Film Top 10 voor 2021: Tineke Van De Sompel

2021 was helaas net zoals vorig jaar een heel vreemd jaar op het vlak van filmdistributie en -vertoning en het jaar eindigde zoals het begon: met gesloten bioscopen. Via streaming en in de maanden dat de zalen wel open waren, was er gelukkig heel wat moois te zien. De Enola recensenten lichten de komende dagen elk hun tien favoriete titels van 2021 toe en op 1 januari krijgt u de samengestelde top-10 van de hele filmredactie (om in aanmerking te komen moest een film in 2021 in dit land uitgebracht zijn in de zalen of via VOD/streaming, titels op filmfestivals die pas in 2022 in de zalen verschijnen, werden dus niet opgenomen in de lijstjes en verhuizen naar 2022).

  1. Madres Paralelas (P. Almodóvar – Sp/Fr)

Almodóvar op zijn best! Het decor als streling voor het oog, de heerlijke Spaanse gerechten die je steevast doen watertanden en de Spaanse tongval van Cruz die je doet hunkeren naar meer.

  1. House of Gucci (R. Scott – Usa/Can)

Een intellectueel hoogstaand tafereel, is het laatste wat House Of Gucci is. Een heerlijke feel-good movie met een sterrencast absoluut wel! En de film zou geen hoge score krijgen, mocht de hemels zalige Jared Leto niet de fenomenale Paolo Gucci gespeeld hebben.

  1. Dealer (J. Perceval – Bel)

 Beste Belgische film van dit jaar? Absoluut! Dealer brengt beelden die meer zeggen dan duizend woorden. Perceval ontwikkelde een nieuwe stijl die bijna even verslavend werkt als, wel ja, drugs.

  1. Malcolm and Marie (S. Levinson – Usa)

Een krachtig staaltje cinema in een hemelse zwart-wit fotografie. Eenvoudig en puur, maar met een staalharde kern. De schoonheid en tristesse die verweven zit in de liefde, vallen in Malcolm and Marie als één blok samen.

  1. Quo Vadis, Aida? (J. Zbanic – Bh/Aus/Ru/Nl/D/Pl/Fr/Tur/Nw)

Geen klassieke film over de oorlog, wel een kwetsbaar verhaal over machteloosheid en onzekerheid. Jasmila Žbanić verdient te worden geprezen voor Quo vadis, Aida? en voor de manier waarop ze de intrieste gebeurtenis van de Bosnische burgeroorlog in beeld brengt.

  1. Inexorable (F. Du Welz – Bel/Fr)

 Pleeg geen overspel en neem geen nanny in huis! Misschien wat kort door de bocht, maar Fabrice Du Welz weet, alweer verdomd goed hoe hij zijn kijkers tot de laatste seconde op het puntje van hun stoel kan laten zitten.

  1. Pleasure (N. Thyberg – Zw/Nl/Fr)

Een krachtige kijk op de pornowereld, waar het helemaal niet allemaal glitter en glamour is! Een keiharde wereld, gebracht in trieste maar stijlvolle shots.

  1. Promising Young Woman (E. Fennell – Usa/Uk)

 Cassie is precies de vriendin die ieder van ons nodig heeft! Op een geniale, wraakzuchtige wijze weet ze de mannelijke wezens precies op hun plaats te zetten. Not your average ‘Angel in the morning’!

  1. Un Monde (L. Wandel – Bel)

Het regiedebuut van Laura Wandel is meermaals, geheel terecht, in de prijzen gevallen. Niet alleen brengt ze een zeer origineel thema, waarin ieder van ons zich kan thuis voelen. Ze ontdekte ook het immense talent van Maya Vanderbeque en Günter Duret! Een film die nog lang blijft nazinderen.

  1. Dune: Part One (D. Villeneuve – Usa/Can)

Een sci-fi film zoals er nog veel meer gemaakt mogen worden. Niet alleen voor de cast, ook voor de immens prachtige scenografie die twee en een half uur lang een streling voor het oog is.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Schrijf uw reactie
Vul hier uw naam in

dertien + 8 =