Zwangere Guy

12 april 2021 Nouvelle Belgique

Maandagavond 12 april volgen we ons witte konijn – dat in dit geval een url blijkt te zijn – en duiken we met twee voeten vooruit het Wonderland in dat Nouvelle Belgique heet. Het valt te roemen dat de AB de kansen in deze crisis wil grijpen en inzet op iets nieuws. De livestreams hebben we gehad, en het is gebleken dat ze niet helemáál opgewassen zijn tegen de verveling. Nu zijn we klaar voor een nieuwe stap: een volledig virtueel opgebouwde concertervaring in 3D, en wie kan beter de honneurs van het eerste concert waarnemen dan Zwangere Guy, het enige échte kind aan huis van de AB.

Het is zover. Ik heb de realiteit gezien en ze smaakt al meer dan een jaar als zouteloze drab. Ik wil vluchten, ik wil misleid worden – als ik maar iets kan vóélen en beleven. Fuck off met je rode pil, Morpheus, wij nemen de blauwe en zijn bereid om ons met volledige overgave onder te dompelen in de virtuele wereld waarvoor de Matrix ons twintig jaar geleden waarschuwde. The times they are a-changing.

Er wordt in Nouvelle Belgique maximaal ingezet op een concertervaring die de realiteit zo nauwkeurig mogelijk benadert. Na de registratie dienen we een extra programma te installeren en krijgen we de kans om onszelf van een virtuele tegenvoeter te voorzien. Nadat we de reclame met de gedetailleerde digitale versie van Papa ZG hebben gezien, dromen we al van de golvende haardos en sixpack die we onze avatar gaan aanmeten.

Dat blijkt tegen te vallen. De huidskleur die ik kan creëren heeft op zijn best iets weg van een kruising tussen een uitgebraakte haarbal en droog geworden snottegrubbels die aan de onderkant van een schoolbank plakken. Mijn gewenste Mr. Sheffield-kapsel zit er niet tussen (net als mijn tweede keus, het stijlvolle nekmatje) en mijn schoenen zijn een kilometer te groot. Tijdens het optreden blijkt een van mijn schoenen zich aan mijn gezicht te hebben gehecht waardoor ik eruitzie als een psychedelische Daffy Duck. Niet meteen de look die ik voor ogen had of de vibe die ik virtueel wenste uit te stralen, maar misschien moet ik me – net als buiten de Matrix – maar neerleggen bij wat de natuur me heeft gegeven. Passons, we zijn hier tenslotte voor de muziek.

De werkelijkheid laat zich echter niet zomaar buitensluiten. Een avondje op een concert is niets zonder aanschuiven, ditmaal niet voor bonnetjes of bier aan de toog, maar wel om een geschikte server te kunnen bereiken. Digitaal aanschuiven heeft als voordeel dat je het vanuit een makkelijke zetel kan doen, zonder mensen die in je nek hijgen of die je in je ooghoek behendig ziet voorkruipen, terwijl je je afvraagt waarom dat talent je niet gegeven is. Ondertussen worden we via de sociale media op de hoogte gehouden van de serverproblemen en wordt de mogelijkheid aangeboden om uit te wijken naar de livestream op YouTube. Jammer genoeg voor vele mensen zal dit de enige oplossing voor deze avond worden.

Zwevende avatars

Uiteindelijk lukt het mij wel om in te loggen en het moet gezegd worden: de hergecreëerde Ancienne Belgique ziet er verbluffend uit. De concertzaal is piekfijn virtueel nagebouwd, van de posters van Jazzmatazz in de bar tot de in stijlvol duister gehulde grote zaal met de rode balkons. Enkel de mensen die je door de lucht ziet zweven doen vermoeden dat dit een licht bevreemdende ervaring gaat worden. De digitale jonko doet vreemde dingen met een avatar. In het begin is het wat zoeken met de controls, maar ook dat loopt los. We posteren ons links vooraan aan het podium, want – virtual reality of niet – gewoontes dienen gerespecteerd te worden.

Er is toegevoegd geluid van meezingend publiek en applaus, avatars botsen in het wilde weg tegen elkaar, de boxen mogen luid schallen en warempel, na een tijdje lijkt het alsof je écht aan een concert deelneemt. De muziek komt piekfijn door vanuit de controlekamer van de AB, de raps krijgen alle kans om zuurstof te happen. “Wie is Guy?” vlamt, “Beter Leven” is ingetogen als een belijdenis en “Grijze Zone” wordt opgedragen aan Jan Paternoster. “Guttergang” volgt de motion capture van Guy heel goed wanneer hij agressiever begint te rappen. Er zijn nog enkele kinderziektes in het gebeuren: zo glitcht het beeld soms weg en verdwijnt het zicht. We kijken tegelijk ook naar de livestream op YouTube en die is minstens even goed. In de 3D-versie valt de podiumbelichting bij mij geregeld weg, maar op de stream is er blijkbaar een hele lichtshow te bewonderen. De digitale gastheer lacht het weg met “in technologie zit nog steeds ‘Guy’” en het moet gezegd worden: de virtuele versie van de rapper is zeer gedetailleerd en geslaagd. Digitale Guy trekt en sleurt aan het virtuele publiek – tot zelfs zijn T-shirt uitgaat en we ook virtueel zijn koninklijke klankkast mogen bewonderen (ook hij was er blijkbaar niet in geslaagd om zich een sixpack aan te meten). We moeten zelfs onze handjes in de lucht steken (Help! Wat zijn de controls om dat te doen?) en af en toe zwelt Guy op tot polyphemische proporties om vanop het podium op ons neer te donderen. Papa Guy geeft ondertussen ook nog een les fitness met pompen en squats.

Afsluiter “RAF” scheurt onze milt nog genadeloos aan gort en we worden gevraagd van links naar rechts te rennen en te springen. Ik doe mee en het gevolg is dat ook ik na een tijdje aan het plafond hang te zweven. Het moet gezegd: het uitzicht is vanaf hier ook niet slecht. Na ongeveer vijfenveertig minuten schalt traditionele afsluiter “Alane” door de living en weet je dat het voorbij is.

Al bij al was dit concert een geslaagde en indrukwekkende tour de force. Het gevaar van langdradigheid werd mooi gecounterd door de duur van het optreden beperkt te houden zodat verveling geen kans kreeg. Daarvoor viel er overigens te veel nieuws te beleven voor deze eerste keer en liepen we rond als kinderen in een snoepwinkel. Tot het moment dat de zalen terug open mogen zou deze virtuele concertzaal een geslaagde tussenoplossing kunnen zijn. Hopelijk zijn de kinderziektes in het programma en op de servers snel uit de wereld en dan zijn we helemaal vertrokken. En heb ik geen schoen meer aan m’n gezicht hangen.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Schrijf uw reactie
Vul hier uw naam in

zeventien − een =