Zwangere Guy :: BRUTAAL

Guy is overal. Guy intrigeert. Guy zweept op. Guy irriteert. Maar: Guy kan ballen ook misslaan. Dat zeggen wij niet: dat zegt hij zelf. BRUTAAL is de kater na de wilde nacht. De eenzaamheid als iedereen een deel van je wil. De ondergrond die terugbijt naar het succes.

Want dat succes had niemand echt zien aankomen, ook Gorik Van Oudheusden zelf niet. Dat vroeg om een antwoord. Negen maanden en vijf dagen na Wie is Guy? is Zwangere Guy dus terug met een nieuwe worp. Zeggen dat hij met BRUTAAL de vele fans die hij maakte – tot uw moeder toe met zijn persoonlijke ontboezemingen op “Gorik Pt. 1” en “Beter Leven” – wil wegjagen, zou overdreven zijn. Maar BRUTAAL is wel een pak harder dan zijn debuutplaat uit maart. De beats zijn scherper, een paard wordt een paard genoemd. Zeker als het gaat over racisten en politici. Neen, op De Afspraak zal je Van Oudheisden geen uitleg zien geven over BRUTAAL. Selah Sue en feestnummers zijn ook ver te zoeken (Dirk De Wachter mag helaas wel nog eens opdraven). BRUTAAL is een terugkeer naar de basis, naar de pleintjes en de cafés, naar het eenduidige verhaal, al biedt dit album zeker geen definitief antwoord op de vraag wie Zwangere Guy nu eigenlijk is. Integendeel zelfs.

Opener “GRIJZE ZONE” bouwt met zijn best ontspannende flow nog een brug naar Wie is Guy?. In het duo “WAAROM”/”DAAROM” komt het meest expliciet de plotse doorbraak van Zwangere Guy het voorbije jaar aan bod. “WAAROM” is een opsomming van alle vragen die Van Oudheusden de laatste tijd naar het hoofd kreeg; in “DAAROM” biedt de rapper antwoorden. Maar de songs zijn vooral een eerlijke middelvinger richting iedereen die smalend Van Oudheusdens stap naar de grote labels van commentaar voorzag of vond dat hij zijn oude vrienden niet meer zag staan. Het zijn songs die heel kort – misschien té kort – op de bal spelen, maar de in your face beat – en die “ daarom Guy / daarom Zwangere /  daarom ben ik rapper” – is te sterk om niet te blijven boeien.

Vanaf “GUTTERLIJFSTIJL” valt de plaat definitief in zijn plooi: kaal, dreigend, de groezelige randen van de nacht in plaats van het feestje binnen. Het is Zwangere Guy die de puntjes op de i zet en daarbij de grove middelen niet schuwt. Maar het grofst wordt Van Oudheusden in de muilpeer “GUTTERGANG”, waarin de politieke tour genre Overlast van STIKSTOF wordt opgegaan. “GUTTERGANG” kan je bezwaarlijk een constructieve, empathische dialoog met rechts noemen, maar Zwangere Guy is geen Noam Chomsky, en hij méént het wel. Arno waarschuwde hem voor doodsbedreiging door de trap in de kloten die hij hier uitdeelt aan “racisten en politiciens”, en dat zou nog niet eens zo ver van de waarheid kunnen liggen. Het zou ons in ieder geval verbazen moest Theo Francken zich outen als fan. De bas gaat ondertussen door het rood. De muziek is beenhard, geschikt voor elk Brussels plein, maar niet voor de Vlaamse radiogolven. Het zal Guy worst wezen.

Maar niet alleen politici delen in de klappen. Andere rappers krijgen ook opvallend vaak een veeg uit de pan. “SIDESHOW BOB” is zo’n middelvinger naar enerzijds commerciële uitverkoop en anderzijds muzikanten met een grote mond maar te weinig talent en werklust om meer te doen dan aanmodderen. En dat doet Van Oudheisden op een manier zoals hij al sinds “Dokter Guy” doet: op de scheidingslijn van serieux en kolder. Hij mag dat. Dus kan Guy het maken om “ Was elke rapper vlees, dan was ik de grill/ leg hun op de rooster ‘lijk een Happy Meal” te rappen, en tegelijk als een clown en een psychopaat te klinken.

De collega’s die wél bij Zwangere Guy in de smaak vallen, krijgen op BRUTAAL dan weer meer dan plek genoeg om hun ding te doen. De vrienden van Le 77 en STIKSTOF mogen op “ZG ALL DAY” en “SPEKGLAD” mee de grootstedelijke sfeer bepalen. Idem voor de Nederlandse gasten. Want ook dat is BRUTAAL: nog meer dan het debuut van de Brusselaar ademt ze de sfeer van hoofdstad uit. Niet enkel in de thematiek en muziek, maar ook in de aanpak. In de titelsong lopen Frans, Nederlands en Engels in elkaar over terwijl de stemmen van Zwangere Guy, Blu Samu en vooral Yseult samen voor een prachtsong zorgen. Alles kan en alles mag in de smeltkroes Brussel, die zowel beklemt als bevrijdt.

Afsluiter “NIEMAND” is waarschijnlijk het eerlijkste en misschien het beste nummer van BRUTAAL. Van Oudheusden klinkt verbeten en zelfs wat bitter. De opgejaagde beat versterkt het gevoel van isolement dat het nummer uitstraalt. Het is introspectie die we niet meteen met de grote mond Zwangere Guy associëren. Je hoort de rapper matuurder en gewoonweg beter worden als songschrijver. “NIEMAND” moet wat groeien, maar is misschien wel het beste en meest volwassen wat Van Oudheusden ooit maakte. Net zoals BRUTAAL onverwacht eigenlijk Wie is Guy? een beetje overklast: Wie is Guy? was veel, BRUTAAL is een gebalde vuist in je gezicht. En die komt verdomd hard aan.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Schrijf uw reactie
Vul hier uw naam in

tien + negentien =