Regine Mahaux zal vermoedelijk bij slechts een handvol personen een vlaag van herkenning oproepen. Ze is dan ook een symbool van onze tijd. Een kunstenares die leeft bij gratie van haar onderwerpen, die echter altijd actueel zijn. Een fotografe die bij het grote publiek vooral bekend is doordat ze de huisfotografe van Donald Trump is. Bozar wijdt nu een kleine zijtentoonstelling aan haar visie op haar onderwerpen.
In se grossiert Regine Mahaux, als kleine Belgische fotografe in het grote Amerika, in gemeenplaatsen. Dat kan ook moeilijk anders wanneer een vast onderdeel van je repertoire rond beroemdheden draait. Achter de façade valt echter wel degelijk een stramien, een visie op. De fotografe gaat immers de confrontatie met de beroemde medemens niet uit de weg. Ze gaat op zoek naar de ontmoeting met de ander naar wie ze ongegeneerd nieuwsgierig is. Tot op zekere hoogte koestert ze er zelfs empathie voor. Zo vindt ze Donald Trump niet echt ijdel. Of zou dat ook fake news zijn?
Haar esthetiek lijkt gepolijst en leidt ons binnen in grootse, vaak denkbeeldige werelden. Hors Cadre vormt geen uitzondering. Er worden twee visies van de Verenigde Staten tegenover elkaar gesteld. Uit twee dimensies komen sterren te voorschijn die zichzelf transponeren in glamourportretten, dit tegen een achtergrond van buitengewone luxe en zinsbegoocheling. Tegelijkertijd wordt echter ook de werkelijkheid en de voorwaarde die aan ieder bestaan opgelegd wordt, benadrukt. De straat waarin de beroemdheid leeft komt ook aan bod, maar dan als straat die buiten haar grenzen treedt.
In deze kleine tentoonstelling die als pendant bij andere grotere expo’s dient, legt de fotografe de verhevenheid van de moderne samenleving ter beoordeling voor aan het grote publiek. Een inkijk in ons sterrenleven, dus.
Regine Mahaux: Hors Cadre loopt nog tot 6 oktober 2019 in Bozar.