieus klinken.

Wat consistentie met het verleden betreft, hebben wij bijgevolg niets te klagen. Integendeel: Mitsoobishy Jacson bouwt verder op wat voorafging, al gebeurt dat met een instrumentale benadering natuurlijk niet op de meest evidente manier. Dat maakt van The Confusion Of A.J. Schicksal 1927-1973 een beetje een krachttoer, hoewel “Pop Shit Foe Tea” — één van de weinige vocale nummers — eigenlijk vooral goed is om het publiek heimwee naar Mitsoobishy Jacsons vorige platen te bezorgen.

Dat publiek moet echter eveneens toegeven dat The Confusion Of A.J. Schicksal 1927-1973 Mitsoobishy Jacson nieuwe mogelijkheden biedt. De groep had op zijn vorige platen bijvoorbeeld nooit met zoveel kleine, afzonderlijke fantasietjes kunnen uitpakken waardoor ze nog kunnen wegkomen met een halve song als “Hey Captain” dat in een elektronisch jasje zit. Hetzelfde geldt voor “A Basket Full Of Dachshund”: op zijn vorige albums had Mitsoobishy Jacson het zich niet kunnen permitteren om het geluid van vrijende mensen, een blaffende hond, een kettingzaag en een huilend kind in één nummer te verenigen, maar hier klinkt het niet eens echt storend.

Toch blijft het moeilijk om vrede te nemen met een plaat als The Confusion Of A.J. Schicksal 1927-1973. Met Nougat In Koblenz en Boys Together Outrageously wist Mitsoobishy Jacson het publiek nu eenmaal keer op keer een onnozele lach op het gezicht te toveren. Dat is nu minder voor de hand liggend: het complete gebrek aan grappige lyrics over vrijende lesbiennes en frietetende Elvissen heeft als gevolg dat een volledige karaktertrek van Mitsoobishy Jacson met de noorderzon verdwenen is. De keuze is aan u om hiermee te leren leven of om The Confusion Of A.J. Schicksal 1927-1973 totaal te negeren.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Schrijf uw reactie
Vul hier uw naam in

4 × twee =