Geef de mensen een stem en wat doen ze? Ze gebruiken die. Zo’n tien
dagen lang kon u stemmen op uw favoriete films en de absolute
stinkers van 2007, en the results of the Belgian jury zijn
binnen. Conclusie: de gemiddelde lezer houdt van toegankelijke
cinema waar nog net iets meer in zit, en heeft dik z’n buik vol van
threequels. We kunnen u geen ongelijk geven.
De Top 5:
1. Eastern
Promises
De winnaar met een neuslengte, deze
nieuwe Cronenberg. Lag het aan de beklemmende sfeer, de memorabele
vertolkingen of toch aan de full frontal van Viggo
Mortensen, wie zal het zeggen?
2. Ratatouille
Rémy
heeft duidelijk het hart van elke Digger besproken: vier
eindejaarslijstjes, vier keer ‘Ratatouille’. En waarom ook niet?
Een animatiefilm met een hart, een ziel, een grollende maag én een
deftig scenario.
3. Das
Leben der Anderen
Big Fritz is watching
you in deze beklijvende thriller. Geen enkele andere film
speelde dit jaar zo lang in de Vlaamse zalen (een weekje of veertig
zal het geweest zijn, zeker?), wat meteen weer perspectieven biedt
voor de toekomst van kwaliteitscinema. Of zijn we nu te
optimistisch?
4. 4
Months, 3 Weeks, 2 Days
Zelf waren we eerder
matig enthousiast over dit loodzware abortusdrama, maar de kijker
kon dit Roemeense kleinood blijkbaar veel meer pruimen.
5. The
Bourne Ultimatum
Het betere actiewerk, met dank
aan Matt Damon en regisseur Paul Greengrass. Oké, de camera schokt
soms wat al te gretig, maar dit is en blijft knap uitgewerkte,
meeslepende bam-boets-baf-cinema van de hoogste orde.
De Flop 5:
1. Pirates of the Caribbean: At
World’s End
Nog meer actie, nog meer climaxen,
nog, nog, nog! Of misschien toch liever niet? U moest er alvast
niks van weten en stuurde Johnny Depp en consoorten naar huis met
een ereplaats op uw shitlist.
2. Vermist
Jan
Verheyen lokte heel wat volk naar de zalen, maar of het ook zo
tevreden buitenging? Een slap verhaaltje en flauwe
personageschetsen doen deze would-be CSI: Bommerskonten de
das om.
3. Shrek
the Third
De eerste ‘Shrek’ had garanti een
plaats in de top 5 verdiend, maar kijk eens hoe het niveau is
gezonken. De o zo clevere grapjes zijn voorspelbaar en flauw
geworden, het publiek zucht eens en gaat schijnbaar alleen nog maar
kijken omdat dat zo lijkt te horen.
4. Evan
Almighty
Steve Carrell bouwt een ark in deze
overbodige sequel op het al even overbodige origineel met Jim
Carrey. Het schijnt grappig bedoeld te zijn, maar wij konden er
niet mee lachen. En u ook niet.
5. Spider-Man
3
Overschaduwd door het succes voor z’n
voorgangers, misschien, maar ‘Spidey 3’ schoot toch bij veel mensen
in het verkeerde keelgat. Te lang, te Amerikaans, te veel
schurken.
Bij uw lijstjes zat als commentaar heel vaak een vleiende
opmerking, waarvoor natuurlijk dank. (“Keigoeie site. M.i. de enige
ter wereld met correcte info over de kwaliteit van de films. Doe zo
verder….” Nu hoort u het eens van een ander.) Namens de hele
redactie wensen we u een schitterend 2008 toe, met zo weinig
mogelijk piraten op de kust en zoveel mogelijk “orgasmes van films”
(zoals één lezer het uitdrukte). Oh ja, en probeer af en toe ook
eens buiten te komen en van het leven buiten de cinema te genieten.
Het schijnt de moeite waard te zijn, al ben ik er zelf ook geen
expert in.