Domino 2006 is coming!

AB – 9-16 april

Zoals de eerste dagen van juli met stip genoteerd staan voor
festivalgangers, staat de avontuurlijk ingestelde muziekliefhebber
al te popelen wanneer april aanbreekt. Vanaf 9 april begint
namelijk de tiende editie van het Dominofestival in de Ancienne
Belgique, het sonische Walhalla voor iedereen die niet vies is van
artiesten die de platgetreden paden angstvallig mijden. Domino
verenigt gevestigde waarden in het experimentele muzikale landschap
met onbekend talent dat dringend ontdekt moet worden. Acts als
Sigur Ros, The Mars Volta en Interpol traden er nog op voor een select
publiek en ondertussen verkopen deze bands zonder moeite volle
zalen uit. ‘We zijn daar erg trots op’, zegt Kurt Overbergh,
artistiek directeur van de AB en programmator van Domino. ‘Het
succes van die bands is een bekroning van onze muzikale visie en
zoiets doet altijd deugd’.

Al tien jaar lang heeft het Dominofestival kansen gegeven aan
onbekende bands om zich te bewijzen en die politiek blijft zijn
vruchten afwerpen. ‘Onze filosofie is vrij snel samen te vatten’,
zegt Kurt Overbergh. ‘Op een vrij korte periode geven wij aan een
groot aantal bands uit de marge van de muziek een platform. Als we
al die bands gewoon na elkaar zouden programmeren in het
AB-seizoen, spelen ze hooguit voor een goeie honderd man. Door
verschillende acts te ballen in één avond krijgt al dat muzikale
talent de kans om te spelen voor 2000 à 3000 man, vaak met een
doorbraak als resultaat. Op die manier fungeert Domino als opinion
leader voor wat zich afspeelt op muzikaal vlak.’

Niet elke groep wordt zomaar gevraagd om op Domino aan te treden.
‘Er zijn een aantal criteria waar we rekening mee houden’, vertelt
Overbergh. Allereerst is er het buikgevoel, dat is het
belangrijkste. Dat is echter een abstract begrip en er spelen ook
andere zaken mee. Zo zijn we steeds op zoek naar vernieuwende
tendensen die de moeite waard zijn. Dit keer besteden we
bijvoorbeeld veel aandacht aan de ‘New weird folk’ en de
‘Dronemetal’. Daarnaast zijn er ook de labelnights. Als een bepaald
label als Rough Trade onderdak biedt aan bands die in alle
eindejaarslijstjes opduiken van de muziekcritici, willen we daar
aandacht aan besteden.’ Dit jaar duurt het festival geen tien maar
acht dagen. Die wijziging is er niet zomaar gekomen. ‘Het
buikgevoel is belangrijk, maar er is ook zoiets als het budget. De
deuren van de AB openzetten is niet goedkoop en door meer bands op
één avond te programmeren dalen de productiekosten en krijgt de
toeschouwer meer waar voor zijn geld.’

Vooral muziekfreaks worden op Domino op hun wenken bediend, maar
ook de algemene cultuurliefhebber blijft ook niet op zijn honger
zitten. Met film, literatuur en beeldende kunst dompelt Domino de
bezoeker onder in een culturele roes. ‘Dat is een mooie
omschrijving’, zegt Overbergh enthousiast. ‘Het is zoals
binnenkomen bij mensen met een platencollectie en een boekenkast
waar je onmiddellijk naartoe wordt gezogen. Mensen komen binnen in
de AB en ze horen de muziek die ze onlangs nog gekocht hebben of
zullen kopen. Het festival moet vooral een culturele
ontdekkingstocht zijn.’

Concrete doelstellingen qua bezoekersaantallen en ticketverkoop
stelt Kurt Overbergh zich niet. ‘We zijn 10 jaar geleden gestart
met 700 betalende bezoekers en vorig jaar waren dat er achtduizend.
Het gaat dus in stijgende lijn, maar succes mag geen doel op zich
zijn. Veel belangrijker is de mensen en de media overtuigen van de
kwaliteit van de muziek die we programmeren.’

Zon, strand en palmbomen

Lieven Dousselare mag met Tape Tum dit jaar naast andere Belgische
acts als Ignatz en Dijf Sanders
optreden op Domino en hij is daar erg enthousiast over. ‘Uiteraard
ben ik vereerd om op de affiche te staan’, zegt Dousselare.
‘Daarnaast staat er ook een nummer van ons op de
Domino-compilatiecd, wat ook erg leuk is. Domino is gewoon veel
avontuurlijker dan het doorsnee festival’. Ik krijg er de kans om
veel van mijn favoriete bands aan het werk te zien. Vashti Bunyan,
Wolf Eyes en Black Dice wil ik absoluut niet missen.’ Op de vraag
op welke vlakken Domino nog kan verbeteren, heeft Dousselare niet
onmiddellijk een antwoord. ‘Zon, strand en palmbomen zouden welkom
zijn’, klinkt het ludiek.

Wat valt er dit jaar te beleven op Domino:

9 april: Het in monnikspij uitgedoste duo van Sunn O))) zal hun minimale doomcore op
het publiek loslaten. Verwacht je aan massieve gitaarmuren,
claustrofobische synthesizers en angstaanjagende soundscapes. Met
Boris in het voorprogramma wordt
dit een avondje muzikale horror die zijn gelijke niet kent. Om u
een beeld te geven: sommige vocalen van Sun O )))’s laatste plaat
zijn opgenomen in de doodskist van een lijkwagen.

10 april: Deze avond staat de clash tussen digitale en
analoge instrumenten op het programma. B. Fleischmann, ms. John Soda en het Vlaamse Stryfoam zullen hun laptopgeluiden en
experimentele elektonica laten versmelten met gitaar, bas en drum
om een subtiel, harmonieus en veelgelaagd klankenpalet te
creëren.

11 april: Het befaamde label Rough Trade Records staat
centraal. Enkele artiesten waaraan het label onderdak biedt zullen
hun muzikale kunsten komen etaleren, onder wie Jenny Lewis, Adam Green en Emiliana Torrini. Verwacht u aan
intimistische country, melodieuze indierock en zachte
croonermuziek.

12 april: De AB wordt omgetoverd tot een sprookjesbos. Het
Belgische Ignatz zal met zijn
improvisatorische folk de aftrap geven waarna de feërieke stemmen
van het Frans-Finse duo Mi and
L’Au
een winterse atmosfeer over het publiek zullen laten
neerdalen. De angelieke sirene Isobel Campbell mag afsluiten.

13 april: Jazz, rock en elektronica ontmoeten elkaar op een
desolaat muzikaal kruispunt. Battles en Black Dice laten deze genres
samenvloeien tot een exuberante smeltkroes. Daarnaast staat een
unieke collaboratie op het programma tussen elektronicawizard
Kieran Hebden van Four Tet en legendarisch jazzdrummer Steve Reid,
die nog samenspeelde met John Coltrane en Miles Davis.

14 april: Een muzikale legende doet haar intrede op Domino.
Vashti Bunyan is een Britse artieste die één van de grootste
inspiratiebronnen mag genoemd worden van alle hedendaagse
alternatieve folkmuzikanten. Na 35 een semi-kluizenaarsbestaan
geleid te hebben, is ze nu helemaal terug met een nieuw
album.

15 april: Treed binnen in de wereld van synthesizers,
drumcomputers, samplers en laptops. Dance en elektronica maken de
hoofdmoot uit van deze avond. Maxence Cyrin, een klassiek geschoold
pianist, brengt interpretaties van house- en techno-classics op
vleugelpiano en het Belgische Tape Tum zal hun instrumentale
elektronica-wolkjes op het publiek loslaten. De publiekstrekker is
echter Coldcut die met hun dampende mix van hiphop, dance, funk en
jazz de AB zullen omtoveren in een stomende sauna.

16 april: De slotavond van Domino is net als het startschot
niet geschikt voor muzikale doetjes. Grails, Akron Family, Wolf Eyes en 65 Days of
Static zullen tsunami’s van gitaargeweld en staatsgevaarlijke noise
ontketenen waarna de Schotse postrockers van Mogwai voor de ultieme K. O. zullen
zorgen. Oordopjes verplicht!

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Schrijf uw reactie
Vul hier uw naam in

twaalf − elf =