Sophia :: ”Niets ergers dan te moeten praten met een grumpy fuckin’ European”

Elders op deze pagina’s kon u al eerder lezen dat we geen klein beetje enthousiast zijn over het nieuwe album van Sophia. Na het geweldige live-album De Nachten had echter niemand verwacht dat Robin Proper-Sheppard ooit nog beter kon. In het prachtige hotel Metropole in Brussel vroegen we hem hoe hij er toch in geslaagd is met People Are Like Seasons een nieuw meesterwerk af te leveren, maar uiteindelijk wilde hij vooral kwijt hoe geweldig wij Belgen toch niet zijn.

Robin Proper-Sheppard: "De Nachten is mijn favoriete Sophia-album, omdat we wat nieuwe dingen geprobeerd hebben met strijkers en dergelijke. Ik had al eerder met strijkers gewerkt, maar die waren nooit zo opvallend aanwezig in het arrangement. Op De Nachten hebben we ze echt gebruikt om ons geluid open te breken. Ik was zo tevreden met dat live-album en realiseerde me dat ik voordien misschien niet alle mogelijkheden met Sophia benut had."
"Toen ik dan aan dit nieuwe album begon, heb ik die strijkers weer gebruikt maar ik merkte ook dat ik niet alleen nog heel wat mogelijkheden in die richting had, maar ook volledig het tegenovergestelde kon doen. Ik heb dan met heel wat nieuwe muziekstijlen geëxperimenteerd. Erg nieuw zijn die hardere nummers natuurlijk ook niet, want dat soort muziek heb ik met The God Machine en The May Queens ook gemaakt. Ik wil met dit album ook buiten België wat bekender worden en mijn publiek ook wat uitdagen. People are like seasons is wat mij betreft het beste dat ik in heel mijn carrière gemaakt heb. Ik ben heel trots op de songs. Ik ga me vooral zorgen maken over het volgende album."

enola: Ik heb in Leuven gemerkt dat "So Slow" voor heel wat studenten een soort lijflied is geworden, maar ik vermoed dat het nummer voor velen een heel andere betekenis heeft dan wat jij voelde toen je het schreef. Is dat niet vreemd?
Proper-Sheppard: "Ik weet natuurlijk niet hoe mensen exact op dat nummer reageren of wat ze er in herkennen. Op de allereerste Sophia-tour ontmoette ik bijvoorbeeld een jongen van een jaar of achttien die enkele jaren voordien zijn beste vriend verloren was. Hij vertelde me dat hij in dat nummer voor de eerste keer zijn eigen gevoelens herkende. Je weet eigenlijk nooit op welke manier mensen geraakt worden door muziek. Als studenten naar "So slow" zouden luisteren vlak voor hun examen, dan vind ik toch dat ze het nummer een beetje uit zijn context trekken (lacht). Nu ja, zolang ze er oprecht door geraakt worden, is het in orde voor mij."

enola: Ik heb ook al geweten dat mensen om vier uur ’s morgens enigszins dronken in de fakbar zaten mee te zingen met "So slow" omdat het meisje dat ze hoopten te versieren net met een andere bink vertrokken is.
Proper-Sheppard: "Mja, het gaat dan toch nog over verlies hé." (hilariteit)

enola: Op je nieuwe plaat staan heel wat verrassende nummers. "Oh my love" is bijvoorbeeld veel vrolijker dan ik van Sophia verwachtte. Was met De Nachten een persoonlijk hoofdstuk afgesloten en heb je nu wat meer kunnen experimenteren met de muziek?
Proper-Sheppard: Niet helemaal. Ik heb mezelf voor dit album meer muzikale vrijheid gegeven en ook meer verschillende stijlen geprobeerd. De grootste verandering is eigenlijk het perspectief van waaruit ik ben beginnen schrijven. Voordien ging het nogal veel over mij en over hoe ik over de dingen dacht en wat voor onrecht ik vond dat mij overkwam."
"Met dit album ben ik vertrokken van de impact die ik zelf heb op mensen, bijvoorbeeld in relaties. "Oh my love" en "Swept back" gaan bijvoorbeeld niet zozeer over alle pijn, verdriet en drama die mij wordt aangedaan, maar vooral ook over het pijn en het verdriet dat ik anderen aandoe door mijn gedrag. Ik ben dus bewuster proberen om te gaan met de impact die ik op anderen heb. Het is voor mij ook een heel andere manier om met het leven om te gaan. Het is niet zo dat ik de een of andere filosofische openbaring heb gekend, maar door ouder te worden, wordt je ook bewuster van de invloed die je zelf op anderen hebt."
"Het heeft ook veel met mijn dochter te maken. Ik realiseer me dat de manier waarop ik met het leven omga ook een invloed op haar heeft en dat ik dan ook verantwoordelijker en begrijpender moet zijn."

enola: Sophia is vrij bekend in België en je hebt je live-album ook hier opgenomen. Is er een speciale band met België?
Proper-Sheppard: "Absoluut. De nieuwe platendeal die ik heb met City Slang geldt voor de hele wereld, behalve België omdat ik de relatie met Bang! belangrijk vind. De mensen van Bang! geloven al van in het begin in mijn muziek en ze hebben mijn eigen label — Flower Shop Recordings — ondersteund van bij de allereerste release."
"Ik werkte dus al met Bang! voor ik met Sophia begon en toen Fixed Water een tijdje uit was, kreeg ik een telefoontje om te vragen of ik niet naar hier wilde komen. Er waren een paar honderd albums verkocht, maar er bleken heel wat mensen echt geïnteresseerd om interviews of een concert te doen en in het ergste geval zou ik een paar dagen met hen op stap gaan in Brussel. Voor we besloten om die kleine Belgische tour te doen, hadden we nooit gedacht dat we meer dan een concert als Sophia zouden doen."
"Je vroeg net of we het succes verwacht hadden: we konden ons zelfs geen succes voorstellen toen. (lacht) We hebben dan een optreden in België vastgelegd en toen men wist dat we naar Europa kwamen, bleken er ook vraag naar optredens in Nederland, Denemarken, Duitsland enzovoorts te zijn. Het verhaal van Sophia is dus eigenlijk begonnen met de vraag van Bang! om hier in België een paar keer te komen optreden. Van hieruit is het eigenlijk alleen maar gegroeid."
"Voor De Nachten hadden ze me gevraagd om iets speciaal te doen voor dat festival. Het eerste voorstel was om gewoon wat teksten te komen voorlezen of een akoestische set te spelen, maar ik had daar helemaal geen zin in. De muziek en de teksten zijn een geheel voor mij. Ik heb dan voorgesteld om met strijkers te werken en gelukkig wilden ze dat betalen. Het was een zeer comfortabele kans om een beetje te experimenteren, die ik in andere landen waarschijnlijk niet had gekregen. Belgen hebben een vrij goede relatie met cultuur en ze zijn niet vies van een experiment op zijn tijd. It’s less corporate.

enola: We zijn een speciaal volk, zeker.
Proper-Sheppard: (lacht)"Het beeld dat men van België en Brussel heeft is alleszins flink aan het veranderen. Ik zie heel wat meer toeristen en deze stad verdient die verandering ook. Als ik zei dat ik in Brussel woonde kreeg ik wel eens meewarige blikken en zag je de mensen ’dat moet verschrikkelijk saai zijn’ denken. Britten mogen het hier saai vinden, maar hier kunnen we tenminste op café zitten tot vijf uur ’s ochtends en worden we niet om elf uur buitengezet. Groepen mogen hier komen optreden omdat hun muziek gewaardeerd wordt en ze krijgen hun geld hier tenminste. De regering subsidieert kunst en cultuur. De meeste mensen die denken dat het hier saai is, zijn bevooroordeeld, want ze kennen het niet en als ze zich eenmaal realiseren hoe het hier echt is, worden ze jaloers. (lacht) Zij zouden graag willen dat ze in Engeland dezelfde mogelijkheden hadden als hier."(lacht)
"Veel mensen lachen ook met dit land omdat ze het niet begrijpen. Ik kende België ook helemaal niet. De enige reden dat ik hier ben komen wonen is omdat ik een van mijn beste vrienden hier op het terras van dit café heb ontmoet aan het einde van de eerste Sophia-tour. Ik moest terug naar Californië, maar omdat het hier in Europa zo goed leek te gaan met Sophia, was ik van plan zo snel mogelijk terug te komen. Hij heeft me dan zijn studio aangeboden, die toch drie maanden leeg zou staan omdat hij net bij zijn vriendin was ingetrokken. Ik heb mijn vliegtuigticket geannuleerd en heb drie maanden hier wat verder in de straat gewoond. Dat was het begin van mijn Europese avontuur."

enola: Het is misschien ook een cliché, want ik ken Californië ook alleen maar uit de films en van TV…
Proper-Sheppard "En van Baywatch, waar je ongetwijfeld geen seconde van mist."

enola: Dat bekijk ik alleen in slow motion. (hilariteit) Maar ik heb toch het gevoel dat Brussel zowat de complete tegenpool van Californië moet zijn.
Proper-Sheppard: "Californië is de tegenpool van alles. Het is een wereld op zichzelf, zeker het zuiden van de staat. Ik ben maar een keer of tien in Los Angeles geweest, maar je hebt er de marine, een hoop oude mensen en een groepje jonge mensen die denken dat ze het middelpunt van het heelal zijn. Het is een zeer vreemde plek. Buiten New York misschien, is heel Amerika is eigenlijk een vreemde plek. Die stad is veel Europeser dan Californië zelfs maar kan proberen te zijn. But that’s okay Als je naar de Middellandse zee gaat, kom je ook in een andere wereld terecht. Het is gelukkig geen wereld van door plastische chirurgie verbeterde Californiërs." (lacht)

enola: Het kan toch niet dat alle Amerikanen echt zo oppervlakkig zijn.
Proper-Sheppard: "Ik ben in elke grote Europese stad geweest en in een hele hoop kleine Europese steden. Ik geloof niet dat Amerikanen oppervlakkiger zijn dan Europeanen. Het punt is dat de meeste mensen daar opgroeien in steden en een kleine Amerikaanse stad is al drie of vier maal zo groot als Brussel. Je moet dus een manier vinden om met een gigantische diversiteit aan mensen om te kunnen gaan zonder te verdrinken. Amerikanen hebben dus een soort positieve, geïnteresseerde manier gevonden om op een aangename wijze met mensen om te gaan. Er is niets erger dan te moeten praten met een grumpy fucking European, you know what I mean."(lacht)

enola: Or grumpy fucking Belgian journalists
Proper-Sheppard:(lacht) "Ja, maar ik vind Belgen net helemaal niet zo. De mensen hier zijn heel wat opener, misschien net omdat het zo’n klein land is. Jij kan er natuurlijk anders over denken, maar ik vind Belgen een stuk minder irritant dan veel andere Europeanen. Ze zijn veel geïnteresseerder, waarschijnlijk ook omdat jullie hier gewoon zijn dat er heel wat volk passeert."

enola: We zijn inderdaad gewoon om met andere culturen om te gaan. Doorheen de geschiedenis is heel Europa hier wel gepasseerd om onze vrouwen te verkrachten en oorlogje te spelen.
Proper-Sheppard:(schatert) "Absolutely Ik heb vrij recent besloten dat ik niet terug wil naar Amerika. Het gaat niet goed in dat land en dat komt ook omdat de media en het onderwijs de mensen niet op dezelfde manier informeren als hier. Amerikanen groeien niet op met hetzelfde bewustzijn van wat rondom hen gebeurt als de gemiddelde Europeaan. Het is dan ook niet zo dat Amerikanen kiezen om al dan niet op de hoogte te blijven van wat in de wereld gebeurt en massaal voor die onwetendheid gaan. Ze hebben die mogelijkheden niet zoals jullie die hier in Europa hebben. Vandaar ook dat New Yorkers zich wat anders voelen dan de rest van de VS, omdat zij ervan overtuigd zijn meer op de hoogte te zijn van de rest wereld. Dat is eigenlijk ook zo, maar daar groeit dan weer zo’n arrogantie uit dat het belachelijk wordt. In die zin zijn Amerikanen wel oppervlakkig natuurlijk."

enola: Hier heb je dan weer de Antwerpenaren die ervan overtuigd zijn dat ze beter zijn dan de rest van de wereld.
Proper-Sheppard:(lacht) "Juist. Het heeft allemaal met de kunstenaars te maken. Van zodra je ergens een groep mensen hebt die zichzelf als kunstenaars beschouwen en ervan overtuigd zijn dat ze zeer belangrijk zijn, krijg je een mooie mengeling van arrogantie en onwetendheid."

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Schrijf uw reactie
Vul hier uw naam in

5 + tien =